Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
821495_0001.png
821495_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug ogFiskeri
København, den 6. april 2010Sagsnr.: 4719Dok.nr.: 73577
Ved brev af 24. marts 2010 har udvalget anmodet om min besvarelse af følgendespørgsmål som er stillet efter ønske fra Torben Hansen (S):FLF alm.del – spørgsmål stillet af ikkemedlem af udvalget (MFU)

Spørgsmål 265:

”På baggrund af den ulovlige deponering af 20.000 ton maleraffald (plastikstykker,kobbertråd, silikonetuber, malingrester, flamingostykker m.v.) på Overgård Godsjordtilliggender, ønskes ministerens vurdering af, om handlingen vil kunne medføretræk i landbrugsstøtten på ca. 3,6 mio.kr. årligt.”

Svar:

Randers Kommune har overfor FødevareErhverv oplyst, at den deponering af affald,som kommunen har konstateret i marts 2010, er en overtrædelse afMiljøbeskyttelseslovens § 19, stk. 1 og 2. Krydsoverensstemmelseskrav 1.1 relaterer sigtil samme bestemmelse, f.s.v.a forurening af grundvandet med visse stoffer på liste I ogII i Grundvandsdirektivet. Deponeringen af affald vil derfor kunne medføre træk ibedriftens landbrugsstøtte for 2010, hvis der er tale om en risiko for forurening afgrundvand med stoffer på liste I eller II.FødevareErhverv har rettet henvendelse til kommunen og bedt dem vurdere, om affaldeter en overtrædelse af krydsoverensstemmelseskrav 1.1. Det er kommunen, der somansvarlig kontrolmyndighed på det nævnte krav, skal vurdere hvorvidt affaldet eromfattet af krydsoverensstemmelse. Det er på baggrund af indberetninger fra deansvarlige kontrolmyndigheder, at FødevareErhverv, som udbetalingsorgan forlandbrugsstøtten, i givet fald foretager reduktion af landbrugsstøtten.
Hvis der findes tilstrækkeligt bevis for, at forureningen har stået på i alle årene 2005-2009 vil bedriftens landbrugsstøtte evt. også kunne nedsættes for 2005-2009.
Henrik Høegh
/ Lotte Linnet
2