Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 10. november 2009Sagsnr.: 1966
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 26. oktober 2009stillet følgende spørgsmål nr. 17 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF)Spørgsmål 17:
”Vil ministeren oplyse, hvad der skal til for at en bevilling fratages en virksomhed, derikke har styr på hygiejnen eller svindlet med sidste salgsdatoer, som det er set i de sene-ste ugers afsløringer af svindel med datomærkning, sammenblanding af lamme og svi-nekød etc.?”Svar:
En fødevarevirksomhed skal være autoriseret eller registreret af Fødevarestyrelsen.Derudover skal den ansvarlige for fødevarevirksomheden have et næringsbrev. Frata-gelse af ”bevilling” kan således både være fratagelse af næringsbrev og fratagelse af au-torisation eller registrering.Næringsbrev
Der er mulighed for at frakende næringsbrevet. Der skal imidlertid ganske meget til, førdet vil være proportionalt at forsøge at fratage en virksomhed næringsbrevet. Der skalsåledes være en overhængende risiko for fødevaresikkerheden, eller næringsbrevsinde-haveren skal groft eller gentagne gange væsentligt have overtrådt fødevarelovgivningen.En eventuel fratagelse kan efterfølgende prøves af domstolene.BaggrundNår der konstateres væsentlige overtrædelser af de lovgivninger, der er omfattet af næ-ringsbrevsordningen (fødevarer, skatter og afgifter, arbejdsmiljø, brandsikkerhed m.m.),skal ressortmyndigheden indberette dette til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, hvorefterovertrædelserne indføres i et register på det relevante næringsbrev. Næringsbrevet kan
frakendes ved dom, hvis der sker gentagne eller grove overtrædelser af den omfattedelovgivning.I forbindelse med en lovændring i 2006, der implementerede dele af regeringens ogDansk Folkepartis aftale om ”Nul-tolerance på fødevareområdet”1, blev der tillige ind-ført mulighed for, at næringsbrevet i særligt grove tilfælde kan inddrages midlertidigtved administrativ beslutning, inden der gennemføres en sag om frakendelse ved dom-stolene.Lov om næringsbrev til fødevarebutikker omfatter både krav om næringsbrev til fødeva-rebutikker samt krav om næringsbrev til fødevareengrosvirksomheder. Kravet om at ha-ve et næringsbrev retter sig mod personen, der driver det pågældende erhverv.Næringsbrevsordningen, der administreres af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, er et sam-arbejde mellem flere myndigheder med to overordnede mål: 1) At sikre, at udøvere aferhvervet har det fornødne kendskab til de regelsæt, der regulerer området, og 2) at sy-stematisk overtrædelse af forskellige særlovgivninger ikke alene kan sanktioneres hverfor sig efter de respektive særlovgivninger, men tillige kan medføre en samlet sanktion.Autorisation
Der er mulighed for at fratage en virksomhed autorisationen eller registreringen. Ogsåher skal der imidlertid ganske meget til, før det vil være proportionalt. Der er såledespræcedens for først at anvende øvrige sanktionsmuligheder for at få virksomheden til atrette ind.En fratagelse af autorisationen eller registreringen vil kræve grove og/eller gentagneovertrædelser af fødevarelovgivningen, f.eks. overtrædelse af hygiejnereglerne, der gi-ver risiko for at mange mennesker bliver syge. Det beror dog altid på en konkret vurde-ring af den enkelte sag, om man kan fratage en autorisation eller registrering. En even-tuel fratagelse kan efterfølgende kræves indbragt for domstolene af den berørte virk-somhed.
Eva Kjer Hansen/Thomas Elvensø
1
Lov nr. 1549 af 20. december 2006 om ændring af lov om fødevarer, lov om næringsbrev til fødevare-butikker og lov om restaurations- og hotelvirksomhed m.v.
2