Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 4. oktober 2010Sagsnr.: 6988Dok.nr.: 137592
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 9. september 2010stillet følgende spørgsmål nr. 529 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).Spørgsmål 529:
”Ministeren bedes på baggrund af artiklen ”Butikker fusker med nyt ernæringsmærke”fra dagbladet Børsen den 9. september 2010 redegøre for, hvilke mulige konsekvensermisbrug af Nøglehulsmærket kan få for producenter, idet spørgeren har noteret sig, atministeren vil afvente en kommende kontrolkampagne inden man ser nærmere påmisbrug af Nøglehulsmærket”Svar:
Jeg har bedt Fødevarestyrelsen om at redegøre for mulige konsekvenser ved misbrug afNøglehulsmærket. Fødevarestyrelsen oplyser følgende, hvortil jeg kan henholde mig:”Producenternes brug af Nøglehulsmærket er reguleret i bekendtgørelsen omanvendelsen af Nøglehulsmærket (bekendtgørelse nr. 456 af 9. juni 2009). Der gælderde samme strafbestemmelser ved overtrædelser af reglerne om brugen afNøglehulsmærket, som generelt gælder for overtrædelser af fødevarelovgivningen.Fødevareregionerne kontrollerer løbende virksomhedernes efterlevelse af reglerne ifødevarelovgivningen, herunder af reglerne om brug af nøglehulsmærket. Derudoverreagerer fødevareregionerne, såfremt de modtager forbrugerklager eller på anden vis fårkendskab til overtrædelser af reglerne om brugen af mærket.Der er udarbejdet en vejledning til bekendtgørelsen om anvendelsen afNøglehulsmærket. Der er endvidere etableret en hjemmeside www.noeglehullet.dk,
hvor virksomhederne kan finde råd om brugen af mærket. Endelig kan det oplyses, atder både i Fødevareregionerne og Fødevarestyrelsen er jævnligt kontakt medvirksomheder, der stiller konkrete spørgsmål til reglerne om brugen af nøglehullet.I den aktuelle sag, som blev omtalt af Børsen den 9. september 2010 fremgik detfejlagtigt, at produktet – tørret frugt – var nøglehulsmærket. Det var ikke tilfældet.Derimod havde Rema 1000 i en tilbudsavis sat et nøglehulsmærke på annoncen fortørret frugt – hvilket dog også er en forkert brug af mærket.Den forudsete kontrolkampagne i 2011, som afvikles i et samarbejde med de svenske ognorske myndigheder, forventes at ville give os et mere præcist billede af, om der erkonkrete problemer med at overholde reglerne om brugen af nøglehulsmærket.Hvis kontrolkampagnen i 2011 mod forventning skulle vise, at der er problemer med atoverholde reglerne, vil der blive taget konkret stilling til, om der er behov for yderligereinitiativer til at fremme regelefterlevelsen på området”.
Henrik Høegh
/Louise Stenstrup
2