Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
896292_0001.png
896292_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 4. oktober 2010Sagsnr.: 6873Dok.nr.: 142378
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 9. september 2010stillet følgende spørgsmål nr. 528 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål 528

”Ministeren bedes oplyse, hvorfor man ikke bruger Teknologisk Institut til at målemotorkraften på fiskeriskibe med et mistænkeligt stort brændstofforbrug i forhold tilden motorkraft, der er opgivet i skibets papirer.”

Svar:

Jeg kan oplyse, at det er Søfartsstyrelsen (eller klassifikationsselskaber påSøfartsstyrelsens vegne), der er ansvarlig for at gennemføre periodiske kontrolsyn afalle fiskeskibe. Tidsintervallet mellem to kontrolsyn er afhængigt af fiskeskibenesstørrelse.De periodiske kontrolsyn på fiskeskibe inkluderer en kontrol af skibets certifikater(nationalitetsbevis, farttilladelse, EIAPP certifikat mv.). Af disse certifikater fremgårmotorens fremdrivningseffekt, uanset om motoren må anses for at være nedbremseteller ej.Hidtil har der almindeligvis ikke været udført særskilt kontrol af, om en motor har væretnedbremset og dermed har haft en lavere effekt end oprindeligt, samt om derefterfølgende er sket ændringer således, at motoreffekten er blevet større end angivet icertifikatet.Søfartsstyrelsen har oplyst mig om, at der i fremtiden vil blive ændret i praksis for deperiodiske kontrolsyn af fiskeskibe således, at synet også indeholder en vurdering af,om der har været foretaget mekaniske ændringer i fremdrivningsmaskineriet. Kontrol afde simple nedbremsninger, der hidtil er foretaget på ældre motorer, vil således bliveskærpet.
Det er mig samtidig oplyst, at det ikke umiddelbart vil være muligt at påvise mindreændringer på nyere fremdrivningsmotorer, hvis ændringen er foretaget ved chiptuningeller lignende. På nyere motorer lægges således motorfabrikanternes oplysninger tilgrund.En generel inddragelse af Teknologisk Institut med henblik på en nøjagtig vurdering afen motors maskineffekt vil medføre en betydelig fordyrelse af omkostningerne vedkontrol, og disse omkostninger vil ikke stå i forhold til resultatet af denne kontrol.Jeg kan i øvrigt oplyse, at der ikke i forbindelse med fiskerikontrol opereres medbegrebet ”mistænkeligt stort brændstofforbrug”, som ville forudsætte et indgåendekendskab til et fartøjs fremdrivningsmaskineri i forbindelse med en direkte aflæsning afen brændstofforbrugsmåler under samtidig høj belastning af fremdrivningsmaskinen.
Henrik Høegh
/Bo F. Raaschou-Pedersen
2