Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriKontor/initialer:2.2 / JAMN + FD / BBOSagsnr.:5361 / 93672 (FD: 2010-01348)Dato:21. maj 2010
Notat om kystfiskerordningenKystfiskerordningen forlænget i 3 årI oktober 2009 blev det i forligskredsen bag Ny Regulering (Regeringen og Dansk Folkeparti) be-sluttet at forlænge kystfiskerordningen i yderligere 3 år på samme vilkår som i den første 3 års peri-ode. Op til beslutningen og også efterfølgende er der kommet divergerende ønsker fra repræsentan-ter i det såkaldte Kystfiskerudvalg.
KystfiskerudvalgetKystfiskerudvalget er etableret i Danmarks Fiskeriforenings regi som led i den politiske aftale omNy Regulering. Udvalgets medlemmer er valgt blandt ejerne af kystfiskerfartøjer.Kystfiskerudvalget er ved sin formand repræsenteret i Erhvervsfiskeriudvalget. Danmarks Fiskeri-forenings repræsentation i udvalget er således udvidet med kystfiskerrepræsentanten. DanmarksFiskeriforening forestår valget til kystfiskerudvalget blandt de tilmeldte kystfiskere. Rådgivning frakystfiskerrepræsentanten indgår forud for beslutningerne om reguleringsmæssige spørgsmål. I detomfang der kommer råd og oplysninger fra dele af kystfiskerudvalget uden om kystfiskerrepræsen-tanten, indgår disse meningstilkendegivelser også i det samlede materiale, der ligger til grund forbeslutninger (jf. FLF spm. 342 og 343).
KystfiskerordningenDen gældende kystfiskerordning har baggrund i den politiske aftale om ”Ny regulering af danskfiskeri” fra november 2005. Den er efterfølgende tilpasset på en række punkter efter forslag fra bl.a.Kystfiskerudvalget. Den politiske aftale om Ny Regulering indebærer, at der er uddelt individuellekvoteandele for de enkelte fartøjer i de vigtige konsumfiskerier (såkaldte FKA, fartøjskvoteandele).Ifølge den politiske aftale fra 2005 er kystfiskerordningen frivillig. Dette blev besluttet på baggrundaf ønsker fra kystfiskersegmentet (jf. FLF spm. 330).Til kystfiskerne afsættes nogle ekstra mængder torsk og tunge til fartøjer på max. 17 meter, sommelder sig for en 3-årig periode. De ekstra mængder fordeles forholdsmæssigt som ekstraårsmængder i forhold til det enkelte fartøjs kvoteandele af torsk og tunge (jf. FLF spm. 337). Fartø-jerne kan i bindingsperioden kun overdrage deres fartøjskvoteandele (FKA) til andre kystfiskerfar-tøjer og kan således ikke overdrage deres kvoteandele til fartøjer, som ikke er tilmeldt kystfisker-ordningen. Kystfiskerfartøjer kan derimod købe FKA-andele fra fartøjer uden for ordningen (jf.FLF spm. 331).Kystfiskerordningen blev oprindelig etableret med virkning fra 1. januar 2007, og fartøjer, som til-meldte sig ordningen, var bundet i ordningen i tre år frem til 31. december 2009. Der var ved ud-gangen af 2009 tilmeldt 343 fartøjer1til kystfiskerordningen.1
Hertil skal lægges 4 fartøjer med rettigheder. Fartøjerne er p.t. under udskiftning.
1
Den nye 3-årige bindingsperiode er 2010-2012. Fartøjer, der blev tilmeldt i begyndelsen af 2010,har kunnet frameldes efter, at fartøjsejeren fik udmeldt størrelsen af kystfiskertillægget for 2010.Ved afmeldingsfristens udløb er der tilmeldt 294 fartøjer. De kystfiskermængder, der er til oversefter framelding, vil blive uddelt blandt de 294 fartøjer i ordningen i overensstemmelse med forde-lingsnøglen (jf. FLF spm. 332).Kystfiskertillægget tildeles som nævnt på grundlag af fartøjernes FKA-andel af de pågældende kvo-ter. Det medfører, at fartøjer med større andele får større tillæg end fartøjer med mindre andele afkvoten i det pågældende farvand (jf. FLF spm. 337).Incitamentet til at tilmelde et fartøj til ordningen er muligheden for at få ekstra årsmængde af torskog tunge. Til gengæld påtager fartøjets ejer sig vilkåret om, at der i bindingsperioden ikke kan over-drages FKA-andele fra fartøjet til fartøjer uden for kystfiskerordningen (jf. FLF spm. 333).Fartøjerne har desuden mulighed for i fællesskab at arbejde for en udvikling af kystfiskeriet. Medhenblik på dette blev der via de konsulentordninger, der støttes af Fødevareministeriet, knyttet enkystfiskerkonsulent til Danmarks Fiskeriforening. Kystfiskerkonsulenten kan bl.a. rådgive om lø-bende justeringer af fangstrettighedernes udnyttelse (fx puljefiskeri og farvandsbytte), udvikling afbæredygtige fiskerimetoder, støtteordninger og lokal erhvervspolitik.Der er betingelser om fangstrejsernes længde, i første omgang i 2010, hvis fartøjerne skal have del iden ekstra kystfiskermængde i de følgende år.Kystfiskerfartøjer i en pulje tildeles ekstra årsmængder, hvis mindst 50 % af fartøjets samledeårsmængde i det pågældende år er fisket af fartøjet selv eller andre kystfiskerfartøjer i puljen.Hvis de tilmeldte fartøjer ikke opfylder betingelserne, fordeles mængderne i stedet blandt de kystfi-skerfartøjer, der i det pågældende år opfylder betingelserne for at modtage tillægget (jf. FLF spm.336, 347, 348).
Størrelsen af kystfiskertillæggetDe andele af kvoterne, der er afsat til kystfiskerordningen, er fastlagt i den politiske aftale fra 2005om Ny Regulering på grundlag af de ekstra fangstmængder på torsk og tunge, som indgår i den tid-ligere kystfiskeraftale fra juni 2004. Der afsættes således følgende andele til ekstra mængder tilkystfiskeriet:1)14,9 ‰ af torsk i Nordsøen.2)20,5 ‰ af torsk i Kattegat.3)31,8 ‰ af torsk i Skagerrak.4)38,7 ‰ af torsk i Østersøen og Bælterne.5)29,3 ‰ af tunge i Skagerrak og Kattegat.6)14,2 ‰ af tunge i Nordsøen (EU-farvande).
Sammenligning af kystfiskerordningen i 2009 og 2010: Torsk – både stigning og faldFor torsk i Nordsøen, torsk i Skagerrak og torsk i den østlige Østersø er det tildelte kystfiskertillæg ikilo steget pr. promilleandel fra 2009 til 2010.For torsk i vestlige Østersø er der sket en stigning i det tildelte kystfiskertillæg i kilo pr. promille-andel. Antallet af fartøjer i ordningen er faldet fra 2009 til 2010.For torsk i Kattegat er det tildelte kystfiskertillæg i kilo faldet pr. promilleandel, hvilket skyldes enmindre torskekvote end i 2009.
2
Sammenligning af kystfiskerordning i 2009 og 2010: Tunge – stigning eller status quoFor tunge i Skagerrak, Kattegat og Østersøen er det tildelte kystfiskertillæg i kilo i 2010 det sammepr. promilleandel som i 2009. For tunge i Nordsøen er det tildelte kystfiskertillæg i kilo steget pr.promilleandel.
Størrelsen af kystfiskerfartøjerneOrdningen består af fartøjer op til 17 meter.I den politiske aftale om Ny Regulering indgår, at den ekstra mængde torsk og tunge til kystfisker-fartøjer fordeles mellem fartøjerne på grundlag af deres FKA-andele. Dette er præciseret i tillæg tilaftalen forud for 2007, som var det første år, hvor Ny Regulering var i kraft. Det ville have været enændring af aftalen, at indføre minimums- og maksimumstildeling for de tillæg, der kunne gives tildet enkelte fartøj afhængig af fartøjets størrelse (jf. FLF spm. 338, 344 og 345).Tabellen nedenfor viser størrelsesfordelingen mellem fartøjer i kystfiskerordningen ultimo 2009 ogi ordningen 2010-2012.Som det fremgår, er der meget små forskydninger i størrelsesfordelingerne.Ultimo 20092010 - 2012LængdeAntal fartøjerProcentAntal fartøjerProcent>682,3372,386 - 8,994713,703812,939 - 11,9917049,5614047,6212 - 14,999427,418328,23<15247,00268,84I alt343*100,00294100,00* Hertil skal lægges 4 fartøjer med rettigheder. Fartøjerne er p.t. under udskiftning.
Reglerne for aktivitetskrav i puljeDer indgår ikke i den politiske aftale et aktivitetskrav i kystfiskerordningen (jf. FLF spm. 335). Derer dog senere aftalt et aktivitetskrav for kystfiskerfartøjer i puljer. Før 2008 skulle kystfiskerfartøjeri pulje selv fiske mindst 50 % af fartøjets mængde. Fra 2008 og frem lempedes dette således, atmindst 50 % af fartøjets mængde skal fiskes af fartøjet eller andre kystfiskerfartøjer i puljen. Reglenblev ændret til den gældende netop efter ønske fra kystfiskerne med tilknytning til en pulje.Ændringerne blev gennemført på baggrund af henvisning til de praktiske forhold for kystfiskerietog ønsket om, at kystfiskerfartøjer kunne indgå i puljefiskeri uden hindringer. Det blev alleredeforud for 2007 aftalt mellem partierne bag den politiske aftale, at kystfiskerfartøjer kunne indgå ipulje med andre fartøjer (jf. FLF spm. 334, 339, 340, 346).
3