Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
Fødevarestyrelsen
KONTOR FOR KONTROLSTYRING
3.12.2009J.nr.:/KAN
Notat om kontrol og smiley-ordningen, jf. FFL spørgsmål 51Der er anmodet om en redegørelse for kontrol og håndhævelsen af smiley-ordningen, herunder oplys-ninger om antallet af gennemførte kontroller fordelt på anmeldte og uanmeldte besøg og antal årsværk tilkontrol og administration af ordningen i perioden 2001-2009.Offentliggørelsesordningen omfatter både engros- og detailvirksomheder, og alle kontrolrapporter of-fentliggøres på smiley-hjemmesiden. Det er imidlertid kun detailhandelen, som får smiley’er, hvorfordette notat alene vedrører kontrollen med detail-handelen.Fødevarestyrelsens opgaver i forhold til detailhandelen omfatter endvidere mange forskellige aktiviteter,herunder ordinær og ekstra kontrol, beredskabsopgaver (tilbagetrækning, smitteopsporing), kontrol afsærlige områder (økologi, frivillig oksekødsmærkning m.v.), autorisationer af virksomheder, håndteringaf borgerhenvendelser m.v. Dertil kommer en række afledte opgaver som for eksempel efteruddannelseog anden faglig opdatering, fravær m.v.I kolonnen ” Årsværk til ordinær og opfølgende kontrol i detailvirksomheder inkl. kørsel” er angivet etestimat over omfanget af årsværk, der udelukkende bruges på ordinære og opfølgende kontrolbesøg i de-tailvirksomheder incl. kørsel.Det skal bemærkes, at metoden for registrering af tidsforbruget er ændret flere gange i perioden, hvorforårsværksforbruget er et skøn. For 2009 er tallene en fremskrivning af årets første 10 måneder.Når der forventes anvendt færre årsværk i 2009 end i 2008, skyldes det bl.a. personaletilpasninger og enfremrykket afvikling af opsparet ferie.Smiley-ordningen blev etableret 1. oktober 2001, hvorfor oplysninger nedenfor om antal kontrolbesøgomfatter perioden 2002 til 2009.
År
20022003200420052006200720082009* Tallet er et skøn.
Kontrolbesøg, detail-
virksomheder
44.86460.72761.28161.98359.01461.43473.91470.900 *
Estimat over antal årsværk
til ordinær og opfølgende
kontrol i detailvirksomhe-
der, inkl. kørsel
95137136126124142168140
Om uanmeldt kontrolDet følger af EU’s kontrolforordning, at kontrollen skal være uanmeldt. Samtidig tillader forordningen,at kontrollen kan anmeldes i forbindelse med gennemførelse af audit i virksomheder, hvor audit betyderen systematisk gennemgang af virksomhedernes egenkontrolprogrammer. Som altovervejende hovedre-gel gennemføres kontrol i Danmark imidlertid uanmeldt.I fødevareforliget har partierne aftalt følgende, som er gennemført i Fødevarestyrelsens kontrolvejled-ning: ”Som udgangspunkt er alle tilsyn uanmeldte. For visse virksomheder kan kontrollen dog med for-del gennemføres som en kombination af uanmeldte og anmeldte besøg. Dette gælder virksomheder, somhar behov for styrket vejledning om baggrunden for og formålet med reglerne samt om mulige løsningertil overholdelse af lovgivningen, jf. afsnittene om styrket vejledning. Anvendelsen af anmeldte besøgforudsætter, at virksomheden som udgangspunkt har en standardfrekvens på mindst 3, dvs. højrisiko-virksomheder i detailsektoren og engrosvirksomhederne i grupperne med standardfrekvens 3 eller der-over. Der kan maksimalt gives ét anmeldt besøg pr. virksomhed pr. år. Elitevirksomheder i højrisiko-gruppen med 2 besøg pr. år får et anmeldt og et uanmeldt besøg.”Fødevareregionerne registrerer ikke, om kontrollen er anmeldt, men som det fremgår ovenfor, er det enmeget begrænset andel af det samlede antal kontrol besøg, der er anmeldte.
Side 2/2