Forsvarsudvalget 2009-10
FOU Alm.del
Offentligt
798981_0001.png
798981_0002.png
(FOU alm.del - Spørgsmål 117)
11. februar 2010Besvarelse af FOU spørgsmål 117 stillet efter ønske fra folketingsmedlem Frank Aaen,Enhedslisten.

Spørgsmål nr. 117:

Vil ministeren i forlængelse af svaret på FOU alm.del spm. 92 oplyse de egentlige udgifter vedr.det militære engagement i Afghanistan uden fradrag for "udgifterne ved den hjemlige opgave"?I svaret bedes medtaget alle afledte udgifter, herunder omkostningen i form af ekstra slid påmateriel og afskrivning samt udgifter i forbindelse med behandling af soldater, der kommer tilskade under udsendelse til Afghanistan.

Svar:

Til brug for besvarelsen er indhentet en udtalelse fra Forsvarskommandoen.Forsvarskommandoen har oplyst følgende:”Spørgsmålet relaterer sig både til udgifter og omkostninger. Der er i bevillings- ogregnskabsmæssig sammenhæng forskel på disse opgørelsesmetoder. Da der i spørgsmåletspecifikt er anmodet om omkostninger til afskrivninger, ekstra slid mv. er der i denne besvarelsevalgt at relatere spørgsmålet til omkostninger. Opgørelse for Afghanistanmissionen (ISAF)omfatter alle omkostninger, der er relaterbare til ISAF. Opgørelsen omfatter 2008, hvoromkostningsbilledet er det mest retvisende. En tilsvarende opgørelse for 2009 afventerafslutningen af regnskabsåret.Opgørelsen er et supplement til besvarelsen af FOU spørgsmål 92 (vedlagt). I besvarelsen afFOU spørgsmål 92 er nettomerudgifterne ved det danske militære engagement i Afghanistanopgjort til 662 mio. kr. i 2008. Nettomerudgifterne opgøres som de samlede udgifter tilmissionen fratrukket ”hjemmeløn” til det fastansatte personel samt fratræk af indtægter f.eks.ved salg af missionsspecifikt materiel, der ikke medbringes til Danmark ved redeployering.Tallet er ikke umiddelbart sammenligneligt med den nærværende opgørelse, da besvarelsen afFOU spørgsmål 92 som nævnt omhandler nettomerudgifterne, hvorimod denne opgørelsedækker de samlede omkostninger inklusiv ISAF relaterede registreringer gennemført i nationalstruktur.De samlede omkostninger for ISAF i 2008 var 1.487 mio. kr., herunder materiel- ogvedligeholdelsesrelaterede omkostninger, mernedslidning og afskrivning samt indkøb.
Side 1/2
Udover opgørelsen på 1.487 mio. kr. er der tillige tre forhold, der kan relateres til ISAF, somikke i fuldt omfang er indeholdt i denne omkostningsopgørelse.Tab af materiel udgjorde skønsmæssigt ca. 275 mio. kr. Dette omfatter omkostninger tilgenanskaffelser, genopbygning og transport til Danmark med henblik på hel eller delvisgenopbygning.Der er indført en reintegrations- og akklimatiseringsordning, der gennemføres som en del af ettjenesteforløb umiddelbart efter hjemkomst fra ISAF. Formålet med ordningen er at imødegåreaktioner hidrørende fra psykisk belastende missioner. Udgifterne forbundet hermed udgjorde ialt 11,8 mio. kr.Erstatninger til forsvarets ansatte omfatter de af Forsvarskommandoen afholdtebehandlingsudgifter (fx fysioterapi), hjælpemidler (fx proteser), godtgørelse for mén,erhvervsevnetab, overgangsbeløb ved dødsfald og forsørgertabserstatning. Udgifterne tilerstatninger direkte relateret til ISAF i 2008 udgjorde i alt 25,4 mio. kr.”Jeg kan henholde mig til det af Forsvarskommandoen oplyste, idet jeg skal bemærke, atopgørelsen omhandler de under Forsvarskommandoen registrerede udgifter og omkostninger.
Side 2/2