Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del
Offentligt
9. juni 2010
Talepapir til åbent samråd i FIU, alm. del den 17. juni
2010– § 8 samrådsspørgsmål B af 26. april 2010.
Spørgsmål:
Økonomi- og Erhvervsministeren bedes dels redegøre for sinesynspunkter om privatisering af statslige selskaber, jf. JyllandsPosten den26. april 2010, samt disses konsekvenser for regeringens strategi forprivatisering.
Svar:
IndledningJeg er blevet bedt om at redegøre for mine synspunkterom privatisering af statslige virksomheder og om konse-kvenserne af mine udtalelser i JyllandsPosten den 26.april for regeringens strategi for privatisering.Det jeg udtalte i JyllandsPosten den 26. april – og det stårjeg gerne ved – det er, at vi skal tænke os godt om, før visælger statslige selskaber.Grundlæggende er det ikke statens opgave at drive forret-ningsmæssig virksomhed på konkurrenceudsatte marke-der, medmindre der er gode grunde til det.Og det er min – og også regeringens – holdning, at priva-tiseringer kan føre en række gevinster med sig.Der er flere gode eksempler på privatisering, der er lyk-kedes. Her tænker jeg for eksempel på privatiseringen af
2/9
offentlige virksomheder som Scandlines og Statens Bilin-spektion.Derfor vil vi fortsætte processen med løbende at vurdere,om offentlige virksomheder er egnede til salg.Men det er også regeringens holdning, at privatiseringerskal overvejes grundigt. Vi skal kun privatisere, når der ergode grunde til det.Overgangen til privat eje skal ske i takt med, at marke-derne bliver modne til det.Det har været en rød tråd igennem hele vores regerings-tid. Siden 2001 har regeringen haft det som sin politik lø-bende at vurdere de statslige aktieposter med henblik pået muligt salg.Det vil sige, at hver gang, der træffes beslutning om atprivatisere en offentlig virksomhed, så skal der foretagesen konkret vurdering af den enkelte virksomhed og detmarked, som virksomheden opererer i.Vi skal ikke privatisere bare for at privatisere. Vi skal ha-ve øje for, hvilke offentlige virksomheder, der egner sigtil privatisering, og hvilke der ikke gør.
3/9
Der er selskaber, hvor et salg slet ikke er relevant. Detdrejer sig for eksempel om de selskaber, hvor forret-ningsgrundlaget altovervejende afhænger af det statsligeejerskab. Det er for eksempel tilfældet med Statens Ejen-domssalg og Statens og Kommunernes Indkøbs Service.Så er der de helt centrale dele af vores infrastruktur, hvorstatsligt ejerskab er vigtig for at sikre en stabil og langva-rig løsning på dette meget væsentlige område.En god og velfungerende infrastruktur er en grundlæg-gende forudsætning for at sikre sammenhængskraft påkryds og tværs af Danmark.Nu kan man jo så spørge sig selv: Hvad er central ellerstrategisk infrastruktur? Jeg tror, det giver mest klarhed,hvis jeg kommer med nogle eksempler.Jeg kan for eksempel ikke forestille mig, at staten skullesælge Øresundsbroen eller Storebæltsbroen. Både Øre-sundsbroen og Storebæltsbroen er helt centrale for tra-fiknettet i Danmark, og netop derfor er det vigtigt, at deforbliver på statslige hænder.
Skepsis over for kapitalfondeEn anden af mine udtalelser, som også har vakt en del in-teresse, er, at jeg har sagt, at ”når man sidder i en kapital-
4/9
fond, tænker man ikke på den danske stats ve og vel. Såtænker man på sine aktionærer”.Jeg vil gerne starte med at understrege, at selskaber ikkeer sat i verden for at varetage den danske stats ve og vel.Det er et selskabs opgave at tænke på sine aktionærer, ogsådan skal det også være.Derimod er det statens opgave at sikre, at væsentligesamfundsinteresser tilgodeses, når offentlige virksomhe-der privatiseres.Det indebærer blandt andet, at offentlige serviceforplig-telser og andre politiske målsætninger fortsat opretholdes,selvom et selskab ikke er direkte ejet af staten.Derfor kan det være nødvendigt, at et salg af en offentligvirksomhed ledsages af sektorlovgivning, servicekontrak-ter og lignende.Men det er grundlæggende ikke statens opgave at driveforretning på markedsmæssige vilkår.Privatiseringer af den rette virksomhed, der er gennem-tænkt og gennemført på den rigtige måde, indeholder etstort effektiviseringspotentiale til gavn for den enkeltevirksomhed og for samfundet generelt.
5/9
De gevinster mener jeg, at vi som ansvarlig regering børarbejde for at høste.Når vi privatiserer en offentlig virksomhed, er det voresansvar fra politisk hold at sikre de rigtige rammevilkår,der gør, at det, der er godt for aktionærerne, også er godtfor samfundet.
KonkurrenceudsættelseDet er mit indtryk, at debatten i kølvandet på mine udta-lelser om privatisering er blevet en lille smule mudret.Mine udtalelser er blevet tolket som, at nu er jeg ogsåmodstander af udbud af offentlige opgaver.Det er jeg ikke. Og jeg vil gerne benytte mig af denne lej-lighed til at bringe lidt klarhed over debatten.Overordnet sondres der mellem privatisering og konkur-rence om offentlige opgaver gennem udbud. Ved privati-sering sælges et offentlig ejet selskab helt eller delvist tilen privat aktør, hvorefter bådeudførelsenogansvaretforopgaven varetages på private vilkår.Ved konkurrence udbydes en opgave, som både offentli-ge og private leverandører kan byde på. Hvis opgavenvindes af en privat leverandør, indgår den offentligemyndighed en kontrakt med den private leverandør, der
6/9
herefter sørger for atlevereopgaven i en given periode,mensansvaretfor opgaven stadig er placeret hos den of-fentlige myndighed.Den offentlige myndighed fastholder dermed forsynings-ansvaret for opgaven over for borgerne. Desuden er dermulighed for løbende at justere opgavevaretagelsen ogsikre, at nye og bedre løsninger kommer i spil.For regeringen er det afgørende,atder bliver skabt kon-kurrence om opgaven. Det er ikke afgørende,hvemderleverer den pågældende ydelse. Det skal selvfølgelig væ-re den, der er bedst og billigst til at løse opgaven.I øjeblikket står vi i en situation, hvor krisen har svækketde offentlige finanser. Samtidig ved vi, at der bliver færreerhvervsaktive til at finansiere og levere de velfærdsydel-ser af høj kvalitet, som vi forventer.Derfor har vi et ansvar for at sikre, at vi anvender borger-nes skattekroner så effektivt som muligt. Og vi skal heletiden tænke nyt i forhold til nye og bedre løsninger på denborgernære velfærd.I aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om gen-opretningen af dansk økonomi er der en række initiativer,der skal bidrage til at skabe nye og mere effektive løsnin-ger i kommunerne.
7/9
Det er bl.a. bedre organisering af de administrative opga-ver, mere effektive kommunale indkøb, øget digitalise-ring og mindre bureaukrati. Det er også mere konkurren-ce om offentlige opgaver, som har en positiv effekt i for-hold til at finde nye og bedre løsninger.Udbudsrådet har netop kortlagt erfaringerne med konkur-rence i Danmark. Kortlægningen viser, at langt hovedpar-ten af de undersøgte cases har givet en besparelse til denoffentlige myndighed.Disse eksempler bekræfter mig i, at konkurrence kan ska-be økonomiske gevinster for kommunerne, fordi privatesåvel somoffentlige leverandører på grund af konkurren-cen leverer mere effektive løsninger.Det er regeringens mål, at kommunernes år for år udviderden andel af de kommunale opgaver, der udsættes forkonkurrence, så den samlet set kommer op på mindst 31½pct. i 2015. Det er vores målsætning, fordi vi ønsker at fåden bedste og billigste service ud af hver eneste krone,som det offentlige bruger.
AfslutningLad mig afslutningsvis opsummere fire ting.
8/9
For det første vil regeringen fortsætte den tilgang til pri-vatiseringer, som har været en rød tråd gennem hele rege-ringstiden. Vores udgangspunkt er, at det ikke er statensopgave at drive virksomhed på markedsmæssige vilkår.Derfor vil regeringen fortsætte processen med løbende atvurdere, om statslige virksomheder er egnede til salg.For det andet vil privatiseringer – når de gennemføresmed omtanke – føre en række samfundsmæssige og øko-nomiske gevinster med sig, som vi som ansvarlig rege-ring bør arbejde for at høste. Konkret betyder det, at for atsikre at vigtige samfundsinteresser tilgodeses, og for atopnå den størst mulige gevinst, så skal hvert eneste salgaf en offentlig virksomhed bero på en konkret vurderingaf fordele og ulemper i den enkelte situation fra gang tilgang.For det tredje har regeringen vist, atnårvi tager ud-gangspunkt i den enkelte virksomhed og den enkelte situ-ation, ognårvi samtidig sikrer os, at væsentlige sam-fundsinteresser tilgodeses, så er det muligt at sikre de rig-tige rammevilkår for privatisering, så det, der er godt foraktionærerne, også er godt for samfundet.Og for det fjerde er konkurrence om offentlige opgaver etgodt redskab i en tid, hvor krisen har svækket de offentli-ge finanser, fordi det bidrager til at skabe effektiviserin-ger, billigere løsninger og innovation i opgavevaretagel-
9/9
sen. Det er ikke afgørende for regeringen,atder bliverskabt konkurrence om opgaven, og ikkehvemder levererden ydelsen – det må være den, der kan levere det bedstog billigst.