Forsvarsudvalget 2009-10
FOU Alm.del
Offentligt
781968_0001.png
(FOU alm.del-Spørgsmål 99)
8. januar 2010Besvarelse af FOU spørgsmål nr. 99 stillet efter ønske fra folketingsmedlem Frank Aaen, EL.

Spørgsmål nr. 99:

Hvad er konsekvenserne i forhold til at modificere, opgradere og vedligeholde et fly, hvis manikke har adgang til kildekoderne.

Svar:

Til brug for min besvarelse af spørgsmålet er der indhentet en udtalelse fra Forsvarskommando-en, der har oplyst følgende:”Gennemførelsen af modificerings- og opgraderingsprojekter for fly kræver omfattende økono-miske og personelmæssige ressourcer samt en teknologisk viden, som ikke vurderes at være tilstede i det danske forsvar. Det forventes derfor, at modifikation og opgradering af forsvaretskommende nye kampfly vil ske i samarbejde med andre brugernationer samt producenten afflyet.Denne fremgangsmåde har været anvendt af forsvaret i en årrække ved bl.a. modificering afeksisterende flytyper. Det er også hensigten at anvende denne metode efter overgangen til etnyt kampfly. Det vurderes derfor ikke nødvendigt eller relevant for Danmark at have egen ad-gang til kildekoderne for at kunne modificere eller opgradere kampfly.I relation til vedligeholdelsen af fly vurderes manglende adgang til kildekoden ikke at have no-gen betydning, idet brugervedligeholdelsen ved forsvaret sædvanligvis omhandler fejlfinding ogudskiftning af komponenter.Adgang til kildekoder vurderes derfor ikke at have indflydelse på Danmarks mulighed for at mo-dificere, opgradere og vedligeholde fly.Det kan i øvrigt nævnes, at ansvaret for F-16 kildekoder siden F-16 Mid Life Update i midten af1990’erne har været placeret hos producenten Lockheed Martin, uden at det har givet anledningtil problemer med modifikation, opgradering og vedligeholdelse af danske F-16.”Jeg kan henholde mig til det af Forsvarskommandoen oplyste.
Side 1/1