Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
Åbent samråd om FuldkornslogoetSamrådsspørgsmålene er stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht
Samrådstale til BK-BN vedr.fuldkornspartnerskabetdet talte ord gælderSpørgsmål BKVil ministeren redegøre for Fødevarestyrelsens blåstempling affuldkornsmærket og Fødevarestyrelsens aktie i Fuldkorns-partnerskabet?Spørgsmål BLMener ministeren, at fuldkornsmærket stiller tilstrækkelige højekrav til indhold af fuldkorn i produkterne?Spørgsmål BMEr ministeren enig i, at fuldkornsmærket kan virke forvirrende påforbrugerne, når det er uigennemskueligt, hvad der skal til, for at etprodukt kan udmærkes med fuldkornsmærket?Spørgsmål BNVil ministeren tage initiativ til at fjerne eller stramme op på reglernefor brug af mærket?Indledning:Jeg vil tillade mig at besvare samrådsspørgsmålene BK, BL, BM ogBN samlet.Når det handler om at ændre befolkningens madvaner, er detnødvendigt, at vi spiller på så mange forskellige tangenter sommuligt i indsatsen. Netop det giver partnerskaber mellem erhvervet,organisationer og myndigheder mulighed for. Og netop derformener jeg, at Fuldkornspartnerskabet ligesom partnerskabet om ”6om dagen” er en succes, vi som offentlig myndighed skal støtte opom og indgå i.Fuldkornspartnerskabet
1
Fuldkornspartnerskabet består på samme måde som ”6 om dagen”af en række centrale erhvervspartnere, brancheorganisationer ogsundhedsorganisationer foruden Fødevarestyrelsen.Samtlige af de store sundhedsorganisationer står bag Fuldkornspart-nerskabet, og der ligger høje kriterier til ernæringsindholdet af pro-dukterne, der kan få mærket. Jeg er derfor uenig med Benny Engel-brecht i, at mærket er utroværdigt og har få lave krav.Formålet med Fuldkornspartnerskabet er gennem øget oplysning ogtilgængelighed at få danskerne til at spise mere fuldkorn og dervedfremme folkesundheden.Et mål vi som myndighed aldrig ville kunne opnå alene. Kun ved atløfte i flok, og hvis alle påtager sig et medansvar, kan det lykkes atændre befolkningens madvaner.Partnerskabers styrkeI partnerskaber kan man langt bedre udnytte de mange aktørersforskellige kompetencer, redskaber og kommunikationskanaler.Man når en bredere del af befolkningen med det sunde budskab,samtidig med, at det via erhvervets og detailhandlens deltagelsebliver muligt at øge tilgængeligheden af fuldskornsprodukter desteder, forbrugerne færdes hverdagen.Det synes jeg, er en stor fordel, og derfor indgår Fødevarestyrelsenogså i partnerskabet, hvor de sammen med Kræftens Bekæmpelsehar næstformandsposten.Om Fuldkornslogoet og kravene bagvedDet videnskabelige grundlag for den officielle anbefaling om atspise mere fuldkorn og kravene bag fuldkornslogoet bygger pårapporten ”Fuldkorn” udarbejdet af Fødevareinstituttet, DTU. Heranbefales, at danskerne skal spise 75 gram fuldkorn dagligt.Fuldkornslogoet skal gøre det nemmere for forbrugeren hurtigt atfinde frem til de produkter med mest muligt fuldkorn. Vi ved jo alle,at det kan være svært, når man står foran hylderne medmorgenmadsprodukterne, brød og pasta, at gennemskue, hvor man2
får mest fuldkorn for pengene. Det skal fuldkornsmærket rode bodpå. Sloganet siger ”vælg fuldkorn først” , hvilket også er budskabeti et af de otte kostråd.Fødevarestyrelsen har været ansvarlig for fastsættelsen af kriteriernefor fuldkornsindholdet i produkterne. Og vi har stilet højt iDanmark.Kravet om indholdet af fuldkorn i brød er dobbelt så højt forFuldkornsmærket som for Nøglehulsmærket.Og ikke nok med det er der også fastsat krav til indholdet af salt,sukker og fedt i de produkter, der skal have fuldkornsmærket. Dekrav er enslydende med kravene bag Nøglehulsmærket.Faktisk er der ingen andre andre lande, hvor fuldkornsmærkningener bundet op på en så striks ernæringsprofil af produkterne som iDanmark.Jeg mener derfor heller ikke, at det er nødvendigt ellerhensigtsmæssigt at øge kravene til mærket. Hvis vi vil have flere tilat spise fuldkornsprodukter – selv nogle af dem, der konsekvent gårefter det hvide brød – er det nødvendigt, at der kan udvikles nyeprodukter. Og det ville ikke kunne lade sig gøre med endnu højerekrav. Man kan derimod udvikle nye hvedebrød med højere indholdaf fuldkorn, end det vi har i dag, hvis kravet for fuldkorn er påmindst 50% som nu. På den måde når vi en endnu større del afbefolkningen.Og det nye fuldkornslogo har faktisk allerede resulteret i øgetproduktudvikling blandt producenterne.Resultater af FuldkornspartnerskabetFor det første har selv de traditionelt ”hvide brødkategorier” somsandwich og boller nu fået et højere indhold af fuldkorn. Der erkommet langt flere fuldkornsprodukter på hylderne. Forbrugernehar taget mærket til sig og hele 21% af forbrugerne svarer under etår efter lanceringen af mærket, at de kender mærket. Og endnubedre er forbrugerne også begyndt at gå efter de fuldkornsmærkedeprodukter, når de handler. Eksempelvis steg salget affuldkornsprodukter i brødkategorien med 20-30% i 2009. Og netopoffentliggjorte tal fra Fuldkornspartnerskabet viser, at salget er3
steget med 26% for samme periode i 2010. Det synes jeg er ensucces, der tydeligt understreger effekten af at arbejde ipartnerskaber.
Er det vildledning, når usunde virksomheder bruger mærket?Fakta er dog, at hvis vi skal rykke befolkningens madvaner i ensundere retning er det nødvendigt også at fåmorgenmadsproducenter og fastfood kæder med om bordet, dertraditionelt sælger flere mindre lødige produkter, men somhenvender sig til en bred gruppe af befolkningen.Det er de små skridt der tæller på den lange bane, og hvis de kæderblot udvikler ét produkt, der kan få fuldkornsmærket, er det ét skridti den rigtige retning. Det handler om at give forbrugernemuligheden for at træffe et sundt valg, uanset hvor de befinder sigeller om de har travlt. Derfor vil jeg ikke udelukke nogle fra atdeltage i partnerskabet, hvis blot de overholder kriterierne fordeltagelse og brug af mærket.Hvis derimod nogle aktører forsøger at misbruge mærket ogfremstille sig selv som sundere end de reelt er, vil Fødevarestyrelsenog Fuldkornspartnerskabet slå ned.AfslutningFødevaregionerne foretager kontrol med logoet, som led i densædvanlige og løbende kontrol med bl.a mærkning. Hvis enkelteproducenter misbruger logoet, vil der være tale om overtrædelse afvildledingsbestemmelserne, som straffes i overensstemmelse medde gældende regler. Der vil altid være enkelte brodne kar. Men somfødevarereglerne er i dag, vil jeg forsikre jer, at de brodne kar ogsåbliver straffet. Det skal ikke kunne betale sig at drive plat medforbrugerne. Forbrugerne skal føle sig trygge ved den mad delægger i indkøbskurven eller spiser ude. Og de skal kunne stole påde officielle fødevaremærker så som fulskorns- ognøglehulsmærket.Det vil både jeg og Fuldkornspartnerskabet sørge for.
4