Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDen 6. april 2010Sag: 4306 / 77763
TALEPUNKT til samråd AR + ASom kW-dage ordningen(det talte ord gælder)Spørgsmål ARVil ministeren redegøre for, hvordan ministeren vil arbejde for at få afskaffet kilowattdagesystemetog indført et fangstkvotesystem?Spørgsmål ASVil ministeren sikre, at danske fiskefartøjer har kilowattdage nok til at fiske deres kvoter af allearter i 2010 og 2011, dvs. at gøre det muligt at fiske på en fælles kvote også i 2011?
Samrådsspørgsmålene er stillet efter ønske fra Bjarne Laustsen (S).
Indledning- På informationsmødet om kW-dage ordningen den 24. februar iFødevareministeriet havde vi en drøftelse af de mange og kom-plicerede tekniske aspekter af ordningen.- Jeg har fuld forståelse for, at Fødevareudvalget nu ønsker enmere politisk drøftelse om forvaltningsplanen for torsk og kW-dage ordningen.- For vi taler jo om en sag, som har stor betydning for fiskerier-hvervet i Danmark (og andre medlemslande). Samtidig er sagenogså af betydning for beskyttelsen af bestandene af torsk.- Der er stillet to samrådsspørgsmål, som jeg vil behandle underet.
1
Forvaltningsplanfor torsk- Indledningsvis vil jeg kort orientere om baggrunden for kW-dage ordningen.- kW-dage ordningen er en del af forvaltningsplanen for torsk[forbl.a. Nordsøen, Skagerrak og Kattegat], som blev vedtaget i EU i 2008med bredt mandat fra Folketinget.- kW-dage ordningen afløser den hidtidige havdageordning, somvar indeholdt i den tidligere genopretningsplan for torsk- kW-dage ordningen begrænser lige som den tidligere havdage-ordning fiskernes tid på havet – dvs. fiskeri-indsatsen.- Fiskeriindsatsens størrelse inden for kW-dageordningen er af-hængig af det enkelte fartøjs motorkraft og det antal havdage,som det enkelte fartøj benyttede sig af i årene 2004-2006.- Planens mål er at reducere fiskeridødeligheden for at genopbyg-ge torskebestandene og sikre en bæredygtig udnyttelse.- Ordningen gælder for alle fartøjer over 10 meter.- Danmark er tildelt indsatslofter for en række redskabskategorieri Kattegat og i Nordsøen/Skagerrak, hvorefter kW-dageneadministreres nationalt.- De redskabssegmenter, der til sammen står for 80% eller mereaf udtaget af torsk, vil få reduceret fiskeri-indsatsen indtil måletom en genopretning er nået. Planen betyder således normalt ik-ke reduktioner for de redskabssegmenter, der står for en megetlille del af torskefangsterne.- Dette har i 2009 betydet en reduktion af kW-dage på 25 % i detstørste redskabssegment i Kattegat samt yderligere en reduktionpå 25 % i 2010 i forhold til 2009.
2
- Reduktionerne har endnu ikke virket begrænsende for danskfiskeri, men må forventes i 2010 at begrænse fiskeriet iKattegat.- Med det nuværende fiskerimønster kan vi allerede nu se, at deri 2010 kommer til at mangle ca. 25% af fiskeri-indsatsen i detpågældende redskabssegment i Kattegat. Det vil ske medmindreder anvendes andre muligheder for at reducere fiskeridødelig-heden for torsk end gennem reduktion af fiskeriindsatsen. I detfølgende vil jeg komme ind på disse muligheder.- Jeg kan dog oplyse, at forbruget af kW-dage følges løbende ogafhænger af hvordan fiskeriet foregår. Forbruget kan ses påFiskeridirektoratets hjemmeside.Spm. ARkW-dage systemet- Der spørges i spørgsmål AR, hvordan jeg vil afskaffe kW-dagesystemet.- Som sagt er kW-dagesystemet en del af forvaltningsplanen fortorsk.- Forvaltningsplanernes formål er at genoprette og beskyttebestandene, og regeringen er enig i, at forvaltningsplaner ervejen frem til at sikre vores bestande.- Vi har allerede set, at forvaltningsplanerne virker. Og vi erenige med Kommissionen i, at planerne skal følges, så deresmål kan nås.- Jeg vil også nævne, at hvis ikke vi havde forvaltningsplanen fortorsk, så ville ICES anbefale en 0-TAC for torsk både i Nord-søen, Skagerrak og Kattegat.- Når det er sagt, vil jeg gerne være med til at undersøge, hvor-dan vi når torskeplanens mål inden for dens rammer på en3
---
--
-
-
-
måde, som lemper fiskernes gener i den udstrækning, det ermuligt.Jeg har forståelse for den alvorlige situation for danske fiskere.Særligt i Kattegat er der et problem, fordi der ikke er udsigt til,at torsken kan genoprettes hurtigt.Forvaltningsplanen for torsk indeholder visse muligheder for, atfiskeri efter andre arter end torsk kan foregå uden at begrænsefiskeriindsatsen, hvis beskyttelsen af torsken er tilstrækkelig.I vid udstrækning er der tale om muligheder, som der i EU ikkeer erfaringer med at anvende.Jeg har drøftet situationen i Kattegat med den nye fiskerikom-missær, og mine embedsmænd har ligeledes haft drøftelser medKommissionens embedsmænd om mulighederne for at gennem-føre foranstaltninger i Kattegat, der medfører mindre reduk-tioner end der ellers følger af forvaltningsplanen for torsk. Ar-bejdet med at afsøge mulighederne i fællesskab med Kommis-sionen fortsætter.Hensigten er nu at udarbejde en samlet plan for Kattegat indenfor rammerne af forvaltningsplanen, der indeholder initiativer,som dels bør kunne undtage visse dele af dansk fiskeri iKattegat for kW-dage ordningen dels sikre os en mindre reduk-tion af kW-dagene, end der følger af torskeplanen.Det vil være en blanding af allerede iværksatte initiativer ognye initiativer, som mine embedsmænd i øjeblikket drøfter mederhvervet.Nogle af disse initiativer er:a) Det lukkede område i Kattegat, som vi har besluttet medSverige[er iværksat]b) Det lukkede område i Øresund, som vi også har aftalt medSverige, og som vi kalder ”Trekanten”[er iværksat]c) Anvendelse af selektive redskaber4
- For så vidt angår de selektive redskaber kan jeg allerede nuoplyse, at vi nu har beskrevet og beregnet effekten af densåkaldte ”topløse tysker” og vil godkende dette selektiveredskab til anvendelse i dele af det lukkede område i Kattegat.- Samtidig forventer vi også med dette redskab at kunne sikretilbagekøb af en vis mængde kW-dage.- Med hensyn til den samlede plan for Kattegat kan jeg oplyse, atnår en plan er udarbejdet vil vi fortsætte drøftelserne med Kom-missionen på dette grundlag.- Mens vi arbejder på denne plan, vil vi sideløbende over forKommissionen anmelde de lukkede områder i Kattegat og iØresund som initiativer, der i 2010 giver Danmark den indsatstilbage, som vi ellers måtte skulle reducere med. Det betyder, athvis fiskeriet forløber som i 2009, vil der formentlig ikke i 2010blive tale om reduktion af fiskeriindsatsen i Kattegat.
Spm. ARFangstkvotesystem- Der spørges i spørgsmål AR også til, hvordan jeg vil indføre etfangstkvotesystem.- Et fangstkvotesystem er Danmarks bud på en nyorientering afEU’s fælles fiskeripolitik og et af vores input til reform-processen.- Der er behov for en ny strategi for EU’s fiskeripolitik, som gørop med problemerne med discard. Fangsten af fisk fra denenkelte bestand skal svare til, hvad bestanden optimalt kan yde,og man skal sikre et mere selektivt fiskeri. Endelig skal dergøres op med den fortsatte detailregulering af fiskeriet.- TAC/ kvotesystemet er i dag gennemført som begrænsninger i,hvad fiskerne må lande og ikke, hvad de må fange. Bliver5
-
-
-
-
-
--
fiskeren bedømt på sine samlede fangster, vil han sørge for atfiske på de steder og tidspunkter, hvor han ved, at fangstenbestår af store og salgbare fisk, og han vil bringe fisken med iland.Danmark arbejder derfor som bekendt for, at kvoterne kanfastlægges som ”fangstkvoter” i stedet for ”landingskvoter”, såalle fangster afskrives på kvoterne.I et sådant system må det være fiskerens forpligtelse at doku-mentere, at den ressource, han har fået adgang til, bliver ud-nyttet inden for de fastlagte rammer.En overgang til et fangstkvotesystem vil skulle ske gradvistover en længere tidshorisont, så de nye forvaltningsprincippertilbydes fiskerne i takt med, at mulighederne for f.eks.elektronisk dokumentation forbedres.Fra dansk side arbejder vi på mange fronter for at skabe inte-resse og opbakning til vores forslag i EU. Der er allerede gjorten meget stor indsats, og i dag er der forsøg med fuld doku-mentation – ud over Danmark – i både Storbritannien, Tysklandog Sverige.Der har været afholdt konferencer med udenlandsk deltagelse,og der har været besøg fra andre lande, der har set systemetfungere.Jeg og mine embedsmænd vil benytte enhver given lejlighed tilat fremme denne sag.Jeg vil i forbindelse med reformen af den fælles fiskeripolitik i2012 således arbejde for, at et fangstkvotesystem integreres iEU’s fiskeripolitik som en valgmulighed, der kan tilbydesfiskerne på særlige vilkår og med incitamenter for fiskerne til atanvende denne mulighed.
6
- Ét af disse incitamenter – som jeg vil arbejde for – bliver, atfartøjer, der fisker under fuld dokumentation med kamera, kanopnå en undtagelse fra indsatsreduktionen i kW-dage ordningen.
Spm. ASkW-dage reguleringi Danmark i 2009 og 2010- I spørgsmål AS spørges der til den nationale kW-dage regu-lering i Danmark og mulighederne for i 2011 at fiske på ennational pulje.- Den 4. januar 2010 udsendte Fiskeridirektoratet afgørelsesbrevetil de 585 ansøgere, som havde søgt om individuel tildeling afkW-dage.- I både 2009 og 2010 er det gjort muligt, at danske fiskere kanfiske på en fælles pulje af kW-dage.- De individuelle kW-andele har således ikke nogen effekt i 2010for så vidt angår kW-dagene for den enkelte fisker.- Men andelene er i 2010 som udgangspunkt et ”adgangstegn”for fiskerne til at fiske i bestemte redskabssegmenter.- Der er mulighed for at overdrage andelene på samme måde,som fiskerne kunne overdrage havdagene i det system, somkW-dagene afløser. Andelene skaber således mulighed for nyefartøjer til at skaffe sig kW-dage til at fiske og for eksisterendefartøjer til at skaffe sig kW-dage til at fiske i et nyt segment.
Spm. AS7
kW-dage reguleringi Danmark i 2011- Hvis fiskerierhvervet ligeledes ønsker at fiske på en fælles puljeaf kW-dage i 2011 er jeg også indstillet på at åbne mulighed fordette.- Det vil imidlertid forudsætte, at erhvervet vil være indforståetmed, at man kan komme i en situation, hvor der skal indføresbegrænsninger for alle fiskere, inden forvaltningsperioden erslut.- Fødevareministeriet vil opretholde de uddelte kW-andele oggennemfører også processen med klagesager.[Der er nu ca. 200klagesager]
- kW-andelene opretholdes, fordi det reguleringssystem skalkunne anvendes til den interne fordeling mellem fiskerne, hviskW-dagene på et senere tidspunkt ikke skal reguleres som enfælles pulje.
Afslutning- Som nævnt har jeg med min drøftelse med den nye fiskerikom-missær iværksat en dialog med Kommissionen om, hvordan vitackler de særlige problemer i Kattegat. Hun understregede be-tydningen af, at torskeplanen bliver fulgt, men udviste stor inte-resse for håndteringen af situationen, og jeg forventer at få etkonstruktivt samarbejde med Kommissionen om at skabe ensamlet plan for Kattegat, der på én gang sikrer den helt nød-vendige beskyttelse af torsken samtidig med at andet fiskeri kanfortsætte i størst mulig udstrækning.- Tak for ordet!
8