Forsvarsudvalget 2009-10
FOU Alm.del
Offentligt
826140_0001.png
(FOU alm.del-Spørgsmål 197)
14. april 2010Besvarelse af FOU spørgsmål 197 stillet efter ønske fra folketingsmedlem Frank Aaen, EL

Spørgsmål nr. 197:

Kan ministeren bekræfte den prisudvikling på JSF, der beskrives på side 14 i notatet af 29. ja-nuar 2010 fra forsvarsministeriet, og at prisen på JSF er uden motor?

Svar:

Spørgsmålet er stillet før, at der blev truffet beslutning om at udskyde købet af nye kampfly,hvilket betyder, at forudsætningerne for spørgsmålet er ændret. Som bekendt har forsvaretvurderet, at en forlænget anvendelse af F-16 flyene i to til fire år er mulig. Opmærksomhedenskal endvidere henledes på, at Forsvarsministeriet ikke har lagt sig fast på den videre proces iforbindelse med købet om nye kampfly.Om notatet af den 29. januar 2010 der bl.a. beskriver prisudviklingen for de tre kampflykandida-ter, kan det dog oplyses, at det i notatet anføres, at produktionsmetoderne mv. i forbindelsemed udvikling og produktion af kampfly løbende vil blive raffineret og optimeret, hvorved pro-duktionsomkostningerne – og dermed prisen på flyet – som hovedregel vil falde, jo flere fly derproduceres.For så vidt angår Super Hornet er der anvendt et skema fra Boeing, som illustrerer denne udvik-ling, hvor prisen er faldet som følge af en forholdsvis omfangsrig produktion med løbende opti-meringer.For så vidt angår Joint Strike Fighter er der anvendt et skema fra Lockheed Martin, hvor deropleves en lignende udvikling i prisen, om end flyet ikke har været i produktion nær så længesom Super Hornet. Skemaet er således anvendt til at beskrive prisudviklingen og ikke til en an-givelse af prisen.Af skemaet fra Lockheed Martin fremgår eksplicit, at der er tale om prisudviklingen for flyet ale-ne (Air-System Contractor Only), og at det er uden motor (No Propulsion).
Side 1/1