Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
900212_0001.png
900212_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 11. oktober 2010Sagsnr.: 7143Dok.nr.: 145072
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 20. september2010 bedt mig besvare FLF alm. del - spm 546 som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Bjarne Laustsen (S).

Spørgsmål 546:

”Vil ministeren redegøre for forskellen i kontrollen i forbindelse med slagtning af op-drættet vildt og vildt fra naturen?”

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som har oplyst følgende, hvortil jeghenholder mig:”Afsætning af opdrættet vildt og vildt fra naturen er reguleret af bestemmelser i hygiej-neforordningen for animalske fødevarer1. Den offentlige kontrol med dyrene før og efterslagtning er reguleret af bestemmelser i kontrolforordningen for animalske fødevarer2.Slagtning af opdrættet vildt kan på mange måder sidestilles med slagtning af kreaturerog svin. Den slagtemæssige behandling foregår på et slagteri, der er autoriseret til denneaktivitet, og dyrene inspiceres af en embedsdyrlæge før og efter slagtning. For opdrættetvildt er der dog mulighed for at lade dyrene aflive og afbløde på bedriften, inden detransporteres til slagteriet. Baggrunden er, at transporten kan stresse dyrene, hvis detransporteres i levende live. Hvis dyrene aflives på bedriften, foretages inspektionen førslagtning på stedet af en embedsdyrlæge. Inspektionen efter slagtning foretages på slag-teriet af en embedsdyrlæge eller af en tilsynsfunktionær efter de samme principper sominspektion af kreaturer og svin.Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 853 af 29. april 2004 om særlige hygiejnebestemmelser foranimalske fødevarer.2Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 854 af 29. april 2004 om særlige bestemmelser for tilrettelæg-gelsen af den offentlige kontrol af animalske produkter til konsum.1
Der gælder andre regler for vildtlevende vildt og jægeres leverance af dette vildt. Detfølger af hygiejneforordningen for animalske fødevarer, at der skal fastsættes bestem-melser i den nationale lovgivning for jægere, der leverer små mængder vildtlevendevildt eller kød af vildtlevende vildt direkte til den endelige forbruger eller til lokale de-tailvirksomheder. I Danmark er bestemmelserne fastsat i autorisationsbekendtgørelsen3og den tilhørende vejledning.De danske bestemmelser medfører, at jægere må levere mindre mængder vildt direkte tilden endelige forbruger eller til fiske- og vildthandlere eller til restauranter. Når en jægerleverer vildt direkte til den endelige forbruger eller en detailvirksomhed, bliver vildtetikke kontrolleret af en dyrlæge. Hos detailvirksomhederne forventes det, at f.eks. kok-ken eller fiskemanden har de nødvendige forudsætninger for at kunne vurdere vildtet,og hvorvidt det er i orden at servere eller sælge til den endelige forbruger.Jægere kan desuden levere nedlagt vildt til en vildthåndteringsvirksomhed, hvor en em-bedsdyrlæge foretager kødkontrol af vildtet. I disse tilfælde gælder der ingen øvre græn-se for mængden af vildt, som jægeren kan levere. Hvis jægeren har gennemført den sær-lige uddannelse for jægere, må denne foretage en første undersøgelse af dyret og udstedeen erklæring til embedsdyrlægen på vildthåndteringsvirksomheden. Jægeren erklærer,om der har været unormale/ normale forhold før nedlæggelse af vildtet og ved den un-dersøgelse, som foretages på stedet. Hvis der ikke findes unormale forhold, behøver ho-vedet og organerne ikke følge med til vildthåndteringsvirksomheden”.
Henrik Høegh
/Rikke Susanne Bastian
3
Bekendtgørelse nr. 149 af 25. februar 2009 om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v..
2