Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenDen 30. november 2009Ernæringskontoret/MCA/KALO
Samråd i Fødevareudvalget vedrørendesukkerkampagnens ændringer, den 2.december 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra BennyEngelbrecht (S)
TALEPUNKT[det talte ord gælder]Spørgsmål Y:”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor en kampagne fraFødevarestyrelsen, for at reducere børnssodavandsindtag, blev reduceret efter pres fra Coca-Cola,jf. oplysninger i Avisen.dk i artiklen "Eva Kjer lagde sigfladt ned for Coca-Cola" på www.avisen.dk og Ritzautelegram "Coca-Cola fik stoppet statskampagne", den 24.november 2009?”Svar:IndledningKampagnen for at reducere børns indtag af sodavand ogsaft er en langsigtet indsats for at mindske indtaget affast og flydende sukker. Den indsats er hverken stoppeteller reduceret efter pres fra Coca-Cola, som spørgereninsinuerer.
1
Kampagen brugte imidlertid i sin oprindeligeudformning nogle grafiske udtryk, der mindede megetom Coca-Colas flaskeform og skrifttype. Det gjordeCoca-Cola forståeligt nok Fødevarestyrelsenopmærksom på tidligt i kampagnen.
Kampagnen er justeretFødevarestyrelsen vurderede på baggrund af dennehenvendelse, at der rent faktisk var berettiget tvivl omhvorvidt kampagnens grafiske layout var en krænkelse afCoca-Colas varemærke- eller ophavsrettigheder.
Og da det under alle omstændigheder aldrig havde væretintentionen at udstille enkeltvirksomheder i forbindelsemed kampagnen, valgte Fødevarestyrelsen at justere idesignet, således at det grafiske udtryk på webbannere ogelektroniske GoCards blev tilrettet. Endvidere blev densidste udsendelse af trykte GoCards aflyst.
Det er altså ikke korrekt, når Ritzau skriver, at Coca-Cola fik stoppet kampagnen eller når Avisen.dk skriver,at store dele af kampagen blev droppet. Der er alene sketen tilretning i designet og en begrænsning af nogle afelementerne i lanceringen af hjemmesiden i januar 2009.
Justeringen gav i øvrigt samlet set en besparelse, der eranvendt i finansieringen af den opfølgende indsats på2
kampagnen, der har kørt her i november, nemlig deninternetbaserede konkurrence ”Skwulp.dk”.
Kampagnen fortsættesFødevarestyrelsens indsats for at følge op på kostrådetom at spare på sukkeret fra sodavand, slik og kager vilfortsætte ufortrødent fremover.
3