Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
790499_0001.png
790499_0002.png
790499_0003.png
790499_0004.png
790499_0005.png
790499_0006.png
Justitsministeriet
Dato:Dok.:Sagnr.:
7. januar 2010TKL411472009-154-0209
Udkast til taletil ministeren til brug vedåbent samråd i Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskerionsdag den 13. januar 2009 kl. 14.00(med ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri)Spørgsmål Æ:”Ministrene bedes redegøre for det stigende antal sager om land-mænd, der slår deres grise i forbindelse drivningen ud i lastbilen ogfragtes til slagteriet.”
Spørgsmål Ø:”Ministrene bedes give en vurdering af, om Danish Crowns afreg-ningssystem har påvirket stigningen i antallet af forhold om slagmod grise.”
Spørgsmål Å:”Ministrene bedes oplyse, hvilke initiativer regeringen agter at tagefor at nedbringe antallet af forhold om slag mod grise.”
1.Ansvarsfordelingen på dyrevelfærdsområdet er som be-kendt således, at Justitsministeriet har ansvaret for lovgiv-ningen, mens Fødevareministeriet har ansvaret for kontrol-len med, at reglerne bliver overholdt.
2.Som jeg i december sidste år har oplyst over for udval-get ved besvarelsen af udvalgets spørgsmål nr. 79, erstump vold mod svin en overtrædelse af dyreværnsloven.Herudover kan volden udgøre en overtrædelse af forord-ningen om transport af dyr, hvis den finder sted i forbin-delse med transport af dyrene.
3.Efter dyreværnsloven skal svinene – både af landmandog transportør – behandles forsvarligt og beskyttes bedstmuligt mod smerte, lidelse, angst, varigt mén og væsentligulempe.
Hvis en landmand eller transportør slår grisene, vil dernormalt være tale om en uforsvarlig eller grovere uforsvar-
2
lig behandling af grisene, der efter dyreværnsloven kanstraffes med bøde eller fængsel indtil 1 år.
Endvidere er der efter dyreværnsloven mulighed for veddom at frakende landmænd, der slår deres grise, retten tilat eje, bruge, passe eller slagte eller i det hele beskæftigesig personligt med dyr. Dette er muligt, hvis landmandenved dom findes skyldig i mishandling eller grovere ufor-svarlig behandling af grisene, eller hvis landmanden tidli-gere har gjort sig skyldig i uforsvarlig behandling af dyrog på ny findes skyldig i sådan en overtrædelse.
Dyreværnsloven giver herudover på de samme betingelsermulighed for ved dom at frakende transportører, der findesskyldige i at have slået grise, retten til at beskæftige sigmed erhvervsmæssig transport af dyr.
I Rigsadvokatens meddelelse nr. 2 fra 2008, der indeholderretningslinjer for anklagemyndighedens behandling af sa-ger om overtrædelse af dyreværnslovningen, anføres det,3
at spørgsmålet om rettighedsfrakendelse altid bør overve-jes i sager om grovere uforsvarlig behandling af dyr, mis-handling af dyr eller gentagen uforsvarlig behandling afdyr.
4.Der er med andre ord allerede i dag gode muligheder forat sanktionere både landmænd og transportører, der udøverstump vold mod grise.
Det er samtidig klart, at jeg som ansvarlig minister for dy-revelfærden må følge udviklingen på området.
5.Jeg har i den forbindelse noteret mig Fødevarestyrelsensvurdering af mulige årsager til en stigning i antallet af sa-ger om stump vold mod svin.
Som det fremgår af Fødevarestyrelsens udtalelse – der ergengivet ved besvarelsen af spørgsmål nr. 79 – har styrel-sen ikke umiddelbart objektive oplysninger, der kan afgø-re, om det afregningssystem, der anvendes af Danish4
Crown, kan have forårsaget stigningen i antallet af sager,bortset fra det tidsmæssige sammenfald i stigningen af an-tallet af politianmeldelser for slagskader og indførslen afafregningssystemet. Dette underbygges af den analyse,som Fødevarestyrelsen efterfølgende har gennemført, ogsom viser, at der ikke kan påvises en sammenhæng mellemantallet af slagmærker og læssetiden. Som Fødevarestyrel-sen anfører i sit bidrag til besvarelsen af spørgsmål nr. 79,kan stigningen eventuelt skyldes øget fokus på problemet iden veterinære kontrol på slagteriet.
Jeg har endvidere noteret mig de øvrige initiativer, somfødevareministeren har beskrevet i sin tale, herunder at derindføres en særlig slagtekode for slagskader, således atproblemets omfang bedre kan kortlægges.
6.Endelig bør det også nævnes, at erhvervet selv har tagetsagen meget alvorligt, og at man fra erhvervets side allere-de har igangsat en række initiativer med henblik på atimødegå sager om stump vold mod svin. Tiltagene omfat-5
ter bl.a. vejledning af besætninger og dyrlæger, herunderom hvordan man mest hensigtsmæssigt læsser svin pålastbilen.
7.Som nævnt er der allerede i dag gode muligheder for atsanktionere både landmænd og transportører, der udøverstump vold mod grise. Jeg finder derfor ikke umiddelbartanledning til at forslå ændringer i de gældende regler her-om. Samtidig støtter jeg Fødevareministeriets og bran-chens initiativer, der vil kunne medvirke til at sikre, at degældende regler overholdes.
6