Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del
Offentligt
825057_0001.png
825057_0002.png
825057_0003.png
825057_0004.png
825057_0005.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
12. april 2010
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 84 af 16. marts 2010(Alm. del - § 7).Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse det demografiske offentlige forbrugstræk år for år iperioden 2009-2015 for staten i alt, regioner i alt, kommuner i alt og denoffentlige sektor i alt dels med antagelsen om konstante aldersfordelte udgifterog konstante år-til-død udgifter (dvs. med og uden antagelsen om sund aldring).Det demografiske træk ønskes opdelt på aldersgrupperne 0-2 år, 3-5 år, 6-15 år,16-18 år, 19-25 år, 26-59 år, 60-64 år, 65-79 år, 80+ år. Endelig ønskesberegningerne foretaget med henholdsvis DREAM-gruppens senestebefolkningsprognose og Danmarks Statistiks seneste befolkningsprognose.Svar:
Beregningen af det demografiske træk på de offentlige udgifter følger principper-ne i Finansministeriet mellemfristede fremskrivninger - senest Konvergenspro-gram 2009. Beregningen tager bl.a. højde for den forbedrede helbredstilstandblandt de ældre.Der er spurgt til det demografiske træk for henholdsvis regioner, kommuner ogstat. Som udgangspunkt tager beregningerne afsæt i opgørelser af udgifterne påudgiftsområder og er således ikke sektorfordelte. Der kan imidlertid laves en grovfordeling af udgiftsområderne på følgende måde:Kommuner:folkeskole, dagpleje, plejehjem, ældrepleje og øvrige socialudgifterRegioner:hospitaler, sygesikring, medicin og øvrige sundhedsudgifterStat:Undervisning (eksklusive folkeskole) og kultur
Produktivitetsforbedringer i det offentlige indgår ikke i beregningerne, men der erløbende produktivitetsforbedringer, herunder som følge af teknologiske frem-skridt, der frigør ressourcer. I sundhedssektoren kan der – som bare ét eksempel –peges på udbredelsen af kikkertoperationer, der afløser almindelige operationer,og som er mindre belastende for patienten med færre sengedage til følge. Detbidrager til at frigive ressourcer, der kan medgå til ressourcebehov på andre områ-der. Dertil kommer, at beregningen er af mekanisk karakter, idet der ikke tageshøjde for, at den marginale udgift ved en ekstra bruger er mindre end den gen-nemsnitlige udgift.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Med disse forbehold er det demografisk betingede udgiftstræk på individuelt of-fentligt forbrug i hhv. regioner, kommuner og stat angivet itabel 1.Tabel 1Demografisk betinget udgiftstrækÅrlig vækst, mia. kr.,2010-priserKommunale områderRegionale områderStatslige områderIndividuelt forbrug i altKollektivt forbrugOff. forbrug i alt20090,30,70,71,70,82,520100,00,60,51,10,41,520110,00,60,51,10,41,520120,00,60,41,10,51,520130,10,60,41,10,41,520140,20,70,31,10,41,520150,30,70,21,20,41,5
Indeks 2009=100Kommunale områderRegionale områderStatslige områderIndividuelt forbrug i altKollektivt forbrugOff. forbrug i alt100100100100100100100,0100,6100,8100,3100,2100,3100,0101,1101,7100,7100,5100,6100,1101,7102,4101,0100,7100,9100,1102,4103,0101,3101,0101,2100,3103,0103,5101,7101,2101,5100,5103,7103,8102,0101,4101,8
Anm: Indenfor de enkelte kategorier kan der være overlap mellem udgifter i f.eks. kommuner ogregioner. Det medfører en del usikkerhed i opgørelsen af udgiftstrækkene fordelt på sektorer.
Det demografiske træk steg relativt meget i 2009 som følge af, at høj nettoindvan-dring i løbet af 2008 bidrog til en høj befolkningstilvækst fra 2008 til 2009, blandtandet med baggrund i de gode konjunkturer. I DREAM’s befolkningsprognose(som beregningerne er baseret på) lægges til grund, at nettoindvandringen fremad-rettet vender tilbage til et mere normalt niveau.Beregningernes mekaniske karakter, hvor én ekstra bruger tildeles udgifter svaren-de til den gennemsnitlige bruger, kan medføre en tendens til at overvurdere detdemografiske træk forbundet med befolkningstilvækst på kort sigt. Dette gælderfx for det kollektive offentlige forbrug, hvor beregningen altså indebærer, at detdemografiske træk på offentlige administration, forsvar og politi mv. øges propor-tionalt med befolkningstilvæksten.Det demografiske træk kan med nogen usikkerhed opgøres for aldersgrupper. Itabel 2 vises det aldersfordelte demografiske træk på det samlede individuelle of-fentlige forbrug, hvor der blandt andet tages højde for den forbedrede helbredstil-stand blandt de ældre.
3
Tabel 2Demografisk træk på individuelt offentligt forbrug i alt
Indeks 2009=1002009201020112012201320142015
0-510099,999,899,499,198,898,4
6-1510099,298,297,597,096,696,3
16-18100102,0103,6103,7102,8101,099,5
19-25100102,4105,0107,6110,0112,4113,8
26-5910099,398,898,498,097,797,6
60-6410098,094,891,589,588,688,3
65-79100103,5107,4111,3114,9118,0120,7
80+100100,4100,8101,3101,9102,6103,6
I alt100100,3100,7101,0101,3101,7102,0
Sammenligning med Danmarks Statistiks befolkningsfremskrivningFinansministeriets beregninger af demografisk træk tager udgangspunkt i befolk-ningsfremskrivningen fra DREAM. Der er ikke væsentlige forskelle mellem be-folkningsfremskrivningen fra DREAM og Danmarks Statistik, når man tager dengenerelle usikkerhed ved befolkningsfremskrivninger i betragtning.I tabel 3 vises et groft skøn over det aldersfordelte demografiske træk, hvor antal-let i de forskellige aldersgrupper svarer til Danmarks Statistiks befolkningsfrem-skrivning. Det samlede demografiske træk stiger her en anelse mere frem mod2015, end med DREAMs fremskrivning (jf. tabel 2 og 3).Tabel 3Demografisk træk på individuelt offentligt forbrug opgjort ved Danmarks Statistiks befolkningsfrem-skrivning
Indeks 2009=1002009201020112012201320142015
0-510099,799,298,697,796,996,0
6-1510099,498,497,597,096,596,3
16-18100101,4103,9104,5104,2102,7100,6
19-25100102,3104,7107,5109,8112,4114,2
26-5910099,498,898,598,297,997,8
60-6410098,495,992,189,388,287,7
65-79100103,3107,2111,6115,7119,3122,2
80+100100,6101,5102,5103,8105,1106,9
I alt100100,4100,8101,1101,6102,0102,4
4
Mekanisk beregnet udgiftstrækI tabel 4 og 5 vises det demografiske træk beregnet med konstante aldersfordelteudgifter baseret på den seneste befolkningsprognose fra DREAM mv. I lyset afudviklingen i befolkningens levetid og helbred er det vurderingen at disse bereg-ninger ikke giver et retvisende billede af det demografiske træk på de offentligeudgifter. I den forbindelse kan det nævnes, at virkningerne af sund aldring på detdemografiske træk på sundhedsområdet for nyligt er analyseret af Det Økonomi-ske Råd, der når frem til en metode, der i store træk svarer til Finansministeriets,jf. Dansk Økonomi, efterår 2009 (DØR) og Sundhedsudgifter og finanspolitisk holdbarhed (afMarianne Frank Hansen, DREAM og Lars Haagen Pedersen, DØR), januar 2010.Tabel 4Mekanisk beregnet udgiftstræk ved konstante aldersfordelte udgifterÅrlig vækst, mia. kr.,2010-priserKommunale områderRegionale områderStatslige områderIndividuelt forbrug i altKollektivt forbrugOff. forbrug i alt20090,50,90,62,00,92,920100,10,80,51,40,51,920110,10,80,51,40,51,920120,20,80,41,40,51,920130,20,80,31,40,51,920140,30,80,21,40,52,020150,50,90,21,50,52,0
Indeks 2009=100Kommunale områderRegionale områderStatslige områderIndividuelt forbrug i altKollektivt forbrugOff. forbrug i alt100100100100100100100,1100,8100,8100,4100,2100,4100,2101,6101,7100,9100,5100,8100,3102,4102,4101,3100,7101,1100,5103,2103,0101,7101,0101,5100,7104,1103,5102,2101,2101,9101,0105,0103,8102,7101,4102,3
Anm: Indenfor de enkelte kategorier kan der være overlap mellem udgifter i f.eks. kommuner ogregioner. Det medfører en del usikkerhed i opgørelsen af udgiftstrækkene fordelt på sektorer.
5
Tabel 5Mekanisk beregnet udgiftstræk på individuelt offentligt forbrug ved konstante aldersfordelte udgifter
Indeks 2009=1002009201020112012201320142015
0-5
6-15
16-18
19-25
26-59
60-64
65-79
80+
I alt
10099,999,899,599,298,998,5
10099,298,297,597,096,696,4
100102,0103,6103,7102,8101,099,5
100102,4105,0107,6110,1112,4113,8
10099,498,998,698,398,098,0
10098,395,392,290,489,889,6
100103,8108,0112,4116,3119,8123,0
100100,6101,3102,0102,8103,7105,0
100100,4100,9101,3101,7102,2102,7
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen