Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 9. december 2009Sagsnr.: 2561
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 16. november2009 stillet følgende spørgsmål nr. 52 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra udvalget.Spørgsmål 52:
”Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af FLF alm. del – samrådsspørgsmål F, G,H og I om datomærkning af kød den 11. november 2009 oplyse, hvor mange ressourcerder vil blive frigjort ved tilførslen af de 10 mio. kr. til IT i fødevarekontrollen?”Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som har oplyst følgende, hvortil jegkan henholde mig:”Den nævnte bevilling vil bl.a. blive anvendt til at give de tilsynsførende mobil adgangtil data. Når dette er helt på plads, vil den tilsynsførende i princippet have adgang til desamme data som fra kontoret.Det indebærer, at de tilsynsførende vil kunne være mere i marken, selvom der stadig vilvære en række opgaver, som kræver, at den tilsynsførende drøfter dem med kolleger ogledere. De tilsynsførende skal fortsat være til stede i fødevareafdelingen for at kunnekoordinere vagter, deltage i projektopgaver, faglige møder og følge op på sagerne m.v.Den mobile adgang forventes at være klar i 2. kvartal 2011. Der vil ske en gradvisopbygning af systemet, så de tilsynsførende tager de nye muligheder i brug i etaper. Detforventes, at der i 4. kvartal 2010 vil være mulighed for mobil adgang til intranet,internet og mail fra de bærbare pc’ere, der allerede nu anvendes ved kontrollen ivirksomhederne.
Fødevarestyrelsen har i forbindelse med bevillingsanalysen skønnet, at den samledeeffekt af mobil on-line adgang vil være en gennemsnitlig besparelse på ca. ½-1 time pr.tilsynsførende om ugen.Fødevarestyrelsen forventer også, at IT moderniseringen vil medvirke til en oplevelse aføget tilfredshed hos både medarbejdere og virksomheder. Servicen til virksomhedernevil kunne forbedres, fordi kommunikationsvejene lettes. Relevante oplysninger kan ilangt højere grad hentes og overbringes i selve kontrolsituationen. At kunne yde en godservice og fremstå som repræsentant for en moderne virksomhed med tidssvarendeteknologi vil øge stoltheden hos medarbejderne og kan yde et vigtigt bidrag til dialogenog forståelsen mellem myndigheden og virksomheden.”
Eva Kjer Hansen
/Thomas Elvensø
2