Indfødsretsudvalget 2009-10
IFU Alm.del
Offentligt
Dato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:
9. februar 2010Indfødsretskontoret2010/307-16KTH
Besvarelse af spørgsmål nr. 13 stillet af Folketingets Indfødsretsudvalg til
ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 13. januar 2010
(Alm. del – bilag 29 ).
Spørgsmål:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. december 2009 fra Arbejds-skadegruppen TIB Region Sjælland, jf. IFU alm. del – bilag 29. Herunder bedesministeren besvare de i henvendelsen rejste spørgsmål.”Svar:
Det følger af § 23, stk. 1, i cirkulæreskrivelse nr. 61 af 22. september 2008 om retningslinjerfor naturalisation, at det er en betingelse for optagelse på et lovforslag om indfødsretsmeddelelse, at ansøgeren er selvforsørgende, det vil sige, at ansøgeren ikke har modtagethjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven inden for det seneste år forud forfremsættelse af et lovforslag om indfødsrets meddelelse. 1. pkt. omfatter dog ikke hjælp iform af enkeltstående ydelser af mindre beløbsmæssig størrelse, der ikke er direkterelateret til forsørgelse, eller ydelser, der må sidestilles med løn eller pension eller træder istedet herfor.Det følger endvidere af § 23, stk. 2, at i forbindelse med fremsættelse af et lovforslag omindfødsrets meddelelse må ansøgeren i de seneste 5 år ikke have modtaget den i stk. 1,nævnte hjælp i en periode på sammenlagt mere end 6 måneder.Det følger ligeledes af note 2 til § 23, stk. 1, at personer, der modtager f.eks. statensuddannelsesstøtte, førtidspension eller folkepension eller forsørges af ægtefællen, ikke vilvære afskåret fra at kunne opnå indfødsret.Opregningen i note 2 er ikke udtømmende, og personer, der modtager f.eks. arbejdsløs-hedsdagpenge, sygedagpenge, barselsdagpenge, efterløn, delpension og fleksydelse, vilheller ikke være afskåret fra at kunne opnå indfødsret, da disse ydelser ikke udbetales efterlov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
I nogle særlige tilfælde kan en person endvidere modtage ydelser efter lov om aktiv social-politik, uden at dette er til hinder for optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse.Dette er ud fra en vurdering af, at ydelsen er at sidestille med løn eller pension, jf. § 23, stk.1, sidste pkt.Omfattet af denne undtagelse er bl.a. ledighedsydelse under ferie, jf. § 74 e i lov om aktivsocialpolitik, og supplerende ydelser til førtidspensionister efter § 27a i lov om aktiv social-politik.For de enkelte ydelser, som angivet i henvendelsen af 28. december 2009 fra Arbejdsska-degruppen TIB Region Sjælland, kan følgende oplyses:En ansøger, som har modtaget revalideringsydelse efter § 52 i lov om aktiv social-politik inden for det seneste år forud for fremsættelse af et lovforslag om indfødsretsmeddelelse eller i mere end 6 måneder inden for de seneste 5 år forud for fremsæt-telsen, opfylder ikke kravet om selvforsørgelse, jf. § 23 i retningslinjerne for naturali-sation.En revalidend, som modtager mindste overenskomstmæssige praktik-, elev- ellerlærlingeløn eller mindste overenskomstmæssige løn eller den løn, som sædvanlig-vis gælder for tilsvarende arbejde, hvor der foreligger særlige forhold, herunderf.eks. at revalidenden er over den sædvanlige uddannelsesalder, tidligere har hafttilknytning til arbejdsmarkedet eller har pligt til at forsørge ægtefælle eller børn, jf. §64, stk. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, opfylder kravet om selvforsørgel-se. Baggrunden herfor er, at den ydelse, som omtales i § 51, stk. 1, nr. 2 og 3, ogsom den pågældende modtager, udbetales efter lov om en aktiv beskæftigelsesind-sats.Hvis den mindste overenskomstmæssige praktik-, elev- eller lærlingeløn er lavereend revalideringsydelsen, yder kommunen tilskud op til niveauet for revaliderings-ydelsen, jf. § 51, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik. Dette tilskud vil være til hinderfor, at ansøgeren opfylder kravet om at være selvforsørgende, da det udbetales ef-ter lov om aktiv socialpolitik.Af § 63 i lov om aktiv socialpolitik følger, at kommunen under revalidering, herunderforrevalidering, og når revalidenden modtager hjælp efter anden lovgivning til dæk-ning af leveomkostninger, kan give støtte til de særlige udgifter, der er en nødven-dig følge af uddannelsen eller af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne efterreglerne i kapitel 14 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Det følger af bestemmelsen, at ydelser til de nævnte særlige udgifter udbetales ef-ter kapitel 14 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som omhandler tilskud til ud-gifter til hjælpemidler og introduktion ved tilbud. Da ydelsen udbetales efter kapitel14 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, er ydelsen ikke til hinder for optagelsepå et lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Modtagelse af ledighedsydelse efter § 74ff i lov om aktiv socialpolitik er til hinder foroptagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, såfremt ansøgeren har mod-taget ydelsen inden for det seneste år forud for fremsættelse af lovforslag om ind-fødsrets meddelelse, eller såfremt ansøgeren har modtaget ydelsen i mere end 6måneder inden for de seneste 5 år.En person, der ved visitationen til fleksjob, endnu ikke har ret til ledighedsydelse, ogsom har en indtægt, der er mindre end det beløb, som en person ville modtage ikontanthjælp efter aktivlovens § 25, har ret til en særlig ydelse, mens personen ven-ter på et fleksjob. Modtagelse af denne ydelse vil være til hinder for optagelse på etlovforslag om indfødsrets meddelelse, da den udbetales efter lov om aktiv socialpo-litik.
Det bemærkes, at hjælp i form af enkeltstående ydelser af mindre beløbsmæssig størrelse,der ikke er direkte relateret til forsørgelse, ikke er til hinder for optagelse på et lovforslag omindfødsrets meddelelse, uanset ydelserne er udbetalt efter lov om aktiv social politik ellerintegrationsloven, jf. § 23, stk. 1, 2. pkt. i cirkulæreskrivelse nr. 61 af 22. september 2008om retningslinjer for naturalisation.Det følger af forvaltningslovens § 7, at en forvaltningsmyndighed i fornødent omfang skalyde vejledning og bistand til personer, der retter henvendelse om spørgsmål inden for myn-dighedens sagsområde. Vejledningspligten omfatter således som udgangspunkt den på-gældende myndigheds eget kompetenceområde.Vejleding om reglerne for erhvervelse af dansk indfødsret ved naturalisation henhører derforsom udgangspunkt under Integrationsministeriet. Såfremt den bevilgende myndighed bliveropmærksom på, at den pågældende ansøger ønsker at erhverve dansk indfødsret ved na-turalisation, og at modtagelse af en ydelse efter integrationsloven eller lov om aktiv social-politik kan have indflydelse herpå, bør myndigheden, såfremt myndigheden ikke selv kanyde vejledning herom, henvise den pågældende til Integrationsministeriet.