Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
866306_0001.png
866306_0002.png
Guldborgsund Kommuneatt. seniorudvalgsformand Bent Jørgensen[email protected]
MinisterenHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]www.sm.dk
Kære Bent JørgensenTak for dit brev af 10. maj 2010, hvor du i kraft af dit hverv som formand forseniorudvalget i Guldborgsund Kommune skriver om høreapparatområdet, her-under de stigende udgifter for kommunerne samt kommunernes manglendestyringsmuligheder.Indledningsvis vil jeg beklage det sene svar.De udfordringer på høreapparatområdet, som du påpeger i dit brev, herunderogså i forhold til tilskuddet til privat høreapparatbehandling, synes jeg er megetrelevante. Det er i øvrigt nogle udfordringer, som også er blevet påpeget fraanden side, blandt andet fra KL.Det er vigtigt for mig at sikre, at høreapparatområdet opleves som velfungeren-de og smidigt både af kommuner og borgere.Det er derfor forsat væsentligt, at vi opretholder borgernes reelle frie valg afleverandør af høreapparat via et tilskud, som er dækkende for udgifterne tilhøreapparat, indstilling, service mv., således at den forholdsvis lange ventetidpå de offentlige høreklinikker ikke vokser yderligere til skade for de hørehæm-mede. Herudover vil jeg gerne gøre opmærksom på, at vi i 2002 hævede til-skuddet til høreapparater netop på grund af lang ventetid til de offentlige høre-klinikker.Såfremt man nedsatte tilskuddet udover det netop aftalte i Genopretningspla-nen, da ville mange typisk vælge det for borgeren betalingsfri tilbud på de of-fentlige høreklinikker, hvilket ville øge ventetiden betydeligt og blot flytte udgif-ten til høreapparater for det offentlige fra tilskud til private leverandører over tiludgifter til de af regionerne drevne offentlige høreklinikker, hvilket ikke isoleretset vil give nogen offentlig besparelse.
Dato: 18. juni. 2010J.nr. 2010-2508
Ligeledes er det vigtigt, at der ikke anvendes offentlige midler til betaling forhøreapparater uden mulighed for styring af udgifterne. Derfor overvejer vi ogsåløbende behovet for eventuelle ændringer i regelsættet.Jeg kan også nævne, at regeringen og Dansk Folkeparti som led i aftalen omgenopretning af dansk økonomi foreslår, at tilskuddet til privat udleverede høre-apparater nedsættes med 10 %, samt at tilskuddet fastfryses i tre år. Formåletmed forslaget er at tilpasse tilskuddet til privat udleverede høreapparater tilprisudviklingen på høreapparater generelt.Reguleringen af det offentlige tilskud til privat udleverede høreapparater siden2002 har således været gunstig set i forhold til prisudviklingen på området. Til-skuddet er således steget med ca. 20 pct. i perioden fra 2002 til 2009. I sammeperiode er det offentliges priser for indkøb af høreapparater udleveret i offentligtregi kun forøget med omkring 10 pct.Herudover kan jeg oplyse, at kommunerne med de nugældende regler om be-villing af høreapparater har styringsmuligheder i forhold til at sikre, at der aleneydes støtte i de tilfælde, hvor betingelserne i hjælpemiddelreglerne er opfyldt.Kommunerne kan således, eventuelt via en vejledende lægefaglig udtalelse,foretage en vurdering af, hvorvidt et høreapparat i væsentlig grad vil kompense-re for høretabet, før der gives en bevilling.Endvidere kan kommunerne, hvis et høreapparat er anskaffet, inden bevillingforeligger, give afslag på støtte alene af denne grund. Der gælder således engenerel regel for hjælpemidler, herunder også høreapparater, om, at der nor-malt ikke kan ydes støtte til hjælpemidler, som er anskaffet, før bevilling forelig-ger. Denne regel har netop til formål at sikre, at kommunen som bevillings- ogfinansieringsansvarlig får mulighed for på forhånd at vurdere, om betingelsernefor støtte er opfyldt, før hjælpen udbetales.Afslutningsvis vil jeg gerne takke dig for et godt og konstruktivt brev.Med venlig hilsen
Benedikte Kiær
2