Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 18. maj 2010Sagsnr.: 5258Dok. nr.: 91957
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 23. april 2010 stil-let følgende spørgsmål nr. 302 (Alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Benny Engelbrecht (S).Spørgsmål 302:
”Vil ministeren fremsende en samlet opgørelse i tabelform over samtlige skattelettelserlandbruget har fået i perioden 2001-2012 fordelt på hvert år i antal kroner?”Svar:
Jeg har anmodet skatteministeren om bidrag til besvarelsen af spørgsmål 302 vedr. land-brugets skattelettelser i perioden 2001-2012. Han har oplyst følgende, som jeg kan hen-holde mig:”Skatteministeriet har i svar til Skatteudvalget på alm. del, spm. 332 af 24. marts 2010,beskrevet samtlige ændringer i skatte- og afgiftslovgivningen i perioden 2002-2010,som vurderes at have særlig betydning for landbruget. I nedenstående tabel er de lettel-ser af skatte- og afgiftslovgivningen, der vurderes at have haft særlig betydning forlandbruget, fordelt på år i perioden 2001-2012, hvor dette har været muligt.Det bemærkes, at provenuerne for de enkelte elementer i tabellen er opgjort i det årsprisniveau, som de enkelte lovændringer vedrører. Det er således ikke muligt at summe-re provenuerne for de enkelte år eller den samlede periode.
Skatte- og afgiftslettelser med særlig betydning for landbruget, 2001-2012 (prove-
nu før tilbageløb og adfærd, mio. kr.)
2001Ophævelse af frigørelses-afgiften (2004)Landbruget betalingsrettig-heder og mælkekvoter(2005)Leveringsrettigheder forsukkerroer (2006)CO2- og NOx-afgiftsændringerGrøn vækst (2009) - ener-giafgrøderGrøn Vækst 2.0 (2010) -skat på produktionsjordÆndringer af grundskyld-promillen (2001-2006)*:- Loft over grundskyldpro-millen på 12 promille gørespermanent- Nedsættelse af grund-skyldpromille med 1,4promillepoint- Nedsættelse af grund-skyldpromille med 0,5promillepoint- Nedsættelse af grund-skyldpromille med 2,3promillepoint- Nedsættelse af grund-skyldpromille med 0,5 og 9promillepoint- Nedsættelse af grund-skyldpromille med 0,7promillepoint20022003200420052006200720082009201020112012Ingen provenumæssige konsekvenser
Ingen provenumæssige konsekvenserIngen nævneværdige provenumæssige kon-sekvenser333333
5
5
20
20500
20500
195
195114
195114
195114
195114
195114
195114
195114
195114
195114
41
41
41
41
41
41
41
41
187
187
187
187
187
187
187
187
70
70
70
70
70
70
70
59
59
59
59
59
59
Vedr. energiafgifterneIForårspakke 2.0blev det aftalt at forhøje energiafgifterne med virkning fra 2010 (sva-rende til EU’s minimumssats) og yderligere fra 2013. Ifølge den oprindelige aftale be-tyder ordningen, at lidt under en tredjedel af afgiftsforhøjelsen sættes i kraft i 2010,mens resten udskydes til ikrafttræden 2013.Landbruget omfattes også af de højere energiafgifter, men omfattes desuden af den sær-lige afgiftslempelse, som medfører en lavere energiafgift på elektricitet og brændsler,som forbruges i forbindelse med processer inden for landbrug og gartneri. Lempelsernetræder i kraft fra 2010. Det er ikke muligt i erhvervsbelastningsberegningerne, der føl-ger afForårspakken,at udskille lempelserne som følge af den lavere energiafgift påelektricitet og brændsler, som landbruget omfattes af. Den samlede erhvervsbelastningaf landbruget som følge af de ændrede energiafgifter, jf.Forårspakke 2.0,er på 95 mio.kr. i 2013.
2
I forbindelse med ”Serviceeftersyn afForårspakke 2.0”blev det aftalt at lempe energi-afgifterne for erhvervslivet med samlet 1 mia. kr. fra 2013 og frem. Der forventes frem-sat lovforslag i oktober 2010, hvorfor en endelig fordeling af lempelserne på erhverv,herunder også på landbruget, udestår.”
Henrik Høegh
/Anders T. Christensen
3