Kirkeudvalget 2009-10
KIU Alm.del
Offentligt
Trivsel og psykisk arbejdsmiljø i FolkekirkenRapport over afsluttende evaluering
1
Indhold1. Baggrund........................................................................................................................................................ 32. Spørgeskemaundersøgelsen.......................................................................................................................... 33. Opmærksomhedspunkter og eventuelle fejlkilder........................................................................................ 34. Præsentation af resultater ............................................................................................................................ 44.1 Sammenligning med resultater fra undersøgelse i 2007, et hurtigt overblik ......................................... 44.2. Hæfte og hjemmeside ............................................................................................................................ 54.3. Faktorer for arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø ............................................................................ 54.3.1. Betydningen af antallet af ansatte .................................................................................................. 54.3.2 Sikkerhedsrepræsentantens rolle..................................................................................................... 65. Skematisk præsentation af besvarelser ........................................................................................................ 75.1. De bundne svar ...................................................................................................................................... 75.2. De åbne svar ......................................................................................................................................... 146. Konklusion ................................................................................................................................................... 17
2
0. ForordDenne evalueringsrapport er gennemført som led i Branchearbejdsmiljørådet Social & Sundheds (BAR SoSu)projekt ”Psykisk arbejdsmiljø i Folkekirken”. Som led i projektet er der udgivet hæftet ”Trivsel i Folkekirken”og produceret hjemmesidenwww.kirketrivsel.Projektet er sluttet med udgangen af 1. kvartal af 2010.Formålet med projektet har været at få sat trivsel og det psykiske arbejdsmiljø på dagsordenen inden forFolkekirken, samt animere menighedsrådene til at arbejde med det psykiske arbejdsmiljø.Styregruppen bestod af Signe Ettrup Larsen fra Præsteforeningen, Elisabeth Jensen fra Landsforeningen afMenighedsråd, John Poulsen fra Foreningen af Præliminære Organister Povl Søndergård fra DanmarksKirketjenerforening og Poul Kjærsgaard Sørensen fra Danmarks Kordegneforening. Signe Ettrup Larsen varformand for styregruppen og Svend Erik Christensen fra Arbejdsmiljøsekretariatet var projektleder.
1. BaggrundBaggrunden for undersøgelsen har været et ønske fra styregruppen om at foretage en afsluttendespørgeskemaundersøgelse for at måle om projektet har afstedkommet ændringer i menighedsrådenesarbejde med det psykiske arbejdsmiljø.Det har også været et ønske om at måle kendskab og brug af hæftet ”Trivsel i Folkekirken” og hjemmesidenwww.kirketrivsel.dk.
2. SpørgeskemaundersøgelsenSpørgeskemaundersøgelsen er blevet gennemført i januar og februar 2010. Spørgeskemaet er bygget op, såsvarene kan sammenlignes med svarene fra spørgeskemaundersøgelsen fra 2007. Herudover spørges derind til de konkrete tiltag i form af hjemmeside og hæfte, som er udarbejdet i forbindelse med projektet.Ligesom der også er taget et spørgsmål med om søgefravær er inddraget i APV.Landsforeningen for Menighedsråd har via deres interne maillister på udsendt link til de godt 1900menighedsråd. Første side af skemaet udgør et følgebrev med information om skemaets funktion.Spørgeskemaet er opbygget med en længere række lukkede spørgsmål samt tre åbne, hvorrespondenterne har haft mulighed for at svare frit.Det er altså det enkelte menighedsråd, der har svaret. Undersøgelsen skal derfor ses som et udtryk formenighedsrådenes holdning til og vurdering af arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø, og ikke de ansatteseller sikkerhedsrepræsentanternes holdning og vurdering.
3. Opmærksomhedspunkter og eventuelle fejlkilderSpørgeskemaet er distribueret via e-mail af Landsforeningen af Danske Menighedsråd til de godt 1900menighedsråd i Danmark. Ved fristens udløb var der registeret 2547 klik på det distribuerede link med
3
spørgeskemaet. Heraf har det dog været nødvendigt at slette 1776, da disse klik enten var dubletter ellertomme svar, dvs. der ikke en gang var indtastet sognekode, som er det første spørgsmål. På grund af detstore antal ”tomme” svar er disse blevet slettet, da de ikke kan betragtes som svarforsøg. (Er blotsognekoden tastet ind tæller svaret). Efter denne filtrering af dubletter og tomme svar er der vedundersøgelsens afslutning den 14. februar 2010 en svarprocent på40.I sammenligning med den første spørgeskemaundersøgelse, hvor svarprocenten var 63, kan det den laveresvarprocent i anden omgang betyde en lettere skævvridning af svarene i sammenligningen af de toundersøgelsers resultater.En eventuel fejlkilde er, at der er mulighed for, at det er en anden end kontaktpersonen, der har svaret påspørgsmålene. Desuden kan der være nogle, der har svaret, men som ikke har færdiggjort skemaet. Dissesvar tæller dog med, så langt, de er nået. I følgeskrivelsen blev der opfordret til at kontaktpersonendrøftede skemaet med menighedsrådet inden besvarelsen, men der er ingen garanti for, at dette er sket.
4. Præsentation af resultater4.1 Sammenligning med nogle af resultaterne fra undersøgelse i 2007, ethurtigt overblik42 % har valgt en sikkerhedsrepræsentant i modsætning til 49% i den tidligere undersøgelse89 % har udarbejdet en APV indenfor de sidste 3 år, hvor 92% havde gjort det i sidste undersøgelse.Heraf har 85 % mod tidligere 83% lavet en handlingsplan, 57% mod tidligere 46% har lavethandlingsplan for det psykiske arbejdsmiljø. Desuden viser den seneste undersøgelse, at APV’en i 55%af tilfældene indeholder oplysninger om sygefravær.69% mod tidligere 80% har haft besøg af Arbejdstilsynet inde for de sidste tre år. Heraf har 29% modtidligere 52% fået påbud. Der er således et fald i påbud.80% vurderer deres psykiske arbejdsmiljø til at være godt mod 62% i første undersøgelse. Dette viseren forbedring i den generelle opfattelse af det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladserne.27% har svaret ja til at have igangsat en generel indsats med fokus på psykisk arbejdsmiljø, mens 16%svarer ja i undersøgelsen fra 2007. Der er således sket en stigning.61% har drøftet psykisk arbejdsmiljø og trivsel på et personalemøde inden for det sidste år mod 50% i200786% afholder MUS-samtaler mod 70% i 2007
4
4.2. Hæfte og hjemmeside80% tilkendegiver, at de kender til hæftet ”Trivsel i Folkekirken”. Heraf har 88% læst det. 94% fandthæftet nyttigt/informativt, 29% har efterfølgende brugt hæftet mens 85% svarer, at de vil bruge hæftetfremover. 72% af respondenterne har fået kendskab til hæftet via Landsforeningen af Menighedsråd,mens 23% ikke husker det.Herudover angiver 3% at de har fået hæftet via faglige organisationer, heraf 33% fraKordegneforeningen og 25% fra 3F.3% angiver, at de har fået det fra andre kilder, heraf svares der bl.a. menighedsråd/-formand,Kirkeministeriet og IT-skrivebordet.45% kender til hjemmesidenwww.kirketrivsel.dk.Heraf har 85% besøgt hjemmesiden, og heraf fandt97% siden nyttig/informativ. 23% har efterfølgende brugt hjemmesiden i arbejdet med det psykiskearbejdsmiljø, men 92% svarer, at de vil bruge hjemmesiden fremover. 73% af respondenterne kenderhjemmesiden via Landsforeningen af Menighedsråd, mens 17% ikke husker det.4% kender siden via fagforeninger, heraf svarer 43%, at de har fået kendskab til den fraKordegneforeningen og andre 43% fra FAKK (Forbundet af Kirke- og Kirkegårdsansatte). Under andetsvarer 22%, at de kender til siden via IT-Skrivebordet.
4.3. Faktorer for arbejdet med det psykiske arbejdsmiljøFor at afdække hvilke faktorer, der har betydning for om der arbejdes med det psykiske arbejdsmiljø, oghvordan det psykiske arbejdsmiljø vurderes, ses der herunder på sammenhængen mellem antallet afansatte/valgt sikkerhedsrepræsentant og det psykiske arbejdsmiljø.
4.3.1. Betydningen af antallet af ansatteFor at vurdere sammenhængen af antallet af ansatte og det psykiske arbejdsmiljø, viser de følgendetabeller, hvordan forholdet er mellem antal ansatte og henholdsvis igangsatte indsatser og opfattelse af detpsykiske arbejdsmiljø.Har I igangsat en generel indsats for detpsykiske arbejdsmiljø?JaNej
10 eller flere ansatte Under 10 ansatte40%25%60%75%
Arbejdspladser med 10 eller flere ansatte igangsætter i højere grad end arbejdspladser med færre ansatteindsatser for det psykiske arbejdsmiljø. Tabellen viser, at 40% af arbejdspladser med 10 eller flere ansatte5
har igangsat en generel indsats for det psykiske arbejdsmiljø, hvorimod kun 25% af arbejdspladserne medunder 10 ansatte.Hvor godt er jeres psykiske arbejdsmiljø ikirken? 5 er det bedste og 1 det dårligste12345ved ikke
10 eller flere ansatte Under 10 ansatte1%1%1%2%21%9%51%43%20%40%6%5%
83% af arbejdspladserne med under 10 ansatte har givet det psykiske arbejdsmiljø bedst eller næstbedstkarakter, hhv. 4 og 5. På arbejdspladserne med 10 eller flere ansatte har 71% givet de to højeste karakter.Her er der en større gruppe, 21%, der giver den midterste karakter 3, hvilket tyder på at arbejdspladsernemed færrest ansatte har et bedre psykisk arbejdsmiljø end stederne med 10 eller flere ansatte.
4.3.2 Sikkerhedsrepræsentantens rolleFor at vurdere sikkerhedsrepræsentantens rolle viser nedenstående tabeller sammenhængen mellem vagtsikkerhedsrepræsentant og om der er igangsat indsatser og opfattelsen af det psykiske arbejdsmiljø.Har I igangsat en generel indsats for detpsykiske arbejdsmiljø?JaNejDer er valgt enDer er ikke valgt ensikkerhedsrepræsentant sikkerhedsrepræsentant34%23%66%77%
De arbejdspladser der har valgt en sikkerhedsrepræsentant har i højere grad igangsat en indsats for detpsykiske arbejdsmiljø end de arbejdspladser, der ikke har en sikkerhedsrepræsentant. 34% afarbejdspladserne med sikkerhedsrepræsentant har således igangsat en indsats, mens kun 23% afarbejdspladserne uden sikkerhedsrepræsentant har gjort det.
Hvor godt er jeres psykiske arbejdsmiljø ikirken? 5 er det bedste og 1 det dårligste12345ved ikke
Der er valgt enDer er ikke valgt ensikkerhedsrepræsentant sikkerhedsrepræsentant0%1%2%2%12%10%41%47%42%33%3%7%
6
Når det kommer til vurderingen af det psykiske arbejdsmiljø, er der ikke stor forskel på, om der er valgtsikkerhedsrepræsentant eller ej, hvis man ser på de to bedste kategorier. På arbejdspladser medsikkerhedsrepræsentant vurderer 83% at niveauet ligger på 4 eller 5, mens 80 % af de arbejdspladser derikke har sikkerhedsrepræsentant vurderer niveauet til 4 eller 5.
5. Skematisk præsentation af besvarelser5.1. De bundne svarSpørgsmål 1 var indtastning af sognekode.Spørgsmål 2:2
Hvor mange medlemmer er der i menighedsrådet eksklusiv præster?
1 5 medlemmer2 6-10 medlemmer3 11-15 medlemmerTotal
Procent
36%50%15%100%
Spørgsmål 3:3
Er der 10 eller flere ansatte på arbejdspladsen?
1 Ja2 NejTotal
Procent
16%84%100%
Spørgsmål 4:4
12Er der valgt en sikkerhedsrepræsentant?
JaNejTotal
Procent
42%58%100%
Spørgsmål 5:5
12Er der foretaget arbejdspladsvurdering (APV) inden for de sidste tre år?
JaNejTotal
Procent
89%11%100%
7
Spørgsmål 6:6
6.112Indeholder APV'en:
En handlingsplan for løsning af problemerne?JaNejTotal
En handlingsplan for det psykiske arbejdsmiljø?JaNejTotal
Oplysninger om sygefravær?JaNejTotal
Procent
85%15%100%
6.212
6.312
Spørgsmål 7:Arbejdstilsynet
7.1 Har I haft besøg af Arbejdstilsynet inden for de sidste tre år?1. Ja2. NejTotal
7.2 Har I fået påbud fra Arbejdstilsynet inden for de sidste tre år?1. Ja2. NejTotal
Procent
69%31%100%
Spørgsmål 8:8
12Foretages der årlige MUS-samtaler?
JaNejTotal
Procent
86%14%100%
Spørgsmål 9:9
12Afholdes der personalemøder ud over det obligatoriske?
JaNejTotal
Procent
59%41%100%
8
Spørgsmål 10:10
1234Foregår disse møder
UgentligtHver 14. dagMånedligtSjældnereTotal
Procent
13%5%31%51%100%
Spørgsmål 11:11
11.112Personalemøder
Deltager kontaktpersonen fra menighedsrådet på personalemøder?JaNejTotal
Procent
85%15%100%
11.2 Deltager præsten på personalemøder?Ja1Nej2Total
Er der inden for det sidste år drøftet trivsel eller det psykiske arbejdsmiljø på11.3 personalemødet?Ja1Nej2Total
Spørgsmål 12:Hvor henvender I jer for at få mere viden om det psykiske arbejdsmiljø?--Sæt
12 gerne flere kryds.
www.at.dk (Arbejdstilsynet)1www.arbejdsmiljoviden.dk2www.arbejdsmiljoweb.dk3www.km.dk4www.IT-skrivebordet.dk5www.kirketrivsel.dk6Arbejdsmiljøkonsulenter7Faglige organisationer, angiv hvilke8Andet, angiv hvilket9Ved ikke/husker ikke10Total
Procent
15%5%3%10%25%13%6%5%2%15%100%
9
Ad 12.8.- 3F: 13%- FAKK: 17%- Kordegneforeningen: 9%Ad 12.9.Her svarer 30% at det ikke har været aktuelt for dem.
Spørgsmål 13:13 Kender du til hæftet "Trivsel i Folkekirken"?
Ja1Nej2Total
Procent
80%20%100%
10
Spørgsmål 14:- hvis ja til spørgsmål 1314 Hvorfra har du fået det? Sæt gerne flere kryds.
Landsforeningen af Menighedsråd1Faglig organisation, angiv hvilken2Andet, angiv venligst3Ved ikke/husker ikke4Total
Procent
72%3%3%23%100%
Ad 14.2- Kordegneforeningen: 33%- 3F: 25%
Ad 14.3.- Fordelt på flere enkeltkilder såsom menighedsråd/-formanden, Kirkeministeriet og IT-skrivebordetSpørgsmål 15:15 Har du læst hæftet eller dele af hæftet "Trivsel i Folkekirken"?
Ja1Nej2Total
Procent
87%13%100%
Spørgsmål 16:- hvis ja til spørgsmål 1516
16.112Hæftet ”Trivsel i Folkekirken”
Fandt du hæftet nyttigt/informativt?JaNejTotal
Procent
94%6%100%
Har du/I efterfølgende brugt hæftet i arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø på16.2 din arbejdsplads?Ja1Nej2Total
16.3 Har du/I tænkt jer at bruge hæftet fremover?Ja1Nej2Total
11
Spørgsmål 17:17 Kender du hjemmesiden www.kirketrivsel.dk ?
Ja1Nej2Total
Procent
45%55%100%
Spørgsmål 18:- hvis ja til spørgsmål 1718 Hvorfra kender du den? Sæt gerne flere kryds.
Faglig organisation, angiv hvilken1Landsforeningen af Menighedsråd2Andet, angiv venligst3Ved ikke/husker ikke4Total
Procent
4%73%6%17%100%
Ad 18.1.- Kordegneforeningen: 43%- FAKK (Forbundet af Kirke- og Kirkegårdsansatte): 43%
Ad 18.3.- IT-Skrivebordet: 22%- de resterende fordelt på enkeltkilder såsom præsten, kordegnen, personalekonsulent mv.
Spørgsmål 19:19 Har du besøgt hjemmesiden www.kirketrivsel.dk ?
Ja1Nej2Total
Procent
85%15%100%
Spørgsmål 20:- hvis ja til spørgsmål 1920
20.112Hjemmesiden www.kirketrivsel.dk
Fandt du hjemmesiden nyttig/informativ?JaNejTotal
Procent
97%3%100%
12
Har du/I efterfølgende brugt hjemmesiden i arbejdet med det psykiske20.2 arbejdsmiljø på din arbejdsplads?Ja1Nej2Total
20.3 Har du/I tænkt jer at bruge hjemmesiden fremover?Ja1Nej2Total
Spørgsmål 21:Hvor godt er jeres psykiske arbejdsmiljø i kirken? 5 er det bedste og 1 er det
21 dårligste
1122334455Ved ikke6Total
Procent
1%2%11%44%36%5%100%
13
Spørgsmål 22:22
22.112Arbejdsmiljøpolitik og psykisk arbejdsmiljø
Har I udarbejdet en personalepolitik, der også indeholder en arbejdsmiljøpolitik?JaNejTotal
Procent
30%70%100%
22.2 Har I igangsat en generel indsats for det psykiske arbejdsmiljø?Ja1Nej2Total
5.2. De åbne svarI undersøgelsens tre sidste spørgsmål har respondenterne haft mulighed for selv at formulere deres svar.Spørgsmål 23:Spørgsmål 23 var således et åbent spørgsmål, hvor respondenterne frit kunne svare på ”Hvad kunne hjælpejer til at skabe et bedre psykisk arbejdsmiljø”. Her har299svaret.Svarene er blevet inddelt i kategorier for at skabe et bredt overblik. Kategorierne er som følger:Dialog og kommunikationRammer for arbejdetKategorierne er baseret på hvilke temaer, som flest svar har berørt. For at indikere vægtningen af dissesvar, er der udregnet svarprocent i forhold til det samlede antal kvalitative svar.Overordnet bruger mange lejligheden til at sige, at det psykiske arbejdsmiljø er godt eller de har indtastet”ved ikke”. Det forklarer de lave procenter i det følgende.
Dialog og kommunikation23% peger på, at kommunikation og mundtlig dialog er vigtige redskaber i opnåelsen af et godtarbejdsmiljø. Flere påpeger, at de med denmundtlige (ofte uformelle) samtalehåndterer eventuelle sager,hvilket følgende udsagn viser: ”Derer hyppige møder mellem personale og kontaktperson/menighedsråd ogpræsten. Hele tiden tage udgangspunkt i hinandens styrker og ressourcer og være i en fortløbende
14
ligeværdig dialog”.Flere nævner atpersonalemøderogMUSer vigtige redskaber til at få problemerdiskuteret.5% nævner, at de gennem samtale tager eventuelle problemer i opløbet, så de ikke når at vokse sig store.5% svarer, at de opnår en tæt og positiv kommunikation, fordi det er en lille arbejdsplads, hvor det er let athave kontakt hele vejen rundt.Derudover nævnes det at åbenhed, respekt og anerkendelse er vigtige elementer for at bidrage til at godtpsykisk arbejdsmiljø.
Rammer for arbejdet6% påpeger, at der er for få ressourcer. Antallet af ansatte er for lavt, og det kan medføre atarbejdsopgaver ikke nås eller ikke udfyldes tilfredsstillende.4% svarer, at en fast politik i form af en personalehåndbog er et godt redskab. På den måde ved de ansatte,hvordan de skal forholde sig.Samtidig nævner en mindre del, at det stigende bureaukrati ovenfra er en belastning i forhold til detpsykiske arbejdsmiljø, blandt andet fordi udfyldelsen af dokumenter mm. tager tid fra det reelle arbejde.
Spørgsmål 24:I spørgsmål 24 kunne respondenterne svare på ”Har I gode ideer til, hvordan man kan forbedre det psykiskearbejdsmiljø?” Her har279skrevet et frit svar. Langt størstedelen af svarende kan kategoriseres undertemaet ”dialog og kommunikation”. Derfor laves der ikke andre overordnede kategoriseringer, men andretemaer vil blive nævnt kort.Dialog og kommunikation28 % svarer, at dialog, kommunikation, samtale og et højt informationsniveau er vigtige redskaber for atopnå et godt psykisk arbejdsmiljø. Flere påpeger, at det også handler om måden at kommunikere på, da engod og anerkende omgangstoneer vigtig i samarbejdet mellem ansatte og menighedsråd. Det handler omat ”talemed hinanden, ikke til hinanden”,som én af respondenterne formulerer det.Der er både fokus på de uformelle samtaler, der opstår tilfældigt, og vigtigheden af at holdepersonalemøder med jævne mellemrum og gode MUS-forløb, hvor psykisk arbejdsmiljø bør være et fasttema.En god kommunikation og engensidig dialogmedvirker til at problemer bliver fanget, mens de stadig ersmå. På den måde kan man forsøge at undgå, at eventuelle problemer vokser sig store og alvorlige.
15
”Løbendedialog er det allervigtigste, så vil tingen blive fanget i opløbet. Dermed er problemerne ikke løst,men de vokser sig ikke større, og medarbejderne oplever ikke, at menighedsrådet er ligeglade.”Herunder nævner 6% nævner åbenhed som et vigtigt element både i kommunikation og i samværet medandre.Andre temaer:4% nævner, at det vigtigt at holde en jævn/tæt kontakt mellem menighedsråd og de ansatte.2% nævner, at det er vigtigt med et godt samarbejde1% nævner, at ledelsen bør ændres og at ledere bør fastansættes i Folkekirken og ikke fungere på frivilligbasis. Der tænkes her på kontaktperson-rollen.1% nævner inddragelse af ekstern konsulent til at hjælpe med eventuelle problemer.1% nævner vigtigheden af, at arbejdsfordelingen tydeliggøres.1% nævner, at ressourcerne er utilstrækkelige.
Spørgsmål 25:I spørgsmål 25 har respondenterne kunnet svare på ”Har I eksempler på, hvordan I har arbejdet med detpsykiske arbejdsmiljø?” Her har276svaret.32 % svarer nej eller ved ikke. Herudover svarer den største gruppe på 31% inden for temaet dialog ogsamtale. Der henvises både til MUS-forløb, uformelle møder, personale- og kontaktmøder, hvor der erfokus på åbenhed, lydhørhed og anerkendelse, hvilket følgende udsagn fra en respondent understreger:”…vi bestræber os på, at der skal være åbenhed for at udtrykke sine meninger og at der arbejdes på, atpersonalet har det godt. At de altid ved, hvem de kan kontakte. At deres ønsker bliver hørt, og at der er storanerkendelse af deres arbejde.”7% svarer, at de har gjort brug af ekstern hjælp i form af konsulent, kursus eller team-building weekender.2% svarer, at de bruger APV1,5% svarer at de bruger sociale aktiviteter såsom udflugter til at styrke det psykiske arbejdsmiljø.
16
6. KonklusionMed de metodiske forbehold beskrevet ovenfor in mente viser sammenligningen af vurderingen af detgenerelle psykiske arbejdsmiljø i de to undersøgelser, at der i 2010 var ca. 20% flere, der havde et godtpsykisk arbejdsmiljø.Et betydeligt antal respondenter, 80 %, kender til hæftet ”Trivsel i Folkekirken”, mens en mindre andel,45%, kender til hjemmesiden. Andelen af de, der har gjort brug af materialerne er ikke så høj, men tilgengæld siger henholdsvis 85% og 92%, at de i det fremtidige arbejde med psykisk arbejdsmiljø vil gørebruge af hæfte og hjemmeside.Samtidig kan det påpeges, at de, der kender til hæftet og hjemmesiden, i høj grad vurderer det til at værenyttige og informative materialer.Derudover kan det konkluderes, at der er sket en stigning i andelen, der har igangsat en generel indsatsmed fokus på det psykiske arbejdsmiljø, da 27 % svarer ja i 2010 mod 16% i 2007. Her kan det ogsåpointeres, at der er en stigning fra 46 %, i 2007 til 57 % i 2010, der har lavet en handlingsplan for detpsykiske arbejdsmiljø som en del af APV’en.
/Rapport udarbejdet af Marie Bach DrivsholmFor Arbejdsmiljøsekretariatet, marts 2010.
17