Forsvarsudvalget 2009-10
FOU Alm.del
Offentligt
793626_0001.png
793626_0002.png
(FOU alm.del-Spørgsmål 111)
2. februar 2010
Besvarelse af FOU spørgsmål 111 stillet efter ønske fra folketingsmedlem Bjarne Laustsen, SSpørgsmål nr. 111:Mener ministeren, at det er tilfredsstillende for brandværnene i grænseregionen,at de fortsat - trods fællesøvelser igennem en årrække - ikke kan samarbejdepå tværs af grænsen, set i lyset af at for eksempel dansk politi kan rekvirereassistance fra betjente fra svensk politi, og når der i den sønderjyske regionallerede findes samarbejdsaftaler om ambulancekørsel og ambulanceflyvning påtværs af grænserne?Svar:
Til brug for min besvarelse er BeredskabsstyrelsenBeredskabsstyrelsen har i den anledning udtalt følgende:
anmodet
om
en
udtalelse.
”Efter beredskabsloven varetager kommunerne de lokale, daglige opgaver inden forredningsberedskabet.Det er således kommunalbestyrelsen, der er ansvarlig for at fastlægge dimensioneringen af detkommunale redningsberedskab med henblik på, at redningsberedskabet kan yde en forsvarligindsats mod skader på personer, ejendom og miljøet ved ulykker og katastrofer, herunderkrigshandlinger.Kommunen skal selv kunne håndtere konsekvenserne af de mere almindeligt forekommendehændelser.I den forbindelse kan kommunalbestyrelsen efter beredskabsloven vælge at indgå aftale med enanden kommunalbestyrelse, med private redningsvæsener eller med andre om at udføre alleeller visse af opgaverne inden for kommunens redningsberedskab.Mulighederne for akut bistand til mere sjældent forekommende, meget store eller megetspecielle hændelser reguleres i beredskabsloven og bekendtgørelsen om risikobaseretkommunalt redningsberedskab, hvorefter indsatslederen skal tilkalde assistance, hvis detskønnes påkrævet på grund af hændelsens karakter og omfang. Sådan assistance kan ydes afandre kommunale redningsberedskaber, redningsberedskabets niveau-2, der er et statsligtfinansieret materielberedskab placeret på 9 støttepunkter, og fem statslige beredskabscentre,eller niveau-3, der udgøres af det statslige redningsberedskab, og som kan yde assistance medsåvel materiel som mandskabsstyrker.
Side 1/2
Det fremgår af beredskabslovens § 3, at forsvarsministeren kan bestemme, atredningsberedskabet skal indsættes i udlandet i fredstid i tilfælde af katastrofer, der medføreralvorlig skade på eller udgør en overhængende fare for personer, ejendom eller miljøet.Forsvarsministeren har hermed mulighed for at bestemme, at redningsberedskabet skalindsættes i udlandet efter anmodning fra en anden stat eller en international organisation,Denne mulighed er ikke begrænset til de grænsenære områder og forudsætter ikke, at derforeligger en forudgående aftale med den anden stat om gensidig bistand.Det anføres i forarbejderne til denne bestemmelse, at den bl.a. er udformet under hensyntagentil EU’s resolutioner om forbedring af medlemsstaternes gensidige bistand i tilfælde afkatastrofer.Det anføres endvidere, at indsættelse af det danske redningsberedskab efter § 3 også kan sketil opfyldelse af de aftaler, der er indgået dels i 1985 med Forbundsrepublikken Tyskland omydelse af gensidig bistand ved katastrofer eller alvorlige ulykker i fredstid, dels i 1989 med deøvrige nordiske lande om samarbejde hen over grænserne for at forhindre eller begrænseskader på personer, ejendom eller miljøet i tilfælde af ulykker. Disse aftaler henhører underJustitsministeriet, idet politiet forestår den koordinerende ledelse på skadesstedet.Det fremgår af aftalen med Forbundsrepublikken Tyskland, at politimesteren i Gråsten (nupolitidirektøren for Syd- og Sønderjyllands Politi) og indenrigsministeren for delstaten SlesvigHolsten eller landsråderne i kredsene Nordfriesland og Slesvig-Flensborg samtoverborgmesteren i Flensborg by kan anmode om og træffe beslutning om iværksættelse afbistandsforanstaltninger i det grænsenære område. Der skal være tale om hændelser, derskader eller truer talrige menneskers liv eller helbred eller betydelige værdier eller befolkningenslivsnødvendige forsyninger i en så usædvanlig grad, at det til imødegåelse heraf skønnesnødvendigt at indsætte hjælpeenheder og materiel ud over, hvad der normalt står til rådighed.Det er således Beredskabsstyrelsens opfattelse, at der med den nævnte traktat er åbnetmulighed for et samarbejde over grænsen i de tilfælde, hvor situationen kræver det, og hvorden berørte kommunes egne ressourcer og de nationale assistancemuligheder, herunder detniveaudelte redningsberedskab, ikke slår til. Der vil typisk være tale om bistand fra statsligeredningsorganisationer.”Jeg kan henholde mig til Beredskabsstyrelsens udtalelse.
Side 2/2