Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
867029_0001.png
867029_0002.png
867029_0003.png
867029_0004.png
867029_0005.png
867029_0006.png
867029_0007.png
867029_0008.png
867029_0009.png
867029_0010.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
KommunaludvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161,162, 163, 164, 165, 166 og 167 (alm. del) stillet af Kommunaludvalget den3. juni 2010.
18. juni 2010
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København K
Med venlig hilsen
TelefonTelefaxE-post
3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Charlotte Sahl-Madsen
NetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
10-08802814099821/1

Spørgsmål nr. 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166 og

167 stillet af Kommunaludvalget den 3. juni 2010 til ministeren for viden-

skab, teknologi og udvikling (alm. del).

Spørgsmål 155

Hvem ejer de nuværende bygninger, andre anlæg og grunde på Lindholm, oghvordan er tilknytningen af ejerskabet til staten?

Svar

DTU Veterinærinstituttet, under Danmarks Tekniske Universitet, har en Afdelingfor Virologi på Lindholm Ø i Stege Bugt.Ministeriet for Videnskab
De nuværende bygninger, andre anlæg og grunde på Lindholm og Kalvehave eralle ejet af Universitets- og Bygningsstyrelsen, som er en statslig styrelse. Det ersåledes staten, der ejer bygninger, grunde mv. på Lindholm og Kalvehave.
Teknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefax3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408

Spørgsmål 156

Hvilken værdi repræsenterer bygningerne og grundene aktuelt med igangværendeaktiviteter som going concern?

Svar

Værdien for bygningerne og grundene i forbindelse med forskningscentret Lind-holm er opgjort og bogført til at udgøre 102,5 mio. kr.Værdiansættelsen er ikke en markedspris, men genanskaffelsesprisen fratrukketslid og ælde.DTU oplyser, at ”going concern” ved videreførelse af driften på Lindholm vilkræve dels et øget driftstilskud, dels betydelige investeringer.
E-postNetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
10-08802814099821/1

Spørgsmål 157

Hvilke overvejelser og vurderinger foreligger med hensyn til værdiansættelse afbygninger og grunde ved en evt. afhændelse, hvis de nuværende aktiviteter flyt-tes?

Svar

Det antages, at der henvises til den proces DTU har igangsat med hensyn til enfremtidig placering af Afdeling for Virologi på Lindholm Ø.
DTU undersøger aktuelt mulighederne for, at aktiviteterne fra Lindholm Ø flyt-tes. DTU har endnu ikke truffet en beslutning om den fremtidige placering af ak-tiviteterne. Denne beslutning træffes formentlig i september 2010, hvorefter derforestår en længere proces, inden den kan realiseres.Hvis Universitets- og Bygningsstyrelsen ikke genudlejer faciliteterne, men væl-ger at indskyde dem i Statens Ejendomssalg A/S, vil dette være til den bogførteværdi.

Spørgsmål 158

Da der sandsynligvis vil være betydelig risiko for et stort økonomisk værditabved et evt. forsøg på afhændelse/tab af eksisterende bygninger og grunde, er detaktuelt at få fastslået, hvem der tager stilling til evt. salg og evt. tab, ligesom derønskes svar på, om Folketingets Finansudvalg automatisk bliver inddraget i ensådan situation?

Svar

Side2/2
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Hvis DTU opsiger lejemålet Lindholm og Kalvehave og dermed fraflytter, vil deti første omgang være Universitets- og Bygningsstyrelsen, som ejer området, dervil tage stilling til, om området kan lejes ud til anden statslig lejer.Hvis Universitets- og Bygningsstyrelsen ikke kan finde en alternativ statslig le-jer, vil området blive indskudt i Statens Ejendomssalg A/S. Et sådant indskud vilefter de gældende regler blive forelagt for Finansudvalget ved et aktstykke.Herefter er det op til Statens Ejendomssalg A/S at udvikle og afhænde området.Typisk indgår i en disponeringsproces, at Statens Ejendomssalg A/S afdækker al-le relevante parters interesser og ideer for udvikling og alternativ anvendelse.Heri indgår blandt andet en opdateret planproces med kommunen og en procesfor indhentning af forslag til områdets mulige fremtidige anvendelse.

Spørgsmål 159

Hvem hænger konkret på tabet på Lindholm ved de seneste investeringer på ca.80 mio. kr. samt på nedrivnings-/oprydningsudgifter ved evt. fraflytning fra øen,og er det et tab, som i givet fald skal bæres af skatteyderne eller hænger DTU'sselveje på regningen?

Svar

Lindholm og Kalvehave hører under statens huslejeordning. Det betyder, at staten- i praksis Universitets- og Bygningsstyrelsen - er ejer og udlejer af Lindholm ogKalvehave på vegne af staten.
En af hensigterne med huslejeordningen er at give lejerne, hvilket vil sige univer-siteter og andre statslige forskningsinstitutioner, incitamenter til at indrette deresbygningsforbrug så effektivt som muligt.Hvis DTU fraflytter lejemålet Lindholm og Kalvehave, vil det være Universitets-og Bygningsstyrelsen, der har til opgave at udleje lejemålet til en anden statsliginstitution.Hvis dette ikke er muligt, vil staten søge at sælge området. I praksis vil UBSTindskyde området i Statens Ejendomssalg A/S til den bogførte værdi.Statens Ejendomssalg A/S har til formål at udvikle og afhænde ejendomme ogområder, som staten ønsker at sælge til anden side. Det vil således være staten,repræsenteret ved Statens Ejendomssalg A/S, der vil få en eventuel gevinst vedsalg eller vil skulle dække et eventuelt tab. De udgifter, der måtte være til at gøreområdet klar til salg, for eksempel nedrivning m.v., vil blive dækket af StatensEjendomssalg A/S.DTU oplyser, at DTU vil sikre, at der ikke er smittefarligt materiale tilbage påområdet, og sørge for, at tekniske installationer, smittebrønde, kloakledningerm.v. er rengjort og desinficeret og dermed uden smitterisici.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3

Spørgsmål 160

Vil ministeren i forlængelse af Videnskabsudvalgets spm. 123, 124, 125 og 126oplyse om, hvilke muligheder ministeriet og evt. andre ministerier, universiteter-ne og herunder sektorforskningen og måske i særlig grad DTU har for at kunnetilføre Lindholm øgede og gerne beslægtede forskningsopgaver og dermed øgetforskningspersonale, evt. opgaver af særlig risiko-karakter og dermed udnytteLindholms bygningsmæssige og placeringsmæssige potentiale og samtidigt gerneogså at udnytte forskningsmæssige synergimuligheder?

Svar

DTU oplyser, at når DTU skal være med til at løse de udfordringer og komplekseproblemer, der er omkring fremtidens dyrehold og konkurrere og levere forsk-ning på højt internationalt niveau forudsætter det en tværdisciplinær tilgang tilopgaveløsningen.En samling af DTU Veterinærinstituttet på Lyngby Campus vil ikke kun genererestore synergieffekter internt på instituttet, men også skabe øget faglig synergimed en række andre større forsknings- og undervisningsmiljøer på DTU. Her kannævnes DTU Systembiologi, DTU Nanotech, DTU Kemiteknik, DTU Informatik,DTU Matematik og DTU Food. Herved skabes adgang til dyre og avanceredeteknologier og udstyr inden for life science-området og storskalafordele i forbin-delse med investeringer i ny kostbar forskningsinfrastruktur.DTU oplyser, at det ikke er hensigtsmæssigt at flytte yderligere forskningsaktivi-teter til Lindholm, idet opførelse af et nybyggeri til Afdeling for Virologi (Lind-holm) i Lyngby er billigere end en totalrenovering af faciliteterne i form af ny-
byggeri på Lindholm. Årsagen er behovet for færre kvadratmeter til teknik vednybyggeri uden for Lindholm kombineret med lavere byggeomkostninger på fast-landet.Sammenlægningerne af universiteter og universiteter og sektorforskningsinstitu-tioner i 2006 blev gennemført for at opnå en styrkelse af forskningsmiljøerne ogen fortsat kompetent myndighedsbetjening bl.a. på baggrund af synergieffekter.Universiteterne har selvstyre. Det følger af selvstyret, at det er bestyrelsens op-gave at forvalte universitetets midler sådan, at de bliver til størst mulig gavn foruniversitetets formål. Det er et beslutningsrum som Folketinget har givet til uni-versiteterne, og som bør respekteres.

Spørgsmål 161

Vil ministeren oplyse, hvilke anlægsinvesteringer der er foretaget på Lindholm-laboratoriet og på øen Lindholm, inkl. bygnings- og havneanlæg m.v. fordelt påår i de sidste 10 år, samt hvilke vedligeholdelsesomkostninger man har afholdt isamme periode, herunder ønskes oversendt aktstykker vedr. Lindholm, der ervedtaget i den nævnte periode?

Svar

Der er foretaget fire større anlægsinvesteringer på Lindholm i løbet af de sidste10 år. Heraf havde en investering et omfang, der krævede et særskilt aktstykke../.Ved Akt 116 af 16. marts 2004 ansøgte Ministeriet for Fødevarer, Landbrug ogFiskeri om at opføre laboratoriefaciliteter til diagnostik af mund- og klovsyge.Baggrunden var, at man ikke forventede, at det daværende laboratorium villekunne opnå godkendelse efter nyt EU-direktiv (2003/85/EC af 29. september2003). Den samlede anlægsinvestering var på 62,9 mio. kr.De øvrige investeringer i 10-årsperioden har været, at der i 2002 er udskiftet tagfor 2,2 mio. kr. , i 2003 er der udskiftet olietanke (inkl. oprensning af jord) for2,4 mio. kr., i 2005 blev færgelejet renoveret for 4,9 mio. kr., ligesom et projektvedrørende miljøforbedringer (kloakering og rensningsanlæg) for 10,2 mio. kr.blev afsluttet.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
4/4

Spørgsmål 162

Hvad vurderer ministeren, at de kommende nedrivnings- og oprydningsomkost-ninger, herunder bortskaffelses-, deponerings- og andre miljøomkostninger samtevt. biologiske oprydningsomkostninger og evt. vagttjeneste m.v. vil udgøre veden evt. fraflytning fra Lindholm fordelt over en kommende 10-årig periode, angi-vet med beløbsusikkerhed (min./maks. tal)?

Svar

DTU oplyser, at DTU løbende destruerer og bortskaffer affald fra stalde og labo-ratorier samt desinficerer anlæg og udstyr efter brug. Der vil derfor ikke værenogen smitterisiko forbundet med Lindholm den dag, DTU fraflytter, hvorfor derikke vil være nogen yderligere biologiske oprydningsomkostninger.Da der endnu ikke er truffet beslutning om, hvorvidt bygningerne skal nedrives,kan der ikke siges noget endeligt om nedrivnings- og oprydningsomkostningerne.Universitets- og Bygningsstyrelsens erfaringer med nedrivning er dog, at det kangennemføres mindre omkostningsfuldt. Eksempelvis koster nedrivningen af detnuværende universitet på Amager (38.000 m2) kun seks mio. kr., ekskl. bort-transportering, fordi 97 procent af materialerne kan genbruges.Det vurderes således, at såfremt bygningerne på Lindholm skal nedrives, vil ud-gifterne til dette – uanset, at de skal sejles derfra – kunne holdes på et acceptabeltniveau.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
5/5

Spørgsmål 163

Hvad vurderer ministeren, der vil være af etableringsomkostninger, herunderoverflytningsomkostninger, ombygningsomkostninger, og nyanlægsinvesteringerm.v. ved en evt. overflytning til DTU i de kommende 10 år angivet med beløbs-usikkerhedsrammer?

Svar

DTU oplyser, at DTU’s egne beregninger viser, at opførelse af et nybyggeri tilAfdeling for Virologi (Lindholm) i Lyngby er billigere end en totalrenovering affaciliteterne i form af nybyggeri på Lindholm. I forhold til et tilsvarende nybyg-geri på Lindholm (samme standard og funktionalitet) er den samlede investering iet nybyggeri på Lyngby Campus væsentlig lavere. Årsagen er behovet for færrekvadratmeter til teknik ved nybyggeri uden for Lindholm kombineret med laverebyggeomkostninger på fastlandet.DTU oplyser, at DTU har igangsat et internt analysearbejde med henblik på atfastlægge de nærmere rammer for den fysiske udflytning/samlokalisering af heleDTU Veterinærinstituttet på Lyngby Campus. Indtil disse er besluttet, kan de af-ledte økonomiske konsekvenser ikke opgøres. Udgifterne til dobbeltdækningen iindkøringsfasen vil næppe være større end ved nybyggeri eller totalrenovering påLindholm – dog MKS-enheden undtaget, som der ikke kræves nybyggeri til veden fortsat placering på Lindholm.DTU oplyser, at det er DTUs vurdering jf. universitetets egne beregninger, at enafvikling af Lindholm vil kunne give en effektiviseringsgevinst på ca. 25 mio. kr.årligt til drifts- og bygningsudgifter. Den vurderede effektiviseringsgevinst på ca.25 mio. kr. årligt er efter fradrag af DTU’s skønnede udgifter til husleje til erstat-ningsbyggeri.
Lejemålet Lindholm og Kalvehave ejes af Universitets- og Bygningsstyrelsen oger udlejet til DTU som en del af den statslige huslejeordning.Hvis DTU opsiger lejemålet Lindholm og Kalvehave, vil Universitets- og Byg-ningsstyrelsen miste en månedlig huslejeindtægt på ca. 0,76 mio. kr. svarende til9,1 mio. kr. i årlig husleje i den periode, der eventuelt går fra DTU fraflytter tillejemålet enten genudlejes eller indskydes (en form for internt salg) i StatensEjendomssalg A/S.Det er for tidligt at vurdere, om DTU’s opsigelse af lejemålet Lindholm og Kal-vehave samlet set vil betyde et tab for staten, idet staten vil søge enten at genud-leje lejemålet (Universitets- og Bygningsstyrelsen) eller at sælge området (Sta-tens Ejendomssalg A/S).Det er dog vurderingen, at et eventuelt tab vil være langt mindre end nutidsvær-dien af den gevinst, DTU oplyser at ville få, jf. ovenfor.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling

Spørgsmål 164

Side6/6
Hvilke sikkerhedsmæssige problemer er der ved at fraflytte ø-laboratoriet til for-del for en placering midt i et campus-område i Storkøbenhavn/DTU?

Svar

Det antages, at der primært henvises til aktiviteterne forbundet med Mund- ogKlovsygeenheden.DTU oplyser, at det ikke er isolation på en ø, men bygningsmassens indslus-nings- og isolationsforhold, som er afgørende for sikkerheden. Erfaringer fra pla-ceringer af lignende institutioner på fastlandet, f.eks. i Canada, Holland ogSchweiz, giver ikke anledning til overvejelser om, at der vil være sikkerheds-mæssige problemer med en sådan placering.Derudover skal en række myndigheder inddrages ved en flytning af aktiviteternepå Lindholm til en ny lokalitet. DTU oplyser, at bl.a. følgende myndigheder skalinddrages:Den pågældende kommune skal inddrages i forhold til bl.a. lokalplan,byggetilladelser og brandforhold i byggeriet.Den pågældende kommune eller miljøcenter skal inddrages i forhold tilbl.a. spildevandstilladelser, affaldshåndtering, miljøgodkendelse ogVVM.Fødevarestyrelsen skal godkende ibrugtagning af nye laboratorier og for-søgsstalde, for så vidt angår virussikkerhedsbestemmelserne.Arbejdstilsynet skal godkende klassifikation af genteknologiske laborato-rier.Sundhedsstyrelsen skal godkende for så vidt angår humane agens efterlov om biosikring.
Eftersom det er så sjældent, at der bygges noget, der skal være sikret i forhold tilvira, findes der ikke detaljerede regler for området. Godkendelseskriterierne op-stilles på grundlag af bl.a. internationale erfaringer ved bl.a. Verdensorganisatio-nen for Dyresundhed (OIE). EU-kommissionen påser, at medlemslandene fører ettilstrækkeligt tilsyn med denne type af faciliteter.

Spørgsmål 165

Der ønskes bekræftelse af, om man planlægger at opretholde det hidtidige fuldeomfang af drift, beredskab og kvalitetsniveau, herunder ønskes oplyst, hvordandet virologiske/biologiske beredskabs fulde omfang og fortsatte høje kvalitet i enevt. overflytningsperiode sikres – og hvad de forventede ekstraomkostninger vedbl.a. evt. delvis dobbelt beredskab og dobbelt drift vil være i overflytningsårene.

Svar

Ministeriet for Videnskab
DTU oplyser, at det har været en grundlæggende forudsætning for beslutningenom Lindholms fremtid, at beredskabet og det faglige aktivitetsniveau som mini-mum opretholdes på sit nuværende niveau uanset geografisk placering. Derud-over vil den nyorientering, som en samlokalisering i nye moderne forskningsfaci-liteter giver, kunne åbne nye forskningsområder og -samarbejder og frem for altvære med til at fremtidssikre det veterinære beredskab, som den nuværende pla-cering ikke giver mulighed for.DTU oplyser, at DTU har en aftalemæssig forpligtigelse over for Fødevaremini-steriet for at sikre det nationale beredskab til håndtering af Mund- og Klovesyge(MKS) og andre alvorlige virussygdomme hos husdyr, som er helt central fordansk husdyrproduktion. Derfor lukkes Lindholm ikke ned, før en ny funktions-dygtig facilitet står klar og er godkendt af Fødevarestyrelsen. Det betyder, atDTU i en overgangsperiode vil køre med dobbeltpersonale på udvalgte funktio-ner, og samtidig er der et stort ledelsesmæssigt fokus på opretholdelse af bered-skabet i overgangsperioden.DTU har ikke på nuværende tidspunkt opgjort omkostningerne ved delvist dob-belt beredskab og drift i perioden, hvor den nye facilitet testes, og aktiviteterneoverflyttes, men et skøn på 4 mio. kr. er indarbejdet i den forventede driftsbespa-relse på 25 mio. kr. årligt, som en flytning vil medføre.Fødevareministeriet har ikke udtrykt bekymring for kvaliteten af de forsknings-baserede ydelser i det tilfælde, at forskningen flyttes, men peger dog på behovetfor, at der sikres tilstrækkeligt beredskab i en eventuel overgangsperiode.
Teknologi og Udvikling
Side
7/7

Spørgsmål 166

Hvis flytningen evt. gennemføres, hvilke forøgede personaleomkostninger vil derda være i den kommende 10-årige periode med bl.a. flytning af medarbejdere,uddannelse af nye medarbejdere og evt. ekstra årsværk i overgangsperioden, her-under ønskes det oplyst, hvor mange medarbejdere i de forskellige personaleka-tegorier, som man kan forvente vil flytte permanent med til DTU.

Svar

DTU oplyser, at DTU har truffet beslutning om at udarbejde en plan for persona-lemæssige forhold i forbindelse med flytning af aktiviteterne på Lindholm. Pla-nen skal foreslå konkrete tiltag, der kan eliminere risiko for brud i ydelser somfølge af kompetencetab.DTU oplyser, at DTU ikke på nuværende tidspunkt er i stand til at svare på om-fanget af øgede personaleomkostninger, og hvor mange man kan forvente vil flyt-te permanent til DTU. Når der i september 2010 træffes beslutning om den kon-krete placering og organisering, vil DTU indkalde til forhandlinger med persona-legrupperne.DTU oplyser, at DTU vil bestræbe sig på, at medarbejdere kan tilbydes overflyt-ning til beskæftigelse ved en anden lokalitet.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling

Spørgsmål 167

Kan ministeren sikre, at der ifm. en evt. flytning indsendes et aktstykke omfat-tende de samlede fraflytnings-, oprydnings- overflytnings- og etableringsomkost-ninger til Finansudvalget, så der bliver mulighed for at tage særskilt stilling tildette store nedlæggelses-, flytnings- og genetablerings-projekt, og vil ministerensikre, at dette aktstykke ikke alene indeholder omtale af personaleudgifter, andredriftsudgifter og anlægsomkostninger/investeringer for et enkelt år, men omfattersupplerende oplysninger for en længere periode, f.eks. 10 år, herunder også omta-le af afledede omkostninger og besparelser, der kan henføres til laboratorier oginstitutter, som det kommende center skal samarbejde med på DTU og andre ste-der. Endelig ønskes der i aktstykket også anført supplerende oplysninger om ho-vedvirkninger på berørte ministeriers konti samt samfundsøkonomiske konse-kvenser m.v. i regioner, kommuner, for medarbejdere m.v., jf. de øvrige spm. Etsådant evt. aktstykke ønskes oversendt i kopi til Kommunaludvalget samtidigmed oversendelsen til Finansudvalget.

Svar

Det skal understreges, at DTU endnu ikke har truffet en endelig beslutning omLindholm.En realisering af en beslutning om at flytte Afdeling for Virologi er en længereproces, der inkluderer afklaring af lokalisering og bygningsvalg, indhentning afmyndighedsgodkendelser, herunder gennemførelsen af VVM-procedure.Reglerne for fremsættelse af aktstykker er sådan, at alle byggerier over 100 mio.kr., jf. Akt 185 af 23. juni 2008, skal forelægges for Finansudvalget ved et akt-stykke.Hvis Universitets- og Bygningsstyrelsen vælger at indskyde Lindholm i StatensEjendomsservice A/S i stedet for at genudleje til anden statslig lejer, vil Finans-udvalget også få en sådan beslutning forelagt ved et aktstykke.
Side
8/8
Aktstykker om erstatningsbyggeri for Lindholm-faciliteterne og om indskud afejendommen i Statens Ejendomsservice A/S, vil således blive forelagt for Fi-nansudvalget efter de sædvanlige regler.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
9/9