Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
825369_0001.png
825369_0002.png
825369_0003.png
(FLF alm. del - Spørgsmål 192)
02. marts 2010Besvarelse af FLF spørgsmål 192.

Spørgsmål nr. 192:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5/2-2010 fra Kim Rømer vedrørendesøredningsberedskabet på Bornholm jf. FLF alm. del – bilag 153.

Svar:

Der kan for så vidt angår Kim Rømers generelle betragtninger vedr. søredningstjenestensorganisering mv. henvises til det, der blev oplyst i forbindelse med samrådet i Udvalget forFødevarer, Landbrug og Fiskeri (FLF) den 12. november 2009 samt til besvarelserne af FLF (alm.del) spørgsmål 46, 61, 62, 81 og 82. Endvidere kan der henvises til det orienterende brev til FLFden 4. februar 2010.Til min kommentering i den aktuelle sag har jeg anmodet Forsvarskommandoen om enudtalelse. Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst følgende, som jeg kan henholde migtil:”Joint Rescue Coordination Centre Danmark (JRCC Danmark) leder og koordinerereftersøgnings- og redningsoperationer i forbindelse med nødstedte personer på havet. JRCCDanmark er placeret ved Søværnets Operative Kommando i Århus og bemandes af personel fraflyvevåbenet og søværnet.JRCC har følgende tre underredningscentraler:Maritime Rescue Sub Centre Kattegat (MRSC Kattegat), der er placeret ved KattegatsMarinedistrikt i Frederikshavn,Maritime Rescue Sub Centre Bornholm (MRSC Bornholm), der er placeret ved BornholmsMarinedistrikt på Bornholm, ogLyngby Radio (LYRA).
Den operative ledelse af en eftersøgnings- eller redningsoperation, der er lokalt præget og somikke inddrager flyvende eller udenlandske ressourcer, kan delegeres til en underredningscentral.JRCC Danmark er i henhold til aftaler mellem en række statslige myndigheder bemyndiget til atindsætte civile og militære hjælpetjenester i eftersøgnings- og redningsoperationer. Der er
indgået sådanne aftaler mellem Forsvaret, Farvandsvæsenet, Ministeriet for Fødevarer Landbrugog Fiskeri, Politiet og Transportministeriet. Der er herudover indgået aftaler med en rækkekommunale, private og frivillige institutioner vedrørende diverse redningsressourcer.Fiskerikontrolskibet HAVØRNEN, der er omtalt af Kim Rømer i sin henvendelse af 5. februar2010 til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (FLF), var på daværendetidspunkt en del af de ressourcer, som JRCC Danmark råder over.Det er som anført ovenfor JRCC Danmark, der leder og koordinerer eftersøgnings- ogredningsoperationer i forbindelse med nødstedte personer på havet. Bjærgnings-assistance tilgrundstødte skibe, hvor der ikke er fare for menneskeliv eller for personers førlighed, er såledesikke en opgave for JRCC Danmark. Bjærgningsassistance til søs er således som udgangspunktkommercielt funderet.Ejeren af et skib, der er grundstødt, skal derfor selv søge om bjærgningsassistance hos privatebugserings- og bjærgningsselskaber, når der ikke er fare for menneskeliv.Forsvarets ressourcer, herunder søværnets sejlende enheder, anvendes af hensyn til det civileerhvervs interesser og i overensstemmelse med ovenstående derfor også kun tilbjærgningsassistance, når der er fare for menneskeliv. Dog kan der efter en konkret vurderingydes assistance, når anden assistance ikke er til rådighed, og hvis en forsinkelse af assistancenskønnes at medføre, at skaderne på det nødstedte skib øges i betydelig grad eller andre særligeforhold taler herfor, f.eks. forhindring eller formindskelse af forurening. Det er kun i ganskesjældne tilfælde sket, at redningsberedskabet er anvendt til bjærgningsassistance.I henvendelsen af 5. februar 2010 fra Kim Rømer til FLF er omtalt en konkret sag vedrørende enlystkutter, som grundstødte syd for Gudhjem. Hændelsesforløbet var følgende:Bornholms Marinedistrikt modtager den 9. december 2009 om aftenen melding fra lystkutterenom en grundstødning ved Gudhjem. Bornholms Marinedistrikt dirigerer et af Søværnetspatruljefartøjer mod positionen. Patruljefartøjets gummibåd anvendes til at komme på klodshold af den grundstødte lystkutter, der står på lægt vand ca. 20 meter fra kysten. Detkonstateres at kutteren står meget fast på grunden og forsøg på at bringe kutteren flot vurderesikke at kunne gennemføres uden væsentlig risiko for yderligere skade på kutteren.Efter daggry den 10. december hjælpes ejeren af kutteren, der var ene mand om bord, ind tilGudhjem. Under sejladsen til Gudhjem kontaktede ejeren sit forsikringsselskab for eventuelt attræffe aftaler om bjærgning med et bugserings- og bjærgningsselskab. Kutteren blevefterfølgende tømt for olie. Kutteren blev ikke bjærget og forliste senere mod kysten.Det kan bekræftes, at ejeren af den pågældende lystkutter over for Søværnets OperativeKommando har fremsat et erstatningskrav på kr. 1,2 mio. Da erstatningskravet er under
Side 2/3
sagsbehandling i Søværnets Operative Kommando, kan den konkrete sag ikke for nærværendekommenteres. Det kan dog oplyses, at der i forbindelse med grundstødningen ikke var fare formenneskeliv eller for personers førlighed.”
Side 3/3