Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
8. april 2010
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 86 af 16. marts 2010(Alm. del - § 7).Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for revisionerne af den faktiske, den konjunkturrense-de og den strukturelle offentlige saldo fra Konvergensprogram 2008 til Konver-gensprogram 2009 for hvert af årene 2000-2020. Der bedes endvidere redegjortfor de årlige ændringer i den strukturelle saldo svarende til den dekomponering,der kan aflæses i Økonomisk Redegørelse, december 2009, tabel 5.14 for hvertenkelt år.
Svar:
Udviklingen i den faktiske og den strukturelle offentlige saldo ifølge DanmarksKonvergensprogram 2008 (KP08) og Danmarks Konvergensprogram 2009(KP09) fremgår af figur 1.1a-1.1b.Figur 1.1aFaktisk saldoPct. af BNPPct. af BNP
Figur 1.1bKonjunkturrenset saldoPct. af BNPPct. af BNP
6420-2-4-600 02 04 06 08 10 12 14 16 18 20ForskelKP08KP09-3,0-4,2-4,5-3,30,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0-0,1-0,9-2,00,3 0,50,1 0,1 0,3 0,3 0,2 0,1
6420-2-4-6
6420-0,5 -0,4 -0,30,1-0,1 -0,1-0,1 -0,3-1,4-2,6 -2,6-1,0-1,80,60,1 0,1 0,3 0,3 0,2 0,1-0,4
6420-2-4-600 02 04 06 08 10 12 14 16 18 20ForskelKP08KP09
-2-4-6
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Revisionerne af de offentlige finanser er størst i perioden 2009-2014.For denfaktiske saldoafspejler revisionerne i 2009-2014 især svækkelsen af kon-junktursituationen i forbindelse med den globale krise. Hertil kommer provenu-virkningen af de finanspolitiske tiltag, der er taget for at imødegå de negative virk-ninger af krisen. For 2009 og 2010 under ét lempes finanspolitikken samlet med istørrelsesordenen 3½ pct. af BNP (målt ved de direkte provenuer, der indgår ifinanseffektberegningen).Denstrukturelle saldoberegnes ved at korrigere den faktiske saldo for såvel påvirk-ningen fra konjunkturudsving som en række øvrige midlertidige bidrag til de of-fentlige finanser, som i større eller mindre grad er knyttet til konjunkturbevægel-serne. De øvrige korrektioner omfatter blandt andet indtægterne fra pensionsaf-kastskatten, selskabsskat og registreringsafgift samt provenuet fra olie- og gaspro-duktionen i Nordsøen.Nedrevisionerne af den strukturelle saldo fra KP08 til KP09 (i perioden 2009-2014) afspejler blandt andet:provenuvirkningen af de finanspolitiske tiltag mod krisen, jf. tidligere.at de offentlige forbrugsudgifter i 2009 og 2010 er højere end forudsat iKP08at renteudgifterne (strukturelt) er øget som følge af øget gældat strukturelt BNP er nedjusteret med 2 pct. og dermed svækker grundlagetfor de offentlige indtægter.metodemæssige justeringer i beregningen af den strukturelle saldo,jf. Øko-nomisk Redegørelse, august 2009.Metodeændringernes betydning for den be-regnede strukturelle saldo er marginal.Skattereformen i Forårspakke 2.0 og den forudsatte konsolidering af de offentligeudgifter frem mod 2015 bidrager til at styrke den strukturelle saldo på langt sigt.De årlige ændringer i den strukturelle saldo frem til 2015 er angivet i tabel 1.1 ne-denfor.Det fremgår af tabellen, at finanspolitikken bidrager til at konsolidere den struktu-relle saldo med samlet set 3 pct. af BNP i perioden 2011-2015. Det skal blandtandet ses i lyset af indfasningen af finansieringselementerne i skattereformen og etforudsat fald i de offentlige investeringer fra et ekstraordinært højt niveau i 2009og 2010. Hertil kommer de beregningstekniske antagelser om nulvækst i det realeoffentlige forbrug i 2011-13 og den indregnede konsolidering af øvrige udgiftspo-ster i 2012-2013.
3
Øgede nettorenteudgifter som følge af øget offentlig gæld og lavere indtægter fraNordsøen i takt med udtømning af olie- og gasressourcerne i Nordsøen svækkerisoleret set den strukturelle saldo frem mod 2015. Desuden svækkes den struktu-relle saldo fremadrettet som følge af øgede udgifter til folkepension i lyset af dendemografiske udvikling. Hertil kommer en svækkelse som følge af faldende struk-turel beskæftigelse i lyset af den demografisk betingede tendens til faldende ar-bejdsstyrke (der indgår i rækken ”andre forhold” i tabellen).Denkonjunkturrensede saldoer et udtryk for den faktiske offentlige saldo renset forden estimerede virkning på de offentlige finanser af konjunkturudsving. I perio-den 2009-2014 er revisionerne af den konjunkturrensede saldo dermed mindreend revisionerne af den faktiske saldo,jf. figur 1.1c-1.1d.Figur 1.1cStrukturel saldoPct. af BNPPct. af BNP
Figur 1.1dKonjunkturbidrag og andre midlertidigeforholdPct. af BNPPct. af BNP
6420-2-4-600 02 04 06 08 10 12 14 16 18 20ForskelKP08KP090,1-0,3 -0,1 -0,2-0,1 -0,3-0,6 -0,5 -0,4-1,6-2,6-1,6-0,3 -0,10,1 0,1 0,3 0,3 0,2 0,1-0,8
6420-2-4-6
6420-2-4-600 02 04 06 08 10 12 14 16 18 20ForskelKP08KP090,2 0,1 0,2-0,1-0,7-1,4 -1,6-2,8-2,4-1,70,10,8 0,90,4 0,60,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0
6420-2-4-6
Anm.: I figur 1.1d svarer konjunkturbidraget og andre midlertidige forhold til forskellen mellemden faktiske og den strukturelle saldo.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen
Tabel 1.1År til år ændring i den strukturelle offentlige saldoPct. af BNPStrukturel saldoÆndring i strukturel saldoBidrag til ændring:Provenuer fra finanspolitikkenPensionsafkastskatNordsø-indtægterNettorentebetalingerSpecielle posterAndre forhold0,6-0,30,10,20,00,2-0,1-0,20,10,30,10,2-0,50,00,20,30,1-0,20,10,00,20,30,1-0,2-1,30,00,20,30,00,6-0,30,10,10,30,00,6-0,60,10,10,2-0,10,10,30,00,10,2-0,1-0,20,20,00,10,1-0,1-0,3-2,10,1-0,10,0-0,1-0,2-1,20,0-0,20,00,00,31,20,0-0,1-0,10,0-0,40,70,0-0,1-0,10,0-0,30,90,0-0,1-0,10,1-0,30,10,0-0,10,00,1-0,10,10,00,10,10,0-0,120000,10,820010,50,420020,90,420031,40,520041,0-0,420051,80,820061,7-0,120071,90,220081,90,02009-0,6-2,52010-1,7-1,12011-1,00,72012-0,70,32013-0,20,52014-0,10,120150,00,1
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk