Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
FolketingetUdvalget for Fødevarer, Landbrug og FiskeriChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
27. januar 2010DyrevelfærdskontoretInge Birgitte Møberg2010-151-0351IBM40669
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 153 (Alm. del), som Udval-get for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har stillet til justitsministeren den14. januar 2010.
Brian Mikkelsen/Cristina A. Gulisano
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 153 fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
(Alm. del):
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27/12-09 fraDyrenes Beskyttelse vedrørende afvikling af rævehold, jf.FLF alm. del - spm. 115.”Svar:
Det fremgår af henvendelsen fra Dyrenes Beskyttelse, at foreningen støt-ter lov om forbud mod hold af ræve. Foreningen er enig i, at det ikke ermuligt at holde ræve på dyrevelfærdsmæssig forsvarlig vis. Foreningenanfører dog, at lovens udfasningsperioder efter foreningens opfattelse erfor lange.Lov nr. 466 af 12. juni 2009 om forbud mod hold af ræve indeholderovergangsregler, som skal sikre, at forbudet ikke udgør et ekspropriativtindgreb over for personer, der drev selvstændig virksomhed med hold afræve på tidspunktet for lovforslagets fremsættelse.Loven finder således først anvendelse fra den 1. januar 2017, dvs. ca. 8 årefter lovens ikrafttræden, for rævehold, der var etableret før lovforslagetsfremsættelse, mens personer, der på dette tidspunkt havde hold af rævesom hovederhverv, efter ansøgning kan fortsætte denne virksomhed ind-til den 31. december 2023, dvs. ca. 15 år efter lovens ikrafttræden, jf. lo-vens § 4, stk. 1 og 2.Overgangsreglerne giver alene adgang til at fortsætte den virksomhed,som de pågældende drev på tidspunktet for lovforslagets fremsættelse,dvs. den 26. november 2008, og sikrer, at ingen af de eksisterende ræ-veavlere mv. kan komme igennem med et krav om, at der er tale om etekspropriativt indgreb, og at de derfor er berettiget til erstatning fra sta-ten.Justitsministeriet er opmærksom på, at en udfasningsperiode på 15 år kansynes lang. Heroverfor står imidlertid, at der er tale om et indgreb, hvor-ved man forbyder et erhverv, som indtil den 1. august 2009 kunne driveslovligt, og altså ikke et indgreb, der er begrænset til at omfatte en almin-delig regulering af rammerne for udøvelsen af en bestemt erhvervsaktivi-tet. På den baggrund fandt Justitsministeriet, at der ikke ville kunne fast-sættes en udfasningsperiode på mindre end 15 år for de tilfælde, hvor der2
var tale om, at den pågældende person havde hold af ræve som sit hoved-erhverv.Det var derimod Justitsministeriets vurdering, at der kunne fastsættes enkortere udfasningsperiode på 8 år for de pelsdyravlere mv., der ikke hav-de hold af ræve som deres hovederhverv, da indgrebet var mindre inten-sivt i sammenligning med indgrebets intensitet for personer, der havdehold af ræve som hovederhverv.Der henvises i øvrigt til pkt. 4 i lovforslagets almindelige bemærkningerog justitsministerens besvarelse af 13. januar 2009 af spørgsmål nr. 10vedrørende forslag til lov om forbud mod hold af ræve (L 80) fra Udval-get for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
3