Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
851305_0001.png
851305_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.sum.dk

Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 29. april

2010 følger hermed indenrigs- og sundhedsministerens endelige svar på

spørgsmål nr. 120 (KOU Alm. del).

Spørgsmål nr. 120:

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 28/4-10 fra Dansk Byggerim.fl. vedr. kommunernes anvendelse af tildelte anlægs- og vedligeholdelses-midler, jf. KOU alm. del - bilag 78”

Svar:

Dansk Byggeri m.fl. anfører, at der i kommunerne er oparbejdet et betydeligtefterslæb på vedligeholdelsen af såvel infrastrukturen som på de kommunalebygninger. Endvidere anføres, at Dansk Byggeri har dokumenteret, at i de se-nere år, hvor efterslæbet er vokset, har kommunerne ikke brugt de beløb, somhar været afsat til vedligeholdelse på kommunernes budgetter.KL har rettet en kritik af den analyse, som ligger til grund for Dansk Byggeriskonklusion om, at kommunernes regnskaber for vedligeholdelse ligger underbudgettet. Der kan således også peges på visse problemer i Dansk Byggerisanalyse, f.eks. at analysen alene er baseret på udvalgte dele af de kommunalebudgetter og regnskaber, og at alle anlægsudgifter ikke medtages, når der sespå den kommunale anlægsaktivitet. Det betyder, at der ikke kan drages såvidtgående konklusioner, som Dansk Byggeri gør.Det er vigtigt at understrege, at det er et kommunalt ansvar at prioritere vedli-geholdelsesopgaven inden for de generelle rammer, som aftales i økonomifor-handlingerne. I forlængelse heraf kan det oplyses, at regeringen i lyset af kon-junkturerne har aftalt et historisk højt anlægsniveau med KL i 2010, jf. neden-stående tabel 1.
Dato: 21. maj 2010Center for KommunaløkonomiSagsbeh.: henJ.nr.: 2010-2552
Side 2

Tabel 1: Kommunale bruttoanlægsudgifter, 2009-2010

Mia. kr., 2010-pl20092010Forudsat i økonomiaftale15,320,0Budget15,817,1Regnskab16,4-Note: Bruttoanlægsudgifter er aftalt og opgjort ekskl. forsyningsområdet samtkommunalt ejede ældreboliger.Kilde: Danmarks StatistikDe aftalte niveauer i 2009-2010 er bl.a. påvirket af, at regeringen har afsat enkvalitetsfond, hvoraf 22 mia. kr. i perioden 2009-2018 skal medfinansierekommunale investeringer i nye og bedre fysiske rammer på de borgernæreområder. Disse omfatter dagtilbudsområdet, folkeskolen, ældreområdet samtidrætsfaciliteter for børn og unge.Det indgik i økonomiaftalen for 2009, at der i perioden 2009-2013 skal udmøn-tes 9 mia. kr. fra kvalitetsfonden, hvoraf 1 mia. udmøntes i 2009 og 2 mia. kr.udmøntes i 2010. I økonomiaftalen for 2010 er niveauet hævet til 4 mia. kr. i12010.Af tabellen fremgår det, at kommunerne har budgetteret med anlægsinveste-ringer for 17,1 mia. kr. i 2010. På den baggrund er der med finanslovaftalen for2010 afsat ekstra 3 mia. kr. (senere hævet til 4,3 mia. kr.) til dispensation til lå-nefinansiering af nye anlægsinvesteringer i 2010. Formålet er at sikre, atkommunerne realiserer de aftalte anlægsniveauer på 20 mia. kr. for de samle-de anlægsinvesteringer, heraf 9 mia. kr. på kvalitetsfondsområdet. Disse an-lægsinvesteringer dækker over både nybyggeri og større vedligeholdelses-investeringer. Det må således forventes, at forøgelsen i anlægsniveauet vilhave en positiv effekt på vedligeholdelsesstandarden af de kommunale byg-ninger.Alt i alt er det positivt, at der rettes fokus mod kommunernes vedligeholdelses-opgave, da jeg er enig i, at det er vigtigt, at denne opgave prioriteres af kom-munerne. Jeg vil i den forbindelse også gerne kvittere for de forslag, somDansk Byggeri m.fl. fremkommer med.
Bertel Haarder/ Dorthe Lemmich Madsen
1
I foråret 2009 blev kommunerne videre givet mulighed for et investeringsløft på 2 mia. kr. for
2009 via fremrykning af investeringer, frigivelse af deponerede midler samt en lånepulje.