Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
853401_0001.png
853401_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 26. maj 2010Sagsnr.: 5524Dok.nr.: 95641
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 4. maj 2010 stilletfølgende spørgsmål nr. 326 (Alm. del) som hermed besvares.

Spørgsmål 326:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 29/4-10 fra WWF Danmark om denforestående reform af EU’s fælles fiskeripolitik, jf. FLF alm. del – bilag 250.”

Svar:

WWF Danmark fremhæver i sit brev til Fødevareudvalget tre hovedpunkter somessentielle for den igangværende reform af EU’s fælles fiskeripolitik. Der peges pålangsigtede forvaltningsplaner med fokus på kapacitet og miljøeffekter, minimering afbifangst og udsmid samt en regional orienteret forvaltning.Jeg er enig med WWF i, at det er tre ganske væsentlige forhold i det igangværendearbejde med at skabe en mere effektiv og velfungerende fiskeripolitik.Generelt kan jeg henvise til regeringens afgivne høringssvar på Kommissionensgrønbog om reform af den fælles fiskeripolitik. Høringssvaret blev oversendt til udvalgeti december 2009.At vi skal arbejde med at sikre langsigtet fokus i fiskeriforvaltningen gennemlangsigtede forvaltningsplaner, kan jeg fuldt ud tilslutte mig. Udgangspunktet forreformen skal være, at den fælles fiskeripolitik skal sikre et bæredygtigt fiskeri, baseretpå en økosystem-tilgang. Derfor skal vi fortsætte udviklingen af flerårigeforvaltningsplaner, hvor hovedprincippet er gradvist at nå det maksimalt bæredygtigeudbytte.
Der skal også være fortsat fokus på at nedbringe overkapaciteten. Fra dansk side har vihaft succes med en forvaltningsmodel baseret på individuelle overdragelige kvoteandele(IOK) og fartøjskvoteandele (FKA), og jeg finder derfor, at udbredelsen af en sådan ellerlignende forvaltningsmodeller vil kunne udgøre et væsentligt instrument til at sikreligevægt mellem fiskerflådernes kapacitet og fiskerimulighederne. Det må dog være optil de enkelte medlemsstater selv at beslutte en eventuel anvendelse af en sådan model.I relation til udsmid er det mit mål, at vi med den nye fiskeripolitik får løst problemernemed udsmid, så udsmid fjernes efter 2012. Samtidig skal fiskeriet gøres mere selektivt,dels gennem udvikling af nye og mere selektive redskaber, dels gennem regulering i detekniske bestemmelser. Jeg kan erklære mig enig med WWF i, at vi bør ændreTAC/kvotesystemet fra at være baseret på landingskvoter til at være baseret på, hvad derrent faktisk fanges, det vil sige fangstkvoter. I den forbindelse noterer jeg medtilfredshed, at WWF i det engelsk-sprogede bilag, som er vedlagt henvendelsen,fremhæver det danske forsøg med fuldt dokumenteret fiskeri som en mulig løsning(kamera-overvågning af fiskerfartøjerne).Angående en regionalt orienteret forvaltning er jeg i udgangspunktet positiv overfordette, blandt andet ud fra samme antagelse som WWF, nemlig at der herved kan tagesstørre hensyn til regionale forskelle. I den forbindelse er jeg åben over for øgetsamarbejde mellem de enkelte medlemslande i de enkelte regioner, hvor vi fra danskside allerede har en række gode erfaringer, ligesom jeg er parat til at se på, om vi kaninddrage de allerede etablerede rådgivende organer på fiskeriområdet yderligere i etregionalt samarbejde.Det er dog vigtigt for mig at understrege, at egentlige politiske beslutninger fortsat skaltræffes af Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på at sikre, at de regionaleforvaltningsmodeller er baseret på samme hovedprincipper og mål. Ligeledes er detcentralt, at et øget regionalt samarbejde ikke genererer nye bureaukratiske strukturer.
Henrik Høegh
/Henry Damsgaard Lanng
2