Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
850338_0001.png
850338_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 20. maj 2010Sagsnr.: 5171Dok.nr.: 90412
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 23. april 2010stillet følgende spørgsmål nr. 301 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål 301:

”Hvad er ministerens egen holdning til brug af slankereklamer over for børn?”

Svar:

Jeg kan konstatere, at nogle virksomheder er villige til at gå rigtig langt for at sælgepiller (kosttilskud) med meget tvivlsom virkning.Det tager jeg på det kraftigste afstand fra, især når reklamer for sådanne produktersendes ind over hjemmesider, der er målrettet og bruges af børn. Heldigvis er historiernepå denne og lignende blogs så overdrevne, at fornuftige forbrugere må formodes at villefatte mistanke og lade være med at købe produkterne.Jeg synes, at det er ærgerligt, at internettet udnyttes til en sådan groft vildledendemarkedsføring. Jeg har derfor bedt Fødevarestyrelsen om at tage kontakt tilfødevaremyndighederne i de andre nordiske lande for at se på, om vi sammen kan styrkesamarbejdet på dette område. Jeg har ligeledes taget initiativ til, at Fødevareministerietsnarest muligt tager problemstillingen op i EU i den relevante embedsmandskomité.
Henrik Høegh
/Gundula Maria Kjær
2