Forsvarsudvalget 2009-10
FOU Alm.del
Offentligt
835044_0001.png
835044_0002.png
835044_0003.png
835044_0004.png
835044_0005.png
(FOU alm.del-Spørgsmål 210)
27. april 2010Besvarelse af FOU spørgsmål 210 stillet efter ønske fra folketingsmedlem Frank Aaen,Enhedslisten

Spørgsmål nr. 210:

Vil ministeren i forlængelse af svar på FOU alm. del - spm. 184, oversende en udspecificeretgennemgang af underposterne til "Samlede omkostninger" i tabel 2 for perioden 2002 til 2009samt budgettal for 2010, samt forklare de store stigninger i "Samlede omkostninger"?

Svar:

Til brug for besvarelsen har Forsvarsministeriet indhentet en udtalelse fra Forsvarskommandoen.I den forbindelse har Forsvarskommandoen oplyst følgende:”Forsvarets samlede omkostninger vedr. ISAF for 2002-2009 fremgår af nedenstående tabel.Forsvarets samlede omkostninger vedr. ISAF for 2002-2009.År2002200320042005Beløb i mio. kr.Udeløn (herunder løn til13131617kontraktansatte)Variable ydelser91689Øvrig drift105854065Materieldrift----

Nettomerudgifter i alt

127

114

64

91

Hjemmeløn46571550Variable ydelser -2/7 dageForhøjelse afudetillægslignende tillægKompensation for 2.leaverejse

Udgifter totalt

173

171

79

141

Materielrelateret lagertræk-876og materielomkostningerOmkostningsfordeling fra18275-den hjemlige struktur
20062919198-

246

109---

355

5834
2007474419963

353

180---

533

7592
20087256337197

662

34720188

1.055

164276
200920791425303

1.026

319-3113

1.389

297322
Side 1/5

Forsvarets samlede

omkostninger

191

206

91

147

447

700

1.495

2.008

Nettomerudgifterne dækker den missionsforberedende uddannelse og udsendelsesperiodensamt hjemtagning og afslutning af missionsbidrag. Nettomerudgifterne dækker ligeledesoprettelse, drift og afvikling af lejre. Nettomerudgifter opgøres i forhold til løn (løn til ikkefastansat personel og tillæg til alt personel), variable ydelser (til alt personel), øvrig drift(transport, indkøb af varer, leje af faciliteter mv.) og materieldrift (brændstof, reservedele,ammunition m.v.).Hjemmeløn vedrører løn til forsvarets fastansatte personel, der i forvejen oppebærer løn i denhjemlige struktur.For 2008 skal tillægges udgifter vedrørende 2/7-dage. Endvidere skal for 2008 og 2009tillægges udgifter vedr. forhøjelse af udetillægslignende tillæg samt kompensation for 2.leaverejse, der ikke hidtil har været indeholdt i opgørelse af de samlede merudgifter.Herudover indeholder de samlede omkostninger materielrelateret lagertræk ogmaterielomkostninger samt omkostningsfordeling fra den hjemlige struktur i forbindelse med detøvrige forsvars støtte til det danske bidrag i ISAF.Materielrelateret lagertræk og materielomkostninger vedrører forbruget af allerede indkøbtematerielgenstande samt omkostninger til drift af forsvarets lagre. Omkostninger vedrørende driftaf forsvarets lagre fordeles ud til brugende enheder, herunder ISAF, med værdien afenhedernes udstyr som fordelingsnøgle.Omkostningsfordeling fra den hjemlige støttestruktur vedrører forbrug i forbindelse med støttentil opstilling og gennemførelse af ISAF. Omkostninger vedrørende støtte fra den hjemligestøttestruktur fordeles ud til brugende enheder, herunder det danske bidrag til ISAF, medandelen af myndighedens træk på den hjemlige støttestruktur som fordelingsnøgle.Hertil kommer for 2007-2009 – som også opgjort i FOU 184 – tillige tre forhold, der kanrelateres til ISAF, men som ikke i fuldt omfang er indeholdt i denne opgørelse.Materielt kamptab omfatter omkostninger til genanskaffelser, genopbygning m.v. med henblikpå hel eller delvis genopbygning.ÅrBeløb i mio. kr.Omkostning, materiel kamptab200620075320082752009258
Side 2/5
Der er indført en reintegrations- og akklimatiseringsordning, der gennemføres som en del af ettjenesteforløb umiddelbart efter hjemkomst fra ISAF. Formålet med ordningen er at imødegåreaktioner hidrørende fra psykisk belastende missioner.ÅrBeløb i mio. kr.Udgift, akklimatisering & reintegration.20062007200812200924
Erstatninger til forsvarets ansatte omfatter behandlingsudgifter (fx fysioterapi), hjælpemidler (fxproteser), godtgørelse for mén, erhvervsevnetab, overgangsbeløb ved dødsfald ogforsørgertabserstatning.ÅrBeløb i mio. kr.Udgift, erstatninger.200620071200825200937
Udviklingen i forsvarets omkostninger 2002-2009.De gradvise stigninger i forsvarets forbrug i perioden 2006 til 2009 er en konsekvens af, atDanmark af flere omgange har styrket den militære indsats i Afghanistan.Som følge af vedtagelsen den 11. januar 2002 af Folketingsbeslutning B45 indgik der et danskbidrag i Kabul Multinational Brigade. Indledningsvis bestod den danske styrke af enammunitionsrydningsstyrke (EOD-team) og et stabselement på i alt ca. 50 personer under tyskkommando.Det danske bidrag blev i oktober 2003 ændret til fem forbindelseshold og et stabselement med ialt ca. 48 personer. Ved Folketingsbeslutning B 57 den 13. oktober 2003 blev styrken udvidet til110 personer samt en Provincial Reconstruction Team (PRT) enhed på seks personer underengelsk ledelse i Mazar-E-Sharif.I 2005 initierede Danmark udsendelse af enheder til det tyske PRT i Feyzabad og det lettiskePRT i Chagcharan. 2005 var ligeledes året, hvor radarbidraget (DARRIS) til Kabul InternationalAirport og et transportfly C-130 bidrag med jordpersonel blev udsendt til Kabul InternationalAirport.Sideløbende med det danske engagement i ISAF leverede Danmark bidrag til den amerikanskledede Operation Enduring Freedom (OEF) i Afghanistan. Med baggrund i Folketingsbeslutning B37 af 14. december 2001 blev et transportfly C-130 bidrag på 74 personer udsendt i periodenmarts til september 2002, et flydetachement på seks F-16 jagerfly med dertil hørendejordelement på i alt ca.150 personer i perioden oktober 2002-oktober 2003 samt et bidrag fraJægerkorpset (Task Group Ferret) i perioden januar 2002-juni 2002.
Side 3/5
Fra foråret 2006 bestod Danmarks primære styrkebidrag i Afghanistan af en letopklaringseskadron med tilhørende logistiske enheder under Task Force Helmand. Som følge afvedtagelsen 1. juni 2007 af Folketingsbeslutning B161 blev der gennemført en styrkelse af dendanske indsats i Helmand. Den lette opklaringseskadron med tilhørende logistiske enheder blevafløst af en bataljonskampgruppestruktur. Den nye struktur bestod af to kampunderafdelinger,et stabs- og logistikkompagni, nationalt støtteelement og en kampgruppestab. Det samledestyrkeloft for danske styrker i Afghanistan var i alt på ca. 640 personer.Bataljonskampgruppen blev yderligere styrket ved vedtagelsen af Folketingsbeslutning B6 af 9.oktober 2007, som muliggjorde deployering af en kampvognsdeling. Ved udgangen af 2007 varstyrkeloftet for danske styrker på ca. 665 personer. I takt med styrkeforøgelserne kan derkonstateres en stigning i udgifterne. Deployering af materiel samt drift af dette, forøgelsen afpersoner i det danske styrkebidrag samt hårde kampe gennem etablering af et danskoperationsområde og fastholdelse af dette var medvirkende årsager til de øgede udgifter.Derudover blev der primo 2008 gennemført en materielrotation, idet en let opklaringseskadronblev udskiftet med et infanterikompagni.Folketingsbeslutning B 24 af 8. december 2008 giver rammerne til, i tillæg til det generellestyrkebidrag, at udsende yderligere militære kapaciteter midlertidigt. Eksempelvis kan nævnes,at der i perioden fra medio juli til medio oktober 2009 var udsendt yderligere ca. 100 danskepersoner til felthospitalet i Helmand-provinsen. Dette særskilte ekstra styrkebidrag indebar ensamlet merudgift på omkring 40 mio. kr.Fra 2008 til 2009 ses en stigning i de samlede omkostninger på 513 mio. kr. Årsagerne til dennestigning omfatter blandt andet fragt og transportudgifter forbundet med materielrotation somfølge af, at der medio 2009 udsendtes en let opklaringseskadron, som anvender en andenkøretøjstype end den infanterienhed, den afløste. Derudover kan anføres øgede omkostninger tilmaterieldrift på grund af nedslidning og ødelagt materiel som følge af kamphandlinger.Endvidere har et stort ammunitionsforbrug, forhøjelser af tillæg til de udsendte soldater samtbehov for løbende justeringer i styrkebidraget medvirket til øgede merudgifter og omkostninger.Styrkebidraget i Afghanistan fik i løbet af 2009 tilført nye materielkapaciteter. Blandt andet blevden danske styrke i 2009 tilført minesøgnings- og minerydningskapaciteter og gitterpansring tilpansrede mandskabsvogne etc. Dertil kommer skift af enhedstype mellem de enkelteudsendelseshold, der i august 2009 medførte introduktion af køretøjstyperne Eagle IV ogHummer (Jülkat). Tilførsel af nye materielkapaciteter medfører øgede transportudgifter og etøget forbrug til materieldrift.Desuden har den periodevise indsættelse af en bevogtningsdeling fra Hjemmeværnet samtudsendelse af et bidrag fra Jægerkorpset betydet forøgede udgifter i 2009 på i alt ca. 8 mio. kr.Prognose for 2010
Side 4/5
Der foreligger pt. ikke et opdateret budget for omkostningerne forbundet medAfghanistanindsatsen i 2010. Dette skyldes, at modellen for omkostningsfordeling pt. er underrevision. Prognosen for 2010 er, at forsvarets samlede omkostninger i 2010, under forudsætningaf et uændret aktivitetsniveau, vil svare til forbruget i 2009.”
Side 5/5