Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
22. februar 2010
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 59 af 3. februar 2010(Alm. del - § 7) stillet efter ønske fra Klaus HækkerupSpørgsmål:
”Der ønskes en redegørelse for det CO2-kvotesystem, der vil være gældende iDanmark og i EU fra 2013.”Svar:
Finansministeriet har indhentet nedenstående bidrag fra Klima- og Energiministe-riet:”EU's klima- og energipakke 2013-20
Klima- og energipakken udmønter bindende mål opstillet af Det Europæiske Råd.Det drejer sig om en samlet reduktion af drivhusgasudledningen i EU til 20 pct.under 1990-niveau i 2020 og en forøgelse af andelen af vedvarende energikilder ienergiforbruget til 20 pct. inden 2020, herunder 10 pct. vedvarende energi i trans-portsektoren.Klima- og energipakken indeholder fire EU-retsakter, som er indbyrdes tæt for-bundne:Direktiv om fremme af vedvarende energikilderDirektiv til ændring af EU’s kvotehandelssystemBeslutning om reduktion af drivhusgasudledning fra ikke-kvotebelagte sek-torer (non-ETS)Direktiv om CO2-opsamling og lagring i undergrunden (CCS)
Et harmoniseret kvotehandelssystem fra 2013
Som et væsentligt led i EU’s Klima- og energipakke ændres EU's kvotehandelssy-stem fra 2013.Èn central ændring er, at der fra 2013 fastlægges ét fælles EU-loft over udled-ningstilladelserne i stedet for 27 forskellige i de enkelte medlemslande.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Kvoteloftet vil efter 2013 gradvist blive reduceret, så mængden af kvoter år for årbliver mindre og mindre. Derved vil de kvoteomfattede sektorer bidrage til, at EUfår formindsket sin drivhusgasudledning med 20 pct. i 2020 i forhold til udlednin-gen i 1990. Konkret reduceres kvotemængden i 2020 med 21 pct. i forhold til ud-ledningen i 2005.De kvoteomfattede virksomheder kan i et nærmere defineret omfang anvendeJI/CDM-kreditter for at nå deres mål. De kreditanvendelsesrettigheder, der ertildelt i perioden 2008-12, kan overføres til 2013-20. Der gives også en begrænsetekstra adgang til at anvende kreditter. Fordelingen af denne ekstra adgang mellemvirksomheder skal vedtages i komiteprocedure inden udgangen af 2010.Flere sektorer og gasser inkluderes
Fremover bliver flere sektorer og drivhusgasser tillige omfattet af systemet, mensder samtidig gives mulighed for at undtage anlæg med udledninger under 25.000tons årligt, dog under forudsætning om at disse anlæg inkluderes i landenes reduk-tionsforpligtelse i de ikke kvotebelagte sektorer og pålægges tilsvarende klimaregu-lering.Flere af kvoterne skal auktioneres
Fra 2013 vil der i langt højere grad være tale om auktionering af kvoter frem fortildeling af gratiskvoter. Provenuet fra det samlede kvotesalg fordeles i forhold tillandenes andel af udledningen i ETS i 2005 eller den gennemsnitlige udledning iperioden 2005-07, hvis dette tal er højere. Direktivet indfører dog, som del af denoverordnede byrdefordeling mellem medlemslandene, at 10 pct. af provenuet frade kvoter, der auktioneres, omfordeles til lande med lavt BNP eller høje omkost-ninger til at indfri klima- og energipakken. Herudover omfordeles 2 pct. af prove-nuet til lande, der har reduceret udledningen med mindst 20 pct. i 2005 i forholdtil 1990. Regler for hvordan auktioneringen af kvoter skal organiseres, om der skalvære et fælles EU system for auktionering, eller om hvert enkelt medlemsstat selvskal forestå auktionering, skal fastlægges i komiteprocedure medio 2010.Harmonisering af tildelingen af gratis kvoter
Gratis tildeling af kvoter vil fremover blive underlagt harmoniserede regler. Derskal ikke længere tildeles gratis kvoter til elproduktion og ej heller til CCS (lagringaf CO2 i undergrunden). En række af de nye EU-medlemslande får undtagelsesvislov til at tildele 70 pct. gratis kvoter til elsektoren i 2013, men denne tildeling skaludfases gradvis frem mod 2020. Fra 2020 skal der også i disse lande være 100 pct.auktionering i elsektoren. De kvoter, som disse lande tildeler gratis til elsektoren,fratrækkes landenes egne puljer af kvoter til auktionering.Industriproduktion, der ikke vurderes at være i væsentlig risiko for udflytning fraEU (”carbon leakage”), herunder også varmeproduktion fra kraftvarme- og fjern-varmeværker skal, som udgangspunkt, have 80 pct. gratis kvoter i 2013, i forholdtil sektor-benchmarks. Denne tildeling udfases lineært, således at der er 30 pct.
3
gratis tildeling i 2020 og 0 pct. i 2027. For så vidt angår luftfart, skal 85 pct. afluftfartens særlige luftfartskvoter tildeles gratis i perioden 2013-2020.5 pct. af den totale mængde ETS kvoter i perioden 2013-2020 afsættes i en reservetil nye anlæg, og heraf afsættes 300 mio. kvoter til medfinansiering af CCS- og VEdemonstrationsanlæg. Kommissionen skal fastlægge benchmarks og den præcisekvotetildeling for forskellige typer produktion, for både eksisterende og nye stati-onære anlæg (dvs. uden luftfart), senest den 31. december 2010. De præcise krite-rier fastlægges i en såkaldt komité-procedure. Tildelingskriterierne bliver harmoni-seret på tværs af EU.Modvirkning af udflytning af produktion fra EU som følge af ETS
Industriproduktion, som vurderes at være i væsentlig risiko for udflytning fra EU,såkaldt ”carbon leakage”, skal modtage 100 pct. gratis kvoter ift. sektor-benchmarks i perioden 2013-2020. Kommissionen har ultimo 2009 vedtaget enliste over sektorer eller undersektorer, som ifølge kvotedirektivets opstillede krite-rier vurderes at være i væsentlig risiko for ”carbon leakage”. Hvert år herefter kander tilføjes flere sektorer eller undersektorer til listen. Listen fastlægges i en såkaldtkomité-procedure. Særligt konkurrenceudsatte sektorer eller delsektorer defineresved, at:direkte og indirekte (via stigninger i elprisen) omkostninger udgør mereend 5 pct. af bruttoværdi tilvæksten, og den samlede import og eksportudgør mere end 10 pct. af den samlede omsætning plus import i sektorenellerdirekte og indirekte (via stigninger i elprisen) omkostninger udgør mereend 30 pct. af bruttoværdi tilvæksten ellerden samlede import og eksport udgør mere end 30 pct. af den samledeomsætning plus import i sektoren.
Kommissionen skal i vurderingen tage med ind i overvejelserne, hvorvidt tredje-lande har påtaget sig reduktionsmål eller sektor-aftaler med tilsvarende begræns-ninger af drivhusgasudledningerne. Desuden kan listen over virksomheder supple-res på baggrund af en kvalitativ vurdering af bl.a. omkostninger ved at gennemfø-re udledningsreduktioner, markedskarakteristika, profitmargin, m.v. Senest den 30.juni 2010 skal Kommissionen sende en rapport til Europa-Parlamentet og Rådet,som skal vurdere, hvilke sektorer der er i risiko for ”carbon leakage”. Sammenmed rapporten skal Kommissionen fremsætte et forslag.Ændringer hvis EU øger reduktionsmålet til 30 pct.
Hvis der opnås en global klimaaftale, som medfører at andre udviklede lande ogsåforpligter sig til at gøre en seriøs klimaindsats, vil EU som helhed gå med til atformindske sin drivhusgasudledning med 30 pct. Hvis EU øger reduktionsmålet,skal EU Kommissionen fremlægge et forslag om, hvorledes den ekstra redukti-onsindsats fra 20 pct. til 30 pct. skal fordeles på hhv. ETS og non-ETS. For ETSvil dette betyde en reduktion af kvotetildelingen. For non-ETS vil landenes reduk-
4
tionsmålsætninger blive strammet. Der kan tillige vedtages regler om medregningaf optag af CO2 i jorde og skove i reduktionen i non-ETS, og der kan vedtagesekstra adgang for kvotebelagte anlæg og landenes adgang til at anvende klimakre-ditter. Klima- og energipakken giver ikke mulighed for at anvende overskydendelandekvoter fra perioden 2008-12 til at indfri non-ETS reduktionsforpligtelsen.”Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen