Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
843763_0001.png
843763_0002.png
843763_0003.png
843763_0004.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og FiskeriChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-607-00026Den 11. maj 2010
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 2.marts 2010 stillet følgende spørgsmål nr. 221 (alm. del), som hermed be-svares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 221 (alm. del)

Ministeren bedes redegøre for, hvad den danske regering i forlængelse afudvalgets beretning af 4. juni 2008 om forbud mod (visse) antibiotika-resistente gmo'er har gjort og vil gøre for at forhindre en godkendelse af denantibiotikaresistente GMO kartoffel Amflora i EU.

Svar

Den 2. marts 2010 traf Kommissionen afgørelse efter udsætningsdirektivet(Direktiv 2001/18/EU) om markedsføring med henblik på dyrkning og indu-striel anvendelse af GM-kartoflen ”Amflora”. Jordbrugsverket i Sverige (detoprindelige ansøgerland) har i overensstemmelse hermed den 31. marts2010 meddelt tilladelsen til markedsføring med henblik på dyrkning og indu-striel anvendelse i EU af Amflora-kartoflen. Godkendelsen er i kraft i helefællesskabet fra denne dato.Danmark stemte imod Kommissionens forslag til godkendelse af ”Amflora”-kartoflen ved behandlingen i komiteen og i Rådet i 2006/07.I marts 2008 henvendte Danmark sig til Kommissionen og stillede spørgs-målstegn ved den tilsyneladende manglende konsistens mellem EFSA’sudtalelser fra hhv. 2004 og 2007 om risikovurderingen af antibiotikarestentemarkørgener i GMO’er. Kommissionen bad efterfølgende EFSA om at for-holde sig til disse spørgsmål og meddelte derfor BASF Plant ScienceGmbH, at en endelig afgørelse i sagen ville afvente EFSAs fornyede udta-lelse.I maj 2009 intervenerede Regeringen til støtte for Kommissionen i EU-retssagen, hvor BASF Plant Science GmbH m.fl. anklagede Kommissionenfor at have udvist retsstridig passivitet ved ikke at vedtage en beslutning omgodkendelse til markedsføring af en genetisk modificeret kartoffel (Amflora)inden for de tidsrammer, der er fastlagt i medfør af udsætningsdirektivetsartikel 18 og Rådsafgørelse 1999/468/EC artikel 5. Kommissionen begrun-dede sin udsættelse af en endelig beslutning med, at der i den konkrete sagvar behov for at afvente EFSA’s fornyede udtalelse om antibiotikaresistensmarkørgenet nptII.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
I juni 2009 offentliggjorde EFSA sin fornyede udtalelse om risikoen ved an-vendelse af bl.a. nptII-antibiotikaresistensmarkørgenet. EFSA fremhæverheri, at risikoen ved antibiotikaresistensgener i GM planter bør vurderes frasag til sag. og det konkluderes, at der ikke er fremkommet nogen nye op-lysninger der kunne få EFSA til at ændre sin tidligere udtalelse om at an-vendelsen af nptII-genet i GM planter ikke indebærer nogen risiko for men-neskers og dyrs sikkerhed og for miljøet.Da det ikke var muligt at opnå kvalificeret flertal for eller imod Kommissio-nens forslag i Rådet er det ifølge reglerne op til Kommissionen at træffebeslutning i sagen, hvilket er sket nu.GM-kartoflen ”Amflora” indeholder antibiotikaresistensmarkørgenetnptII,der giver resistens overfor antibiotikummet kanamycin, der anvendes modf.eks. multiresistent tuberkulose.I beretningen afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri af 4.juni 2008 over Beslutningsforslag B 86 udtalte et flertal (S, SF, RV, EL ogDF) at det er: ”flertallets opfattelse, at antibiotikaresistente markører kunkan godkendes til markedsføring, hvis WHO og EMEA er enige i, at deoverfører resistens til antibiotika, som har ingen eller kun ringe terapeutiskværdi i human medicin og kun i begrænset omfang anvendes på bestemteområder af veterinær medicin. I alle andre tilfælde forventer flertallet, at re-geringen aktivt arbejder imod en godkendelse. Hvis Europa-Kommissionenalligevel godkender GMO’er med sådanne antibiotikaresistente markører tilmarkedsføring, skal Danmark med henvisning til forsigtighedsprincippet ogEFSA’s egen opdeling afvise import og markedsføring i Danmark.”I lyset af beretningen fra juni 2008 har Regeringen undersøgt de juridiskemuligheder for at afvise Amflora-kartoflen i Danmark.AnnullationssøgsmålMuligheden for at få annulleret Kommissionens afgørelse ved annullations-søgsmål forudsætter, jf. TEUF artikel 263, bl.a. at Kommissionen har over-trådtselve traktaten eller retsregler vedrørende dens gennemførelse.I overensstemmelse med gennemførselsbeføjelserne har Kommissionentruffet afgørelse i sagen efter at der i Rådet ikke kunne opnås kvalificeretflertal for eller imod forslaget.Kommissionen fremhæver, at afgørelserne er truffet på baggrund af indgå-ende undersøgelser af ”Amflora”-kartoflen, udført af den europæiske føde-varesikkerhedsautoritet EFSA.Kommissionen oplyser, at evt. sundheds- og miljømæssige problemer i for-bindelse med tilstedeværelsen af antibiotikaresistensmarkørgenetnptIIi”Amflora”-kartoflen er blevet undersøgt særdeles grundigt, og at der ikke ergrundlag for ikke at godkende ”Amflora”-kartoflen i EU.
2
EFSA’s vurdering af ”Amflora”-kartoflen er blevet forelagt for den danskeregerings faglige rådgivere hos Danmarks Miljøundersøgelser/Århus Uni-versitet og for DTU Fødevareinstituttet. Konklusionen er, at DMU og DTU erenige i EFSA’s vurdering af det konkrete antibiotikaresistensgen (nptII) ogEFSA’s vurdering i øvrigt af ”Amflora” - kartoflen.Regeringen må derfor konstatere at Kommissionen ikke har overtrådt EU-reglerne og der derfor ikke er grundlag for at anlægge annullationssøgsmål idenne sag.MiljøgarantienIfølge traktatens artikel 114, stk 5 kan en medlemsstat, efter vedtagelsen afen harmoniseringsforanstaltning, indføre nationale bestemmelser baseretpå nyt videnskabeligt belæg vedrørende miljøbeskyttelse eller beskyttelseaf arbejdsmiljøet på grund af et problem, der er specifikt for den pågælden-de medlemsstat og som viser sig efter vedtagelsen af harmoniseringsforan-staltningen.Efter godkendelsen er der ikke fremkommet nyt videnskabeligt belæg for at”Amflora”-kartoflen udgør et problem i Danmark fsva. miljøbeskyttelse ellerbeskyttelse af arbejdsmiljøet.Regeringen må derfor konstatere, at miljøgarantien ikke kan anvendes til atafvise ”Amflora”-kartoflen i Danmark.SikkerhedsklausulenEt medlemsland kan efter udsætningsdirektivets artikel 23 som følge af nyeog supplerende oplysninger, der fremkommer efter tilladelsen er givet, ogsom påvirker miljørisikovurderingen, midlertidigt begrænse eller forbydebrug eller salg af den pågældende GMO på sit område.I disse sager skal medlemsstaten straks underrette Kommissionen og deøvrige medlemsstater om de foranstaltninger, der er truffet i henhold til arti-kel 23, samt baggrunden herfor med henblik på et evt. forbud efter direkti-vets artikel 20 om et forbud i hele EU.Der er ikke fremkommet nye videnskabelige oplysninger om ”Amflora”-kartoflen efter godkendelsen den 31. marts 2010, som kan begrunde et for-bud.Regeringen må derfor konstatere, at der ikke er grundlag for at anvendeudsætningsdirektivets artikel 23 til at afvise ”Amflora”-kartoflen i Danmark.Såfremt der fremkommer nye videnskabelige oplysninger der kan begrundeanvendelsen af artikel 23 vil Regeringen gøre dette med henblik på at afvise”Amflora”-kartoflen i Danmark.
Danske reglerMuligheden for at anvendelse § 3 i bekendtgørelse om godkendelse af ud-sætning i miljøet af genetisk modificerede organismer, hvormed udsæt-
3
ningsdirektivet implementeredes i Danmark i 2002. Ifølge denne bestem-melse meddeles der i Danmark ikke godkendelse til forsøgsudsætning ellermarkedsføring af genetisk modificerede organismer, der indeholder gener,som giver resistens overfor antibiotika, der anvendes i human- eller veteri-nærmedicinsk behandling.I forbindelse med udstedelsen af bekendtgørelsen i 2002 blev Folketingetdog gjort bekendt med, at Danmark i overensstemmelse med EU-retten villeskulle anerkende en godkendelse, som omfatter genetisk modificerede or-ganismer, som udtrykker resistens overfor antibiotika anvendt i human- ellerveterinærmedicinsk behandling, hvis godkendelsen er givet af et andet EU-medlemsland efter udsætningsdirektivets regler. Bekendtgørelsens regler i§ 3 kan således ikke anvendes til at afvise ”Amflora”-kartoflen i Danmark,efter den er godkendt i EU.Regeringen må således lægge til grund, at der ikke indenfor den gældendeEU-ret er juridisk mulighed for at afvise ”Amflora”-kartoflen i Danmark.Kommissionen oplyser imidlertid, i sin meddelelse af 2. marts 2010, at maninden sommerferien vil fremsætte forslag til, hvordan et EU-godkendelsessystem, der er baseret på videnskabelige data, kan kombine-res med EU-landenes frihed til selv at beslutte, om de ønsker at dyrkeGMO-afgrøder på deres område eller ej. Såfremt der i EU-retten indføres ensådan frihed for EU-medlemslandene vil Danmark ikke længere være EU-retligt forpligtet til, at anerkende en godkendelse af genetisk modificeredeorganismer, som udtrykker resistens overfor antibiotika anvendt i human-eller veterinærmedicinsk behandling, hvis godkendelsen er givet af et andetEU-medlemsland efter udsætningsdirektivets regler.Regeringen har undersøgt hvorvidt ”Amflora”-kartoflen vil blive markedsført iDanmark.De danske virksomheder, som producerer kartoffelmel, har oplyst, at aldyrkning af kartofler til kartoffelmel produktion foregår efter EU-regler pågrundlag af kontrakter mellem virksomhederne og avlerne. De har endvide-re oplyst, at de ikke påtænker at anvende ”Amflora” kartoflen, der er god-kendt til industrielt brug, da den danske produktion i altovervejende gradbruges til levnedsmiddelfremstilling og ikke til industrielt brug. Eksport tilandre EU lande af ”Amflora”kartofler dyrket i Danmark vil på grund af trans-portudgifter vurderes ikke at være økonomisk rentabel.
Karen Ellemann
/ John Bæk Sørensen
4