Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
873252_0001.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
2. juli 2010

Besvarelse af spørgsmål 454 alm. del stillet af Udvalget for Fødeva-

rer, Landbrug og Fiskeri den 17. juni 2010 efter ønske fra Benny En-

gelbrecht (S).

Spørgsmål:

Vil ministeren i forlængelse af FLF alm. del - svar på spm. 380 oplyse,om afsenderlandprincippet gælder ved markedsføring af kosttilskud påinternettet?

Svar:

Jeg kan i forlængelse af min besvarelse af spm. 380 FLF alm. del oplyse,at afsenderlandsprincippet også gælder ved markedsføring af kosttilskudpå internettet.Ifølge e-handelsdirektivet, som er implementeret i dansk ret ved e-handelsloven, gælder der i forbindelse med e-handel inden for EU’sgrænser, med visse undtagelser, et afsenderlandsprincip, hvorefter de er-hvervsdrivende som udgangspunkt alene er undergivet den offentligretli-ge lovgivning i deres etableringsland, uanset hvilket land i EU de mar-kedsfører sig overfor og på hvilket sprog.Jeg har til brug for besvarelsen rettet henvendelse til Fødevarestyrelsen,der har oplyst, at kosttilskud ikke er undtaget fra afsenderlandsprincippet.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk