Indfødsretsudvalget 2009-10
IFU Alm.del
Offentligt
Dato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:
3. november 2009Indfødsretskontoret2009/307-10KTH
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 stillet af Folketingets Indfødsretsudvalg til
ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 7. oktober 2009
(alm. del – bilag 2 ).
Spørgsmål:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 26. august 2009 fra Arbejdsskade-gruppen TIB Region Sjælland, jf. IFU alm. del bilag 2.”Svar:
Det følger af § 23, stk. 1, i cirkulæreskrivelse nr. 61 af 22. september 2008 om retningslinjerfor naturalisation, at det er en betingelse for optagelse på et lovforslag om indfødsrets med-delelse, at ansøgeren er selvforsørgende, det vil sige, at ansøgeren ikke har modtagethjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven inden for det seneste år forud forfremsættelse af et lovforslag om indfødsrets meddelelse. 1. pkt. omfatter dog ikke hjælp iform af enkeltstående ydelser af mindre beløbsmæssig størrelse, der ikke er direkte relate-ret til forsørgelse, eller ydelser, der må sidestilles med løn eller pension eller træder i stedetherfor.Endvidere følger det af retningslinjernes § 23, stk. 2, at i forbindelse med fremsættelse aflovforslag om indfødsrets meddelelse må ansøgeren i de seneste 5 år ikke have modtagetden i stk. 1, nævnte offentlige hjælp i en periode på sammenlagt mere end 6 måneder.Det afgørende for, om en ydelse som anført i første afsnit, første punktum, er til hinder foroptagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, er, om ydelsen bliver udbetalt efterlov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven. Derfor er det som udgangspunkt til hinderfor optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, at en ansøger har modtaget reva-lideringsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, uanset om ansøgeren har modtaget ydelsen istedet for SU.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Der er ikke i retningslinjernes § 23 anført nogen mulighed for dispensation fra kravet omselvforsørgelse.I praksis forelægger ministeriet dog i helt særlige tilfælde ansøgninger om dansk indfødsretfor Folketingets Indfødsretsudvalg med henblik på Indfødsretsudvalgets stillingtagen til, omder kan dispenseres fra kravet om selvforsørgelse. Det kan eksempelvis ske, hvor en ansø-ger, der i øvrigt opfylder betingelserne for opnåelse af indfødsret, har været selvforsørgendei en periode, hvorefter vedkommende modtager ydelse for derefter på ny at blive selvforsør-gende, eller hvor en ansøger fejlagtigt har modtaget revalideringsydelse i stedet for SU iforbindelse med et uddannelsesforløb.Det følger af note 2 til § 23, stk. 1, at personer, der modtager f.eks. statens uddannelses-støtte, førtidspension eller folkepension eller forsørges af ægtefællen, ikke vil være afskåretfra at kunne opnå indfødsret.En ansøger, der er under uddannelse og i den forbindelse modtager SU, vil således opfyldekravet om selvforsørgelse, jf. § 23, stk.1, under forudsætning af, at ansøgeren ikkemodtager anden ydelse efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven.