Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
895465_0001.png
895465_0002.png
895465_0003.png
Fødevarestyrelsen
KONTOR FOR MIKROBIOLOGISKFØDEVARESIKKERHED, HYGIEJNEOG ZOONOSEBEKÆMPELSE
27.09.2010J.nr.: 2010-20-261-01115/CHRK
Notat om ophævelse af § 22 i bekendtgørelse om fødevarehygiejneHygiejnebekendtgørelsens § 22 er en national bestemmelse, der indeholder et forbud mod opbevaring affødevarer ved andre temperaturer end de, der er angivet ved fødevarens mærkning.Der findes to undtagelser til kravet om opbevaring og transport ved den temperatur, som er angivet vedfødevarens mærkning, i tilfælde ved transport direkte til den endelige forbruger og i tilfælde af transportmellem engrosvirksomheder beliggende i Danmark. Denne sidstnævnte begrænsning har vist sig pro-blematisk, hvilket har medført et stigende antal henvendelser både fra erhvervet og tilsynsførende. Derer påpeget et behov for at kunne transportere fødevarer fra udenlandske engrosvirksomheder til fx ind-frysning i et frysehus i Danmark.I medfør af hygiejneforordningens artikel 17 kan medlemsstaterne opretholde nationale bestemmelserom temperaturkontrol, men det betyder samtidig, at der ikke længere er adgang til at fastsætte nye ellerændre eksisterende nationale bestemmelser om temperaturkontrol. Medlemsstaterne kan naturligvis fritophæve nationale bestemmelser.Fødevarestyrelsen har startet en proces med at fjerne supplerende nationale regler, hvor der ud fra enfaglig vurdering ikke er et specifikt behov for at beholde reglen. Dvs., hvor reglerne kan ophæves, udenat det vurderes at have betydning for fødevaresikkerheden og beskyttelsen af forbrugernes interesser.Mere fleksibilitet til virksomhederneOphævelsen af § 22 skal ses som en tilpasning til princippet om, at det er virksomheden, der har detprimære ansvar for at garantere fødevaresikkerheden.Ved at ophæve § 22 får virksomhederne større fleksibilitet. Fx vil en produktions- og pakkevirksomhed,beliggende i såvel Danmark som i Tyskland, nu kunne transportere fødevarer på køl til indfrysning på etfrysehus, selvom disse er mærket som frostvarer. Der vil således ikke være behov for indfrysning forudfor eller under transport.På samme måde kan der ske transport af fx frosne fødevarer til en forarbejdningsvirksomhed ved en hø-jere temperatur end den, der fremgår af mærkningen, fordi den planlagte optøning af fødevaren kan på-begyndes i emballagen, uden at det giver anledning til fødevaresikkerhedsmæssige problemer.
Gældende bestemmelser og principperDet er fødevarevirksomhederne som har ansvaret for at sikre, at de krav i fødevarelovgivningen, der errelevante for deres aktiviteter, er opfyldt for fødevarer i alle produktions-, tilvirknings- og distribu-tionsled i den virksomhed, som er under deres ledelse. Det er virksomhederne, der har ansvaret for atkontrollere, at de pågældende krav overholdes (fødevareforordningens artikel 17).Der er en række specifikke temperaturkrav i lovgivningen (bl.a. hygiejnebekendtgørelsens bilag 3), somskal overholdes. Der er også et krav om, at kølekæden ikke på brydes (hygiejneforordningens bilag II,kapitel IX, punkt 5).Fødevarevirksomhedens procedurer skal også sikre, at fødevarer opbevares og/eller transporteres vedpassende temperaturer (hygiejneforordningens art. 3-4 og art. 5).Der anvendes flere steder i forordningerne fleksible udtryk, som fx ”passende”. I hygiejneforordningener der krav om, at lokaler skal være indrettet, så fødevarerne kan holdes ved en passende temperatur, ogkrav om, at køretøjer om nødvendigt skal være indrettet, så fødevarerne kan holdes ved en passendetemperatur og temperaturen overvåges (hygiejneforordningens bilag II, kapitel I, punkt 2(d), kapitel III,punkt 2(g), eller kapitel IV, punkt 7). Det er i første omgang op til fødevarevirksomheden at afgøre,hvorvidt et krav er nødvendigt, og hvad der er en passende transport- og opbevaringstemperatur.Hvor der ikke i lovgivningen er fastsat en bestemt temperatur, vil en passende temperatur være den, derer fastsat af producenten (ved angivelse på fødevarens mærkning eller ved oplysninger i handelsdoku-mentet). Dette med mindre fødevarevirksomheden kan dokumentere eller redegøre for en anden passen-de opbevarings- og transporttemperatur. Fx hvor virksomheden har redegjort for, at optøning af en fros-sen fødevare uden fødevaresikkerhedsmæssige problemer kan påbegyndes i emballagen, selvom denneer mærket med en frosttemperatur.Færdigpakkede fødevarer skal mærkes med en holdbarhed og, hvor nødvendigt eller hvis det er krævet,en opbevaringstemperatur (mærkningsbekendtgørelsens § 36, stk. 1-2, og § 39). Der skal være sammen-hæng mellem den temperatur og den holdbarhed, som virksomheden fastsætter for varen. Således er derkrav om, at den holdbarhed, der er angivet på en færdigpakket fødevare, skal angive den periode, indenfor hvilken fødevaren bevarer sine specifikke egenskaber (såvel sundhedsmæssige som kvalitetsbestemteegenskaber) under de rette opbevaringsforhold. Fødevaren skal derfor også opbevares ved en temperatur,der er passende med hensyn til at sikre denne holdbarhed. Opbevaring og transport af fødevarer ved an-dre temperaturer end de, der er angivet på mærkningen, vil kunne indebære, at holdbarhedsdatoen på fø-devaren ikke længere er retvisende (fødevareforordningens art. 14 og 16).For ikke-færdigpakkede fødevarer er der ikke et specifikt krav om, at fødevarer skal mærkes med enholdbarhed eller opbevaringstemperatur. Alligevel kan det udledes af fødevareforordningens krav til fø-devaresikkerheden, at en fødevare altid skal ledsages af en oplysning fra producenten om enten produk-tionsdato, holdbarhedsdato eller anden information, der kan bestemme en holdbarhed under en giventemperatur eller opbevaringsforhold. Der er heller ikke fastsat et specifikt forbud mod opbevaring ved en
Side 2/3
højere temperatur end anvist af producenten i handelsdokumentet, men også her gælder de samme reglerog principper, som nævnt ovenfor. Fødevarevirksomheder skal også her opbevare og transportere føde-varer ved de af producenten anviste opbevaringsforskrifter i handelsdokumenterne, medmindre virk-somheden kan dokumentere eller redegøre for en anden passende opbevaringstemperatur, der giversamme sikkerhed, herunder med hensyn til fødevarens art og den tilsigtede anvendelse.Generelt har alle virksomheder i fødevarekæden således et ansvar for at sikre, at en fødevare til enhvertid lever op til de fastsatte krav i fødevarelovgivningen, herunder krav til fødevaresikkerhed og fødeva-rekvalitet. Det betyder, at et hvert led i fødevarekæden kan afvise at modtage de fødevarer, som ikke le-ver op til kravene i fødevarelovgivningen på tidspunktet for levering.KonklusionVed at ophæve hygiejnebekendtgørelsens § 22 får virksomhederne større fleksibilitet. Der opstår i taktmed udviklingen på markedet et øget behov for fleksibilitet, og set i lyset af det grundlæggende principom, at det er fødevarevirksomhederne, der skal bære det primære ansvar for fødevaresikkerheden, harFødevarestyrelsen startet en proces med at fjerne supplerende nationale krav, der begrænser virksomhe-dernes fleksibilitet, hvis der ikke er et fødevaresikkerhedsmæssigt behov for at opretholde reglen.Fødevarestyrelsen har vurderet, at de gældende bestemmelser i den fælles fødevarelovgivning er til-strækkelige til at sikre den samme fødevaresikkerhed og beskyttelse af forbrugeren. Fødevarer skal ioverensstemmelse med de gældende regler og principper fortsat opbevares ved den temperatur, som erangivet ved fødevarens mærkning, medmindre den virksomhed, der transporterer eller opbevarer fødeva-ren, kan dokumentere eller redegøre for en anden passende opbevarings- og transporttemperatur.Fødevarestyrelsen er netop nu i gang med at revidere hygiejnevejledningens kapitel 26 om temperatur-bestemmelser. Her vil de gældende regler på området og deres anvendelse blive uddybet. Vejledningenvil bl.a. beskrive hvilke forhold, en virksomhed skal tage under betragtning ved opbevaring og/ellertransport af fødevarer ved en højere temperatur end den i fødevarens mærkning eller i handelsdokumen-terne. Det vil ligeledes blive beskrevet, hvordan reglerne kan kontrolleres.
Side 3/3