Kirkeudvalget 2009-10
KIU Alm.del
Offentligt
Dato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:
16. november 2009Integrationskontoret09/09368ETA
Talepapir til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål C i Kirkeudvalget den 18. no-vember 2009
Beboersammensætningen i Tingbjerg SognTingbjerg Sogn ligger i Bispebjerg-Brønshøj Provsti, Kø-benhavns Stift. Ifølge Danmarks Statistik boede der pr. 1.januar 2009 6.131 indbyggere i sognet, heraf 1.534 med-lemmer af Folkekirken.
Langt størstedelen af sognets beboere (5.748 personer)bor i almenboligområdet Tingbjerg/Utterslevhuse (herefterblot Tingbjerg).
For så vidt angår beboersammensætningen, er andelenaf indvandrere og efterkommere i de seneste år steget,
således at den nu er på ca. 66 pct. Sammenlignet med de36 øvrige udsatte boligområder i Danmark indtager Ting-bjerg i denne henseende en 8. plads (Mjølnerparken harden største andel af indvandrere og efterkommere: 91,2pct.).
I forbindelse med de aktuelle konflikter i Tingbjerg har fo-kus først og fremmest været på unge indvandrere og ef-terkommere. Der er knap 1.800 børn og unge under 18,der bor i området, hvoraf ca. 3/4 del er indvandrere og ef-terkommere.
Tingbjergs børn og unge, ligesom beboerne i øvrigt, leveri henhold til tilgængelige statistikker under betydeligt dår-ligere sociale forhold end de fleste andre børn og unge –også hvis man sammenligner med børn og unge i landetsøvrige udsatte boligområder.
2
Det skal understreges, at de sociale problemer blandtTingbjergs unge tilsyneladende går på tværs af unges et-niske baggrund. Den tværministerielle Arbejdsgruppe forbedre integrations rapport om marginalisering blandt børnog unge viser eksempelvis, at andelenaf beboere i Ting-bjerg i alderen 16-24 år, der pr. 1. januar 2007, der hver-ken er på arbejdsmarkedet eller under uddannelse, ikkeadskiller sig væsentligt på tværs af etniske skel.
Muligheder for ændring af beboersammensætningDenne sociale situation i Tingbjerg kan bl.a. ændres gen-nem en ændring af beboersammensætningen. Redskaberfor ændring af beboersammensætninger i almenboligsek-toren findes i almenboliglovgivningen, som hører underIndenrigs- og Socialministeriets ressort.
3
Udlejning af en almen bolig sker somudgangspunkt pågrundlag af en venteliste og efter anciennitet.Detteprincip kan – for at fremme en mere afbalanceret beboer-sammensætning – fraviges på følgende måder:
For det førstekan der gives fortrinsret til bestemte grup-per af boligsøgende på ventelisten (reglerne omfleksibeludlejning,der blev indført i 2000). Fortrinsret kan f.eks.gives boligsøgende i beskæftigelse eller under uddannel-se og kan dermed anvendes til at styrke beboersammen-sætningen. Endvidere kan der gives fortrinsret til ressour-cesvage beboere, som ønsker at flytte fra et mindre til etmere velfungerende boligområde.
For det andetåbner den eksisterende lovgivning mulig-hed for at afvise boligsøgende, der modtager introdukti-onsydelse, starthjælp eller kontanthjælp og søger bolig i
4
et område, der af Indenrigs- og Socialministeriet er klassi-ficeret som udsat boligområde (reglerne omkombineretudlejning,der blev indført i 2005).
Pr. 1. januar 2010 ændres kriterierne for anvendelsen afreglerne om kombineret udlejning. De ændrede reglermedfører formodentligt, at yderligere en række boligom-råder bliver omfattet af reglerne om kombineret udlejningog at Tingbjerg vil vedblive med at være omfattet af reg-lerne i længere tid fremover.
Foruden reglerne om fleksibel og kombineret udlejninghar kommunalbestyrelser, med hjemmel i reglerne omkommunal anvisning,mulighed for at formidle boliger tilboligsøgende, som har et akut boligbehov og ikke selvkan skaffe sig en bolig. Det drejer sig især om socialtsvage og flygtninge. Siden 2006 har reglerne endvidere
5
givet kommunerne mulighed for at give et frivilligt tilbudom anvisning af en alternativ bolig til ressourcesvage per-soner, som bor i en afdeling, hvor der er behov for at sti-mulere fraflytningen.
Der er også andre muligheder for at påvirke beboersam-mensætning. Der er etableret mulighed forsalg af alme-ne boliger,ligesom kommuner kan ydeflyttehjælpfor atstimulere fraflytning af svage beboere fra belastede bolig-områder.
Herudover er reglerne om, at børnefamilier har fortrinsrettil almene familieboliger med tre eller flere rum, er ophæ-vet og erstattet af en lokal aftalemulighed. Baggrundenherfor er, at de gældende regler kan være en hindring forat tiltrække ressourcestærke boligsøgende til almene bo-liger.
6
Endelig er det i dag muligt at foretage en offentlig annon-cering uden om ventelisten. Muligheden for annonceringkan anvendes i problemramte boligafdelinger, og det eren forudsætning, at kommunalbestyrelsen og boligorgani-sationen indgår en aftale herom.
Københavns Kommunes brug af de gældende regler
Københavns Kommunes brug af de gældende regler ved-rørende regulering af beboersammensætning i de almeneboliger er p.t. reguleret i en femårigAftale om suppleren-de anvisning m.v.indgået i efteråret 2006 mellem Køben-havns Kommune og Boligselskabernes Landsforening.
Aftalen blev frem til sommeren 2007 konkretiseret gen-nem individuelle aftaler mellem Københavns Kommuneog de 23 boligorganisationer, fordelt på 343 afdelinger
7
med ca. 50.000 familieboliger. De områder kommunenhar udpeget til særlige indsatsområder, er: Akacieparken,Aldersrogade, Mjølnerparken, Tingbjerg og Lundtoftega-de.
Der er gennemført en første evaluering af virkningen afaftalen. På den baggrund konkluderer KøbenhavnsKommune, at de indgåede udlejningsaftaler virker efterhensigten i forhold til at afbalancere indflytningen i forholdtil den aktuelle beboersammensætning.Da udlejningsaftalerne først er faldet helt på plads i løbetaf 2. og 3. kvartal 2007, har den fulde effekt næppe vistsig endnu.I anledning af seneste uroligheder blev der i offentlighe-den omtalt en plan fra Socialforvaltningen i KøbenhavnsKommune om at tilbyde de 25 familier i Tingbjerg, med demest belastede unge, at flytte til en anden bydel i kom-
8
munen for at give dem en ny start. Afhængigt af hver fa-milies behov skal der sættes ind med familiebehandling,støtte til at oparbejde et socialt netværk, specifikke foran-staltninger til børnene eller støtte til forældrene på andenvis.
9