Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
866073_0001.png
866073_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
16. juni 2010

Besvarelse af spørgsmål 380 alm. del stillet af Udvalget for Fødeva-

rer, Landbrug og Fiskeri den 20. maj 2010 efter ønske fra Benny En-

gelbrecht (S).

Spørgsmål:

Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang de danske markedsførings-regler finder anvendelse ved markedsføring i udlandet rettet mod det dan-ske marked – eksempelvis ved udenlandske domæner på internettet, hvorteksten er på dansk.

Svar:

Spørgsmålet vedrører det geografiske anvendelsesområde for markedsfø-ringsloven.Det traditionelle udgangspunkt er, at markedsføringsloven gælder forvirksomheder, som markedsfører sig i Danmark. Det betyder, at markeds-føringstiltag underlægges lovgivningen i det land, hvor tiltaget har virk-ning – altså der, hvor markedet påvirkes.Ved vurderingen af om en markedsføring har virkning i Danmark, ogdermed om markedsføringsloven finder anvendelse, lægges der bl.a. vægtpå, om markedsføringen er på dansk, og om der kan betales for den på-gældende vare eller ydelse i danske kroner.Der gælder imidlertid særlige regler inden for EU.Ifølge e-handelsdirektivet, som er implementeret i dansk ret ved e-handelsloven, gælder der i forbindelse med e-handel inden for EU’sgrænser et afsenderlandsprincip, hvorefter de erhvervsdrivende som ud-gangspunkt alene er undergivet den offentligretlige lovgivning i deresetableringsland, uanset hvilket land i EU de markedsfører sig overfor ogpå hvilket sprog.Nogle områder er dog undtaget fra afsenderlandsprincippet. Det gælderbl.a. visse spørgsmål om ophavsret, ophavsretsbeslægtede rettigheder,databaser, industrielle rettigheder, udstedelse af elektroniske penge, inve-steringsinstitutters markedsføring, forsikringsvirksomhed, kontrakt-forpligtelser i forbindelse med forbrugerkontrakter samt spørgsmålet, omdet er tilladt at sende uopfordret kommerciel kommunikation via elektro-nisk post eller lignende (spam).Det er Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med markedsføringslo-
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
ven i Danmark. Hvis ikke forholdet er omfattet af afsenderlandsprincip-pet, har Forbrugerombudsmanden principielt de samme muligheder for atgribe ind overfor udenlandske erhvervsdrivende, som han har over forerhvervsdrivende i Danmark.Jeg kan derudover oplyse, at EU-forordningen om forbrugerbeskyttelses-samarbejde etablerer et bindende samarbejde mellem de europæiskehåndhævelsesmyndigheder. Forordningen finder anvendelse på overtræ-delse af en række EU-retsakter, som beskytter forbrugernes kollektiveinteresser.I praksis indebærer forordningen, at hvis en virksomhed i et andet EU-land – fx Frankrig – overtræder en af de i forordningen oplistede retsakteri Danmark, kan Forbrugerombudsmanden bede den relevante myndighedi Frankrig om at gribe ind over for den franske virksomhed, forudsat atmarkedsføringen også er i strid med de franske regler, som implementererden pågældende EU-retsakt. Omvendt kan Forbrugerombudsmanden un-der de samme betingelser blive bedt om at gribe ind over for et danskfirma, som krænker lovgivningen i Frankrig.