Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
882591_0001.png
882591_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 23. august 2010Sagsnr.: 6705/127580
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 6. august 2010stillet følgende spørgsmål nr. 494 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Mette Gjerskov (S).

Spørgsmål 494

”Hvad agter ministeren at foretage sig vedrørende ulovligt fiskeri i Roskilde Fjord ilyset af, at der ved en enkelt kontrol i et lille område ud for Jyllinge blev fundet 26ulovlige ruser i et område, hvor ålen er truet?”

Svar:

Fiskeridirektoratet arbejder efter en målrettet og risikobaseret kontrolstrategi, hvor der iperioder prioriteres særlige indsatsområder, sideløbende med det basale kontroltryk.Det betyder blandt andet, at der i perioden 10. maj til den 31. juli er et særligtkontrolfokus på ulovlige ruser, da der i medfør af åleforvaltingsplanen er fiskestop forfritidsfiskeri efter ål i denne periode. Det aktuelle forbud er et af flere elementer, som erindført for at sikre den overordnede målsætning om at beskytte ålen.I lyset af direktoratets kontrolstrategi er det således ikke overraskende, at der findesulovlige ruser, omend det selvfølgelig er klart utilfredsstillende, når regler ikke følges.Et antal ulovlige ruser i den aktuelle størrelsesorden indikerer, at der i et vist omfangfinder ulovlig omsætning sted, men det er svært at afsløre og bevise ulovlig omsætning.En effektiv metode har vist sig at være målrettede kontrolaktioner, der gennemføres isamarbejde med SKAT og Fødevarestyrelsen.
Udover den direkte kontrolindsats og aktioner som ovennævnte prioritererFiskeridirektoratet dialog med de forskellige grupper af rekreative og erhvervsmæssigefiskere, som har interesser i de lokale områder. Jeg har forstået, at dette værdsættes af delokale foreninger rundt omkring og indtrykket i Fiskeridirektoratet er også, at det giverresultater med hensyn til overholdelse af regler.Endelig er Fiskeridirektoratet meget opmærksom på at sikre en effektiv kommunikationom kontrolaktiviteter i det lokale område, da det er direktoratets erfaring, at dette ogsåvil have en præventiv effekt med hensyn til overholdelse af regler.Som tidligere nævnt, er det klart utilfredsstillende, når regler ikke følges. Samtidig kanFiskeridirektoratets kontrollører naturligvis ikke være til stede på alle tidspunkter ellerkøre efter samtlige anmeldelser her og nu. Ressourcemæssigt gælder det om at finde detrette niveau, og alt i alt er det mit indtryk, at Fiskeridirektoratet har anlagt en fornuftig,flerstrenget strategi for kontrol af det rekreative fiskeri.
Henrik Høegh
/Mette Selchau
2