Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
835016_0001.png
835016_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriInstitution: FødevarestyrelsenKontor/initialer:5.kontor/KISESagsnr.:2010-20-261-00852/KISEDato:22. april 2010
Henvendelse af 30. marts 2010 fra Vorbasse og Hjallerup markederIndledningsvis noterer Fødevarestyrelsen, at både arrangørerne af Vorbasse Markedog Hjallerup Marked gerne vil være med til at sikre, at heste, der tilføres markeder, eridentificeret i overensstemmelse med kravene i lovgivningen, herunder, at kravene tilidentifikation er opfyldt inden at heste tilføres markeder. Men samtidig finder beggemarkeder, at de fastsatte regler om kontrol rammer markeder på urimelig vis.Det påhviler den enkelte hesteejer at påse, at dennes hest/heste identificeres i over-ensstemmelse med lovgivningen, herunder at dette sker indenfor de i lovgivningenfastsatte tidsfrister. Imidlertid skal der også føres kontrol med, at reglerne omkringidentifikation af heste overholdes.Ud fra hensynet til at kontrollen skal være effektiv og så billig for dyreejerne sommulig, kontrollerer Fødevarestyrelsen sædvanligvis husdyr, hvor de samles, og ikkeved at køre ud på alle ejendomme for at kontrollere. Med ca. 175.000 – 200.000 hestefordelt på mindst 10.000 ejendomme vil en udkørende kontrol blive meget omkost-ningstung for alle hesteejere. Fødevarestyrelsen har derfor indført en målrettet kontrolmed alle heste, der tilføres markeder med henblik på omsætning, på slagterier ellerheste som udføres fra Danmark. Fødevarestyrelsen har forsigtigt vurderet, at der år-ligt tilføres markeder cirka 6.000 heste, slagterier cirka 2.600 heste og at cirka 3.800heste udføres. Kontrollen svarer til, at cirka 5 % af landets heste kontrolleres. Dettesvarer til den allerede eksisterende 5 % kontrol for andre husdyrarter.Det fastsatte gebyr på kr. 110, der skal betales per kontrolleret hest, er beregnet medudgangspunkt i, at det gennemsnitlige tidsforbrug per hest vil være 10 minutter ogmed baggrund i lønudgiften til kontrolløren. Myndighederne skal udpege en tilsyns-førende og organisere det fornødne mandskab til at forestå kontrollen. Det er dernæstop til arrangøren af markedet i samarbejde med myndighederne at organisere, hvorle-des kontrollen kan finde sted i forbindelse med tilførslen til markedet.Det er pålagt arrangøren af markedet at opkræve gebyret på kr. 110 per kontrollerethest. Det er hensynet til en enkel administration, der ligger bag valget om at pålægge
arrangøren af markeder – og ikke den enkelte hesteejer – at indbetale til Fødevaresty-relsen. Arrangøren kan lade beløbet opkræve hos den enkelte hesteejer.Når kontrollen er fastlagt i forhold til markeder set i forhold til andre arrangementer,hvor heste samles - som fx ridekonkurrencer, væddeløb, dyrskuer, kåringer eller lig-nende – skyldes det, at hos sidstnævnte vil der altovervejende være tale om registre-rede heste, dvs. heste i den organiserede avl eller konkurrence- eller væddeløbsheste,hvor der i en årrække har været krav om /behov for, at hestene er identificeret med ethestepas.Bekendtgørelsen har på sædvanlig vis været sendt i intern og ekstern høring ihenholdtil Fødevarestyrelsens høringslister. Markeder er ikke omfattet af disse høringslister,hvilket er normalt for private initiativer og personer. Fødevarestyrelsen har ikke op-lysninger om, hvorvidt de pågældende markeder har tilknytning til en hørings-part/parter på listen. I høringssvarene indgik dog ikke bemærkninger til bestemmel-serne om kontrol af relevans i denne sammenhæng. Landscentret, Heste har endvide-re været inddraget i forbindelse med udarbejdelsen.Fødevarestyrelsen vurderer ikke, at kontrollen vil få konsekvenser for afholdelse affremtidige hestemarkeder. Fødevarestyrelsen vurderer, at et gebyr på kr. 110 per kon-trolleret hest ikke vil påvirke prisen på en hest nævneværdigt.
2