Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
758040_0001.png
758040_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 16. november 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
BJS/ J.nr. 2009-8084
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 29. okto-ber 2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svarpå spørgsmål nr. 17 (KOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Bonne (SF)
Spørgsmål nr. 17:”I forlængelse af svaret på Helle Hansens henvendelse af 13/10-09 vil spør-geren gerne vide, om Langeland, Lolland og Bornholm fortsat vil være hen-vist til udviklingsaftaler, eller om ministeren forestiller sig, at disse kommunerigen kan blive selvbærende økonomiske og demokratiske enheder?”
Svar:Regeringen er meget optaget af, at kommunerne er bæredygtige, og at allekommuner er i stand til at løfte de kommunale opgaver. Et vigtigt værktøj iden forbindelse er det kommunale udligningssystem, der har til formål atskabe rimelige ensartede økonomiske vilkår for kommunerne.Udligningen blev i forbindelse med den kommunale udligningsreform i 2006styrket blandt andet gennem et væsentligt øget udligningsniveau, og derblev i øvrigt gennemført en række ændringer, som har til formål netop attilgodese kommuner i udkantsområder. Der kan, som jeg også har gjort redefor i mit svar til Helle Hansen, nævnes følgende ændringer:I opgørelsen af kommunernes udgiftsbehov blev indført et kriteriumfor geografisk tilgængelighed. Kriteriet sigter mod at tage højde forsærlige udgiftsforhold forbundet med større afstande i spredt befol-kede områder.I opgørelsen af kommunernes udgiftsbehov blev indført et kriteriumfor nedgang i befolkningstallet. Kriteriet afspejler strukturelle pro-blemstillinger for kommuner, som oplever en tendens til fald i befolk-
2
ningen. Og det har ikke mindst været et problem i udkantskommu-ner.Der blev indført en særskilt udligning af kommunernes indtægter fraselskabsskat, der ikke hidtil havde været omfattet af udligningen.Denne udligning er også med til at sikre et mere lige økonomisk ud-gangspunkt for de kommuner, som har lave indtægter fra selskabs-skat. Ikke mindst udkantskommuner er jo sædvanligvis ikke begun-stiget med at have store virksomheder beliggende.Kommunernes tidligere andele af skatteindtægter fra ejendomsvær-diskat, skat af aktieindkomster og pensionsafgifter overgik ved re-formen til staten, og kommunerne blev kompenseret over bloktil-skuddet fordelt efter indbyggertal, hvilket også har bidraget til atskabe mere lige økonomiske vilkår for kommunerne med lave ind-tægter fra disse skatter.
Det er dog ikke alle forskelle i kommunernes økonomiske vilkår, det er muligtfuldt ud at opfange gennem et generelt udligningssystem. Det generellesystem er derfor også suppleret med et tilskud til særligt vanskeligt stilledekommuner, som fordeles efter ansøgning. En del af dette tilskud anvendes tilkommuner, som indgår en flerårlig udviklingsaftale med Indenrigs- og Soci-alministeriet, hvor der tilføres disse kommuner betydelige beløb, som ikke eromfattet af det generelle udligningssystem.Udviklingsaftalen fokuserer på udviklingsinitiativer, som kan bidrage til atskabe en langsigtet kommunaløkonomisk bæredygtighed i de pågældendekommuner.Udviklingsaftalen er således et tilbud til kommuner, der har særlige betydeli-ge økonomiske udfordringer, som supplerer det generelle udligningssystem,og som har til formål at sikre disse kommuners økonomiske bæredygtighed.Aftalerne, der er indgået med Bornholms, Lolland og Langeland Kommuner,udløber i henholdsvis 2010 og 2011. Det er ikke muligt for indeværende atgive en vurdering af behovet og mulighederne for en forlængelse af disseaftaler.Der kan i øvrigt henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 19 (KOU alm. del.),hvoraf det fremgår, at der ikke overvejes ændringer i Langeland Kommunesstatus som selvstændig kommune.
Karen Ellemann/ Dorte Lemmich Madsen