Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetSlotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf. 72269000
Dato: 1. juni 2010
NMJ/ J.nr. 2010-1276
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 17. maj2010 følger hermed indenrigs- og sundhedsministerens endelige svarpå spørgsmål nr. 129 (KOU alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Bonne (SF)
Spørgsmål nr. 129:”Ifølge en undersøgelse udarbejdet af AKF, Anvendt KommunalForskning, erudgifterne til kontanthjælp i de otte hårdest ramte yderkommuner på fire årsteget med 31 pct. i forhold til 17 pct. i landets fire største byer, og på sam-me måde er udgifterne til førtidspension steget med 43 pct. mod 31 pct. ogområdet for udsatte børn og unge steget med 45 pct. mod 14 pct. Hvorledesvil regeringen sørge for, at yderkommunerne bliver kompenseret for disseudgifter?”
Svar:Det skal indledningsvis slås fast, at det er en væsentlig del af det kommuna-le selvstyre, at selvstændig kompetence og økonomisk ansvar følges ad. Detvil sige, at på de områder, hvor kommunerne har en opgave, har de også etøkonomisk ansvar. Det er således ikke hensigten, at der skal være tale omen direkte statslig kompensation af den enkelte kommunes udgifter.I spørgsmålet refereres til en undersøgelse, som viser, at otte yderkommu-ner har haft en højere vækst i udgifterne til kontanthjælp, førtidspension ogområdet for udsatte børn og unge end landets fire største byer.Den såkaldte budgetgaranti sikrer, at kommunerne under ét kompenseresfor udviklingen i udgifterne til en række overførselsindkomster, herunderkontanthjælp og førtidspension. Men kommunerne har forskellige vilkår.Derfor har vi det kommunale udligningssystem, som netop har til formål atudjævne forskellene i kommunernes økonomiske vilkår. I udligningssystemetudjævnes forskelle i kommunernes beskatningsgrundlag, befolkningsmæs-sige sammensætning og socioøkonomiske forhold.
2
I udligningssystemet forsøges det i vidt omfang at tage højde for forskelle iden sociale belastning mellem kommunerne. Og yderkommunerne modtagerda også ganske store beløb gennem udligningssystemet.Det skal herudover bemærkes, at der ved siden af det generelle udlignings-system også fordeles særtilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner. Vedfordelingen af særtilskud tages der hensyn til den sociale belastning i deenkelte kommuner. Ved fordelingen af særtilskud er det muligt at tage hen-syn til særlige forhold, som ikke opfanges af det generelle udligningssystem.
Bertel Haarder/ Nils Majgaard Jensen