Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
773572_0001.png
773572_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
10. december 2009

Besvarelse af spørgsmål 44 alm. del stillet af Udvalget for Fødevarer,

Landbrug og Fiskeri den 9. november 2009 efter ønske fra Dennis

Flydtkjær (DF).

ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K

Spørgsmål :

Hvad agter ministeren at gøre ved det forhold, at danske forbrugere beta-ler mindst 42 pct. mere for supermarkedernes mad end den gennemsnitli-ge EU-forbruger, jf. artiklen ”Supermarkeder sælger os mad til overpri-ser" fra fpn.dk den 9. november 2009?

Svar:

Grundlaget for artiklen er data fra et forskningsprojekt i Kommissionensstatistiske enhed Eurostat. Projektets formål er at forbedre Eurostats data-indsamling.1Eurostat gør opmærksom på, at der er betydelig usikkerhedforbundet med målingen, og at målingen ikke skal ses som et forsøg påen præcis måling af prisforskelle mellem EU’s 27 medlemsstater. Fx erdet ikke de samme produkter og pakningsstørrelser, der efterspørges i allelande, og som derfor indgår i prisindekset. Derfor varierer sammenlig-ningsgrundlaget fra produkt til produkt.Generelt er prissammenligninger mellem lande vanskelige. En væsentligårsag til de høje danske priser er fx, at Danmark har en højere momssatsog højere afgifter end de fleste andre lande.Konkurrencestyrelsen laver hvert år i konkurrenceredegørelsen en sam-menligning af prisniveauet i Danmark og otte sammenlignelige EU-lande,hvor der tages højde for moms og afgiftsforskelle. Generelt viser konkur-renceredegørelsen, at prisforskellen mellem Danmark og de otte andrelande varierer fra varegruppe til varegruppe. Fx var prisforskellen i 2007for varer som kød, frugt, grønt, kartofler, fisk, mælk, ost og æg mindreend 10 pct., mens prisforskellen på brød, kornprodukter, olie, fedt og ka-tegorien andre fødevarer var over 10 pct.Forskelle i priserne mellem Danmark og andre EU-lande påvirkes ogsåaf, at Danmark har en høj velstand. Lande med en høj velstand vil typiskhave et højere prisniveau, bl.a. fordi lønningerne i disse lande i et vistomfang er højere. Tages der højde for velstandsforskelle samt moms- ogafgiftsforskelle, er de gennemsnitlige danske varepriser 2 pct. højere end iKommissionen (2009), “Consumer Prices Research, an experimental analysis into themeasurement of indicative price levels for consumer products”, February 2009.1
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
de lande, Konkurrencestyrelsen sammenligner med.Endelig kan forskelle i valutakurser, forbrugsmønstre, butiksstruktur ogbrugen af kortvarige tilbud, som er ret udbredt i Danmark, også påvirkesammenligneligheden af priserne på tværs af EU-landene.Konkurrencestyrelsen følger udviklingen i fødevarepriserne nøje. Kon-kurrencestyrelsen har inden for det seneste år gennemført to undersøgel-ser af priserne på mælk, smør og brød i Danmark.På baggrund heraf kan det konstateres, at de danske fødevarepriser liggerhøjere end i de lande, vi normalt sammenligner os med. Det kan somnævnt forklares med en række strukturelle forskelle mellem landene, mendet kan også være et udslag af, at konkurrencen i Danmark ikke er ligesåhård som konkurrencen i de øvrige lande.En stærkere konkurrence står højt på regeringens dagsorden. Regeringenvil tage en række initiativer for at fremme konkurrencen yderligere.I det nye år forventes regeringen at fremlægge en konkurrencepolitiskstrategi, som skal bringe Danmark nærmere målet om, at konkurrencen iDanmark skal være på højde med de bedste OECD-lande.Desuden har vi med aftalen om fordeling af globaliseringsreserven til in-novation og iværksætteri mv. 2010-2012 styrket konkurrenceindsatsen.Der er således afsat i alt 12 mio. kr. i 2010 og 18 mio. kr. årligt i 2011 og2012 til at stramme fusionsreglerne samt til en videreførelse af den eksi-sterende indsats mod karteller.Endelig nedsætter regeringen et udvalg om konkurrencelovgivningen,som bl.a. skal undersøge, om der er behov for at styrke Konkurrencesty-relsens generelle informationsindsats, og om processerne for konkurren-cesager kan tilrettelægges mere effektivt. Desuden skal udvalget under-søge, om indførelsen af fængselsstraf vil kunne bidrage til en styrkethåndhævelse af konkurrencelovgivningen i kartelsager. Regeringen vilfølge op på udvalgets anbefalinger, der forventes at foreligge senest iapril 2011.