Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
KommunaludvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 152 (alm. del) stillet af Kommunalud-valget den 31. maj 2010.
18. juni 2010
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 43
Med venlig hilsen
Charlotte Sahl-Madsen
E-postNetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
10-08772914105331/1
Spørgsmål nr. 152 stillet af Kommunaludvalget den 31. maj 2010 til ministe-
ren for videnskab, teknologi og udvikling (alm. del).
Spørgsmål 152
Ministeren bedes kommentere notat fra Vordingborg Kommune vedr. DTU'sflytning af aktiviteterne på Lindholm, jf. KOU alm. del - bilag 94.Svar
Det skal indledningsvis understreges, at DTU endnu ikke har truffet en endeligbeslutning om Lindholm.For tiden arbejder Danmarks Tekniske Universitet (DTU) med en større campus-plan, hvorefter universitetets aktiviteter samles på færre adresser. DTU undersø-ger blandt andet mulighederne for at flytte universitetets Afdeling for Virologi,som er placeret på øen Lindholm i Stege Bugt, væk fra øen.DTU har oplyst, at forskningsaktiviteterne på øen kunne gennemføres betydeligtbilligere på en anden lokalitet, ligesom der vil være bedre faglig synergi ved atsamlokalisere aktiviteterne på Lindholm med DTU’s øvrige miljøer.I notatet fra Vordingborg Kommune er opført en række udtalelser om en eventuelflytning af Afdeling for Virologi. Til disse udtalelser kan bemærkes følgende:Hvis DTU vælger at fraflytte Lindholm vil Universitets- og Bygningsstyrel-sen alene miste en andel af den årlige huslejeindtægt på 9,1 mio. kr. Størrel-sen af tabet vil afhænge af tomgangsperioden fra DTU’s fraflytning og indtilområdet er genudlejet eller afhændet.Hvis DTU fraflytter lejemålet Lindholm og Kalvehave, vil det være Universi-tets- og Bygningsstyrelsen (§ 19.11.05), der har til opgave at udleje lejemålettil en anden statslig institution. Hvis dette ikke er muligt, vil staten søge atsælge området. I praksis vil UBST indskyde området i Statens EjendomssalgA/S til den bogførte værdi.Statens Ejendomssalg A/S har til formål at udvikle og afhænde ejendommeog områder, som staten ønsker at sælge til anden side. Det vil således værestaten, repræsenteret ved Statens Ejendomssalg A/S, der vil få en eventuelgevinst ved salg eller vil skulle dække et eventuelt tab.DTU oplyser, at DTU har en aftalemæssig forpligtigelse over for Fødevare-ministeriet for at sikre det nationale beredskab til håndtering af Mund- ogKlovesyge (MKS) og andre alvorlige virussygdomme hos husdyr. Lindholmlukkes ikke ned, før en ny facilitet står klar og er godkendt af Fødevarestyrel-sen. Det betyder, at DTU i en overgangsperiode vil køre med dobbeltpersona-le på udvalgte funktioner.Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
10-08772914105331/1
DTU oplyser, at DTU har truffet beslutning om at udarbejde en plan for per-sonalemæssige forhold i forbindelse med flytning af aktiviteterne på Lind-holm. Planen skal foreslå konkrete tiltag, der kan eliminere risiko for brud iydelser som følge af kompetencetab. En flytning kan, men vil ikke nødven-digvis medføre en reduceret forskningsaktivitet i overgangsperioden, hvorforDTU har et stort ledelsesmæssigt fokus på dette.DTU oplyser, at det er en grundlæggende forudsætning for beslutningen omLindholms fremtid, at det faglige aktivitetsniveau som minimum opretholdespå sit nuværende niveau uanset geografisk placering. Derudover vil den ny-orientering, som en samlokalisering i nye moderne forskningsfaciliteter giver,kunne åbne nye forskningsområder og -samarbejder og frem for alt være medtil at fremtidssikre det veterinære beredskab, som den nuværende placeringikke giver mulighed for.DTU oplyser, at investeringerne på Lindholm ikke ændrer ved, at der er etmarkant renoveringsbehov på den øvrige bygningsmasse, som vil forværredriftsøkonomien for det samlede Lindholm. MKS-bygningen, der har væretklart den største udgiftspost i de seneste år, udgør kun en mindre del af densamlede bygningsmasse (ca. ti procent). Den øvrige bygningsmasse har etstort renoveringsbehov.Den bogførte værdi for bygningerne og grundene i forbindelse med forsk-ningscentret Lindholm er på 102,5 mio. kr. Såfremt DTU beslutter at fraflytteforskningscenteret Lindholm, vil Universitets- og Bygningsstyrelsen (§19.11.05) undersøge alternative udlejningsmuligheder til statslige institutio-ner. Findes der ikke anden anvendelse inden for den statslige huslejeordningvil hele området, bygninger og jord blive indskudt i Statens EjendomssalgA/S (Freja ejendomme A/S, § 07.15.06). Herefter er det op til Statens Ejen-domssalg A/S at udvikle og afhænde området. Eventuel nedrivning og opryd-ning vil blive afklaret og indgå som en del af grundlaget for en afhændelse.Typisk indgår i en disponeringsproces, at Statens Ejendomssalg A/S afdæk-ker alle relevante parters interesser og ideer for udvikling og alternativ an-vendelse. Heri indgår blandt andet en opdateret planproces med kommunenog en proces for indhentning af forslag til områdets mulige fremtidige anven-delse.DTU oplyser, at der er en række betydelige omkostninger forbundet ved pla-ceringen på Lindholm, fordi man skal være selvforsynende med varme, spil-devandshåndtering, færgefart m.v. Det vil kræve meget store infrastrukturin-vesteringer, hvis varme, vandforsyning m.m. skal omlægges, ligesom storedele af omkostninger ved færgefarten i høj grad knytter sig til behovet for fle-re fartøjer og de krav, der følger til et stående beredskab, vagt m.m.DTU oplyser, at væsentligt for beslutningen om en placering på LyngbyCampus er ønsket om at generere faglig synergi både i forhold til samarbejdemed forskere fra andre felter og i forhold til deling af avanceret og kostbartudstyr. Det kan en placering ved Vordingborg eller omegn ikke honorere.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2
Universiteterne har selvstyre. Beslutninger, der vedrører universiteternes bygnin-ger, træffes af det enkelte universitets bestyrelse.
Det følger af selvstyret, at det er bestyrelsens opgave at forvalte universitetetsmidler sådan, at de bliver til størst mulig gavn for universitetets formål.Det beslutningsrum, en bred kreds af parter i Folketinget har givet universiteter-ne, bør respekteres, også i et vanskeligt spørgsmål som dette, hvor universitetetsbeslutning kan medføre, at forskerarbejdspladser og andre arbejdspladser flyttesfra Sydsjælland.Det skal understreges, at regeringen har betydelig opmærksomhed på de udfor-dringer, som yderområderne står over for, og at mulighederne for at bo samt ska-be vækst og erhvervsudvikling skal være gode i hele landet.Regeringen har igangsat en række tiltag, som bidrager hertil. Her kan jeg bl.a.nævne aftale om Grøn Vækst 2.0, der har til formål at forbedre vækstvilkår ogbidrage til beskæftigelsen for de ca. 140.000 ansatte i landbruget og i fødevareer-hvervet. Med erhvervspakken fra oktober 2009 har regeringen igangsat en mid-lertidig indsats for at forbedre finansieringsmulighederne mv. for små og mel-lemstore virksomheder i hele landet. Og med etableringen af Fornyelsesfondenkan der bl.a. søges om medfinansiering til lokalt og regionalt forankrede projek-ter, som kan bidrage til en hurtig omstilling til nye erhvervs- og vækstmulighe-der. Fornyelsesfonden er tilført 760 mio. kr. i perioden 2010-12.Som det fremgår af regeringens arbejdsprogram ”Danmark 2020”, vil regeringenogså fremlægge et regionalpolitisk udspil om et Danmark i balance.Danmark skal have den bedst mulige forskning og uddannelse, hvis vi skal klareos i den globale konkurrence. Danmark har også brug for vækst og beskæftigelsei hele landet.Jeg finder, at vi løser disse opgaver bedst ved at overlade en beslutning som den-ne til det pågældende universitet og i stedet fokuserer på at skabe vækst og be-skæftigelse, også i landets udkantsområder.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3