Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
760528_0001.png
760528_0002.png
760528_0003.png
760528_0004.png
760528_0005.png
760528_0006.png
760528_0007.png
760528_0008.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, 6. kontor/SVSH, 2. kontor/HEEDen 10. november 2009
Samråd i Fødevareudvalget vedrøren-de snyd med datomærkning af kødSpørgsmålene er stillet efter ønske fra BjarneLaustsen (S)
TALEPUNKT
(det talte ord gælder)
Spørgsmål F: ”Ministeren bedes redegøre for sagen om snydmed datomærkning på fersk kød og fisk, som DR udsendelsen”Kontant” den 29. september 2009 viste finder sted”
Svar:- TV-programmet Kontant iværksatte på baggrund afforbrugeranmeldelser en undersøgelse af hakket kød i18 supermarkeder ved skjult og hemmeligholdtopmærkning. Det blev konstateret, at 10 af butikkernetilsyneladende forlængede holdbarheden på blandtandet hakket kød, medister og fisk. På den baggrundhenvendte Kontant sig til Fødevareregion Øst.
- Fødevareregionen gennemførte efterfølgende deresegen kontrolaktion i de 10 virksomheder, hvor derblev konstateret overtrædelse af reglerne forompakning og ommærkning i 7 af tilfældene. Der blevuddelt bøder til de pågældende virksomheder.
1
- Kontants program om ulovlig ommærkning af kødblev sendt på DR1 den 29. september 2009, hvorefterFødevarestyrelsen udførte en landsdækkende kontrolaf ommærkning i supermarkeder den 6.-8. oktober2009.
- Der blev ved denne kontrolkampagne kontrolleret 158virksomheder over hele landet, hvor der blev fundet ialt 19 overtrædelser, der relaterer sig til ommærkning,ompakning og svindel.
- Afsløringerne af svindel, som vi har set de sidstemåneder, viser tydeligt, at der er behov for at styrkekontrollen, så der gennemføres flere kampagner medsigte på at afsløre svindel inden for fødevareområdet.Derfor er jeg også glad for de drøftelser, vi har haft –og for den aftale vi har indgået om at styrkefødevarekontrollen.
- Samtidig vil jeg dog understrege, at det ervirksomhedernes ansvar, at reglerne for fødevareroverholdes, herunder at fødevarerne opfylder kraveneom sikkerhed og egnethed til menneskeføde.
2
Spørgsmål G: ”Ministeren bedes oplyse, om ministeren påbaggrund af DR udsendelsen ”Kontant” den 29. september 2009synes, at forbrugerne stadig kan have tillid til branchen ogbutikkerne”
Svar:- Virksomhederne har ansvaret for overholdelse affødevarereglerne.
- Når vi konstaterer bevidste overtrædelser såsomulovlig ommærkning selv hos velorganiserede og –indtil nu – velrenommerede virksomheder, løberbranchen en stor risiko med hensyn til forbrugernestillid.
- Forbrugerne skal kunne vælge deres produkter på etoplyst grundlag og have sikkerhed for ikke at købekød eller andre fødevarer, der er ulovligt ommærketmed en ny dato.- Flere kæder i branchen har taget ved lære af sagen ogkundernes reaktion, og de har derfor taget interneinitiativer for at hindre lignende svindel i deres egneafdelinger.
- Jeg har holdt et møde med brancheorganisationerne,hvor vi drøftede, hvad der skal til for at forhindre3
bevidst svindel og derved vinde forbrugernes tillidtilbage. Vi drøftede blandt andet muligheden for atoffentliggøre kontrolresultater fra kæderne på enmåde, så forbrugerne lettere kan sammenlignekæderne og se hvor mange overtrædelser, der erindenfor de enkelte kæder.
4
Spørgsmål H: ”Ministeren bedes redegøre for, hvilke nyeredskaber ministeren agter at give fødevarekontrollen, såkontrolmyndigheden effektivt kan dæmme op for butikkernessnyd med datomærkningen og sikre forbrugerne en ordentligfødevarekvalitet”
Spørgsmål I: ”Ministeren bedes oplyse, om ministeren mener, ategenkontrollen er effektiv nok til at sikre fødevaresikkerheden,når branchen i visse tilfælde sælger fødevarer, der ikke er egnettil menneskeføde, jf. DR udsendelsen ”Kontant” den 29.september 2009”
Svar:- Egenkontrollen er en integreret del af virksomhedenskvalitetssikring og virksomhedens dokumentation for,at den lever op til fødevarelovgivningen i det daglige.
- Den offentlige fødevarekontrol skal kontrollere, omvirksomhederne rent faktisk lever op til dette ansvar.Og den offentlige kontrol er stigende. Der er derforikke tale om, at egenkontrollen står alene ellererstatter den offentlige kontrol.
- Egenkontrollen kan være med til at givevirksomhederne en systematisk styring, såvirksomheden hurtigt opdager fejl og mangler ogstraks får rettet op. Det er vigtigt for5
fødevaresikkerheden. I EU reglerne er der derfor kravom, at virksomhederne skal udføre egenkontrol.
- Egenkontrollen fungerer i langt de flestevirksomheder. Men det er klart, at nytten afegenkontrollen er begrænset i de virksomheder, derikke har viljen til at overholde reglerne.
- Fødevarekontrollens opgave er at kontrollere, atvirksomhederne overholder lovgivningen.Virksomheder, der ikke overholder reglerne, skal haveen sanktion, men fødevarekontrollen skal også vejledevirksomheder, der har svært ved at forstå reglerne.
- I rutinekontrollen fokuserer de tilsynsførende mest pådet, som forbrugerne kan blive syge af, for eksempelfor høje temperaturer eller forkert håndtering affødevarerne.
- Ved kontrolbesøget fås et øjebliksbillede af, hvordander ser ud netop den dag.
- Svindel kan normalt ikke opdages ved et almindeligtrutinekontrolbesøg. Der er her behov for særligekontrolmetoder, hvor der sættes fokus påproblemområder eller områder, som det er særligtvanskeligt at kontrollere. Derfor er jeg også glad for6
den aftale, som alle partierne bag fødevareforligetindgik i sidste uge, om at styrke fødevarekontrollenved at give Fødevarestyrelsen mulighed for atgennemføre for knap 10 mio. kr. kontrolkampagnerom året rettet mod særligt tunge områder, herundersvindel. En kontrolkampagne omfatter typisk 100 -150 virksomheder, som vil modtage etlængerevarende besøg af 2 – 4 tilsynsførende medrelevant kompetencesammensætning. Det muliggør enomfattende gennemgang af fakturaer, regnskaber,kølediske og sågar affaldscontainere. Der kan ogsåudtages prøver til analytisk kontrol.
- Derudover er det væsentligt, at de virksomheder, dersvindler, bliver straffet for det. I vores aftale fra sidsteuge indgik også en ændring af sanktionspraksis, idetvi forhøjer bøden til specialafdelinger isupermarkederne. Det vil sige, at en bager-, slagter-eller delikatesseafdeling fremover vil få fastsat bødeni forhold til supermarkedets samlede omsætning affødevarer – og ikke bare til f.eks. slagterafdelingensomsætning, sådan som det er i dag. Vi vil ogsåundersøge de juridiske muligheder for at hævebødestørrelserne generelt i svindelsager.- Endelig er vi enige om, at det er vigtigt, at forbrugerneløbende oplyses om muligheden for at gøre7
myndighederne opmærksomme på svindel, sjusk ellerandre problemer i fødevarevirksomhederne.Fødevarestyrelsen er i øjeblikket ved at undersøgemulighederne for bedre oplysning, f.eks. ved etiøjnefaldende link på forsiden af Fødevarestyrelsenshjemmeside.- Samtidig er der behov for at give voresfødevarekontrollanter de bedst mulige og mestmoderne arbejdsredskaber. Derfor er jeg også glad forat kunne fortælle udvalget, at Fødevarestyrelsen vilblive tilført ekstra midler til IT, ud over aftalen iforligskredsen. Regeringen og Dansk Folkeparti erenige om, at der skal afsættes 10 millioner kroner til atgive fødevarekontrollen en lang række nye digitalehjælpemidler.
- Vi har en høj fødevaresikkerhed i Danmark, og detskal vi gerne blive ved med at have. Men det kræver,at vi løbende justerer indsatsen, så vi får denkvalitativt bedste og mest målrettede kontrol.
- Og der er det rigtig gode tiltag, vi er blevet enige omgennem flere målrettede kampagner og højere bøder.
8