Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
767022_0001.png
767022_0002.png
767022_0003.png
767022_0004.png
767022_0005.png
767022_0006.png
767022_0007.png
767022_0008.png
767022_0009.png
767022_0010.png
767022_0011.png
TALESEDDEL
Bilag:Sagsbehandler:Sagsnummer:TALESEDDEL TIL ÅBENT SAMRÅD FOR FØDEVAREUDVALGET DEN 12. NOVEMBER 2009 VEDR. UDFAS-NING AF FISKERIKONTROLSKIBET HAVØRNEN
BaggrundForsvarsministeren er kaldt i åbent samråd i Fødevareudvalget vedr. de redningsmæssige kon-sekvenser ved Fødevareministeriets planer om udfasning af fiskerikontrolskibet Havørnen.Samrådsspørgsmål J:”Vil ministeren redegøre for de redningsmæssige konsekvenser af at udfase fiskerikontrolskibetHavørnen, når Fiskeridirektoratets bidrag bliver reduceret med 330 dage?”Samrådsspørgsmål K:”Vil ministeren oplyse, hvorvidt der er planer om at styrke redningsberedskabet på andre områ-der som kompensation for Havørnens bidrag til beredskabet, hvis denne udfases?”Samrådsspørgsmål L:”Vil ministeren redegøre for, hvorfor planerne om at udfase Havørnen ikke har været drøftet un-der forhandlingerne om forsvarsforliget?”Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Bjarne Laustsen (S).
Jeg er glad for at få muligheden for at komme her idag med henblik på at drøfte et emne, som optagermig meget, nemlig søredningsberedskabet.
Jeg finder spørgsmålene vigtige, og jeg vil gerne bi-drage ved at redegøre for søredningstjenesten.Jeg er klar over, at fiskerikontrolskibet Havørnen bi-drager til søredningsberedskabet.Jeg har som forsvarsminister selvfølgelig det overord-nede, koordinerende ansvar for søredningstjenesten idanske farvande, hvilket fremgår af forsvarsloven.Men jeg vil gerne slå fast, at jeg ikke kan diktere,hvilke ressourcer de enkelte ressortministerier skalstille til rådighed for søredningstjenesten.Det afgør det enkelte ressortministerium suveræntselv. De ressourcer, der så stilles til rådighed, har jegansvaret for koordineres bedst muligt til gavn for detsamlede redningsberedskab.Det er Joint Rescue Coordination Centre Danmark vedSøværnets Operative Kommando i Århus, som lederog koordinerer eftersøgnings- og redningsoperationeri forbindelse med nødstedte skibe, luftfartøjer oghavanlæg. Og det kan de med de skibe og luftfartøjer,der stilles til rådighed for redningstjenesten.
Side 2/11
Endvidere kan Joint Rescue Coordination CentreDanmark i forbindelse med en redningsaktion anmodeom assistance fra andre statslige og civile skibe.Med henblik på at vurdere den bedst muligegennemførelse af søredningstjenesten er der nedsatet tværministerielt rådgivningsorgan – benævntSkibsfartens og Luftfartens Redningsråd.Redningsrådet blev nedsat på baggrund af enanbefaling i en betænkning (af 27. juni 1957) omskibsfartens og luftfartens redningstjenester.Følgende ministerier er repræsenteret iRedningsrådet: Ministeriet for Videnskab, Teknologiog Udvikling, Fødevareministeriet, Justitsministeriet,Transportministeriet, Økonomi- og Erhvervsministerietsamt Forsvarsministeriet.Redningsrådet har til opgave at overveje og indstille tilansvarlige ministerier om foranstaltninger til den bedstmulige gennemførelse af eftersøgnings- ogredningsoperationer.
Side 3/11
Det påhviler bl.a. Redningsrådet at fremføre syns-punkter og stille forslag om den bedst mulige udnyt-telse af det rådige materiel, herunder stille forslag omeventuel anskaffelse af yderligere materiel.Redningsrådet er således udelukkende et rådgivendeorgan, som ikke godkender ændringer i deltagernesbidrag, herunder eksempelvis Fødevareministerietsplaner om en udfasning af Havørnen. Redningsrådetkan således heller ikke pålægge de enkelte bidrags-ydere til søredningsberedskabet at stille med bestem-te ressourcer. Det afgør det enkelte ressortministeri-um suverænt selv.Jeg vil nu gå over til at besvare de stillede spørgsmål.Jeg indleder med spørgsmål J, som lyder:Spørgsmål J: ”Vil ministeren redegøre for deredningsmæssige konsekvenser af at udfase fi-skerikontrolskibet Havørnen, når Fiskeridirek-toratets bidrag bliver reduceret med 330 dage?I juni i år anmodede Fødevareministeriet Redningsrå-det om en udtalelse i forbindelse med planerne om enevt. omstrukturering af Fiskeridirektoratets bidrag til
Side 4/11
søredningsberedskabet.Fødevareministeriet havde opstillet to scenarier, hvoriFiskeridirektoratets fiskerikontrolskibe skulle reduceresmed tre besætninger. I det ene scenarie blev der re-duceret en besætning på hver af Fiskeridirektoratetstre kontrolskibe, der alle indgår i redningsberedska-bet, mens man i det andet scenarie udfasede fiskeri-kontrolskibet Havørnen.Redningsrådet drøftede på sit møde i juni i århenvendelsen fra Fødevareministeriet og kunne ikkeidentificere væsentlige forskelle i valget mellem de toscenarier.I Redningsrådets udtalelse til Fødevareministerietkonkluderes det derfor, at det er Redningsrådetsopfattelse, at Fødevareministeriets valg mellem de toscenarier i givet fald må bero på en helhedsvurdering,hvor også andre faktorer end de redningsfagligeindgår.Det er vigtigt at understrege, at Redningsrådet alenehar forholdt sig til Fødevareministeriets henvendelseog dermed alene har set på forskellen mellem de to
Side 5/11
opstillede scenarier, som Fiskeridirektoratet haropstillet.Jeg kan henholde mig til Redningsrådets udtalelse.Med det sagt, er det for mig ikke muligt at svare på,hvad de mere præcise konsekvenser for den enkeltesøredningsaktion måtte være, såfremt Havørnenudfases.Det skal dog påpeges, at Havørnen alene indgår somét blandt mange bidrag til det fastesøredningsberedskab. I det faste søredningsberedskabindgår udover Fiskeridirektoratets fartøjer ogsåflyvevåbnets redningshelikoptere og søværnetsmaritime indsatsenheder. Herudover indgårFarvandsvæsenets 21 redningsstationer meddøgnvagt, hvortil der er knyttet forskellige fartøjer.Det drejer sig om 14 motorredningsbåde, 19 letteredningsbåde og 2 inspektionsfartøjer. Desudenindgår Marinehjemmeværnets fartøjer, som tæller 30enheder af forskellige klasser.Hertil kommer de ikke-permanente tilknyttederessourcer, som er et supplement til de faste
Side 6/11
ressourcer. De omfatter bl.a. lodsbåde, som henhørerunder Farvandsvæsenet, evt. bådsberedskab, somkommunerne måtte have, kommunale aftaler medFalck og nabolandenes ressourcer.Og i den enkelte redningsaktion vil også civile skibe iområdet bistå, idet alle skibe på havet i henhold tilbl.a. internationale regler og Lov om sikkerhed til søser forpligtet til at hjælpe i forbindelse med eneventuel redningsaktion eller nødsituation på havet.Havørnen er altså et blandt mange bidrag tilsøredningsberedskabet.Når det er sagt, så vil udfasningen af Havørnenselvfølgelig medføre, at der antalsmæssigt er énenhed færre blandt de faste ressourcer, der er tilrådighed for søredningstjenesten.Hvad udfasningen af Havørnen vil betyde for enkonkret redningsaktion, kan jeg ikke sige, da, der somredegjort for, også indgår mange andre enheder iredningsaktioner, herunder de civile skibe, sombefinder sig i det pågældende område.
Side 7/11
Afslutningsvis vil jeg godt understrege, at der iovervejelserne om ændringer til det fasteredningsberedskab nødvendigvis må indgå en rækkefaktorer, herunder økonomi og den pågældendebidragyders kerneopgave. Men den specifikkebeslutning om at ændre i bidraget tilredningsberedskabet tages, som nævnt, af derespektive ministre, i dette tilfældefødevareministeren.Spørgsmål K: ”Vil ministeren oplyse, hvorvidtder er planer om at styrke redningsberedskabetpå andre områder som kompensation for Hav-ørnens bidrag til beredskabet, hvis denne udfa-ses.”Til dette spørgsmål kan jeg blot gentage, hvad jeg al-lerede har sagt: Jeg ikke kan diktere, hvilke ressour-cer, de enkelte ressortministerier skal stille til søred-ningstjenesten. Dette besluttes alene af det enkelteministerium. Således har Fødevareministeriet selv be-sluttet, hvilke enheder fra Fiskeridirektoratet som stil-les til rådighed til søredningstjenesten.
Side 8/11
Som tidligere nævnt, skal man skal huske på, at sø-redningsberedskabet består af en række forskelligefaste som frivillige bidragsydere.Som sagt, indgår der en række enheder i det faste be-redskab udover Fiskeridirektoratets fartøjer. Og Fiske-ridirektoratet vil også efter en eventuel udfasning afHavørnen bidrage med to fartøjer til søredningsbe-redskabet.Hertil kommer de ikke-permanente ressourcer samtde civile skibe, som jeg allerede har nævnt.Således vil søredningstjenesten kunne trække på enlang række ressourcer i forbindelse med en søred-ningsaktion – også efter en eventuel udfasning af fi-skerikontrolskibet Havørnen.Et par tal kan illustrere, hvor ofte Fiskeridirektoratetdeltager i eftersøgnings- eller redningsaktioner: Såle-des deltog Fiskeridirektoratets tre fartøjer i 2006 i femeftersøgninger samt én redning. I 2007 deltog Fiskeri-direktoratets tre fartøjer i tre eftersøgninger og treredninger, mens de samme fartøjer i 2008 deltog i éneftersøgning og én redning. Disse tal skal ses i forhold
Side 9/11
til det samlede antal søredningsoperationer, som i2007 og 2008 beløb sig til henholdsvis 315 og 308.Således er det altså langt fra hver gang, at Fiskeridi-rektoratets skibe indgår, når søredningsberedskabetaktiveres.I år har Havørnen indtil videre deltaget i to rednings-opgaver samt én assistance ved grundstødning.Spørgsmål L: ”Vil ministeren redegøre for, hvor-for planerne om at udfase Havørnen ikke harværet drøftet under forhandlingerne om for-svarsforliget”.På dette spørgsmål kan jeg svare meget kort og præ-cist: Fødevareministeriet eller Fiskeridirektoratet er ik-ke underlagt mit ministerium. Derfor blev planerne omudfasningen af fiskerikontrolskibet Havørnen ikkedrøftet i forbindelse med forhandlinger om det nyeforsvarsforlig.Som nævnt indledningsvist, er der tale om et vigtigtemne, og jeg mener generelt, vi har et god søred-ningsberedskab.
Side 10/11
Såfremt der måtte være ønske herom, redegør jeg pået senere tidspunkt gerne for søredningstjenesten.Det kunne f.eks. finde sted hos Søværnets OperativeKommando i Århus, hvor Joint Rescue CoordinationCentre Danmark er placeret.Tak for ordet.
Side 11/11