Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
3. september 2010
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 258 af 30. august 2010(Alm. del - § 7).Spørgsmål:
”Hvilke konsekvenser vil det få, hvis Danmark venter med at påbegyndekonsolideringen af økonomien til 2012 eller 2013?”Svar:
En udsættelse af konsolideringen af de offentlige finanser indebærer større offent-lige underskud og øget gældsopbygning og skærper behovet for stramninger i åre-ne efter. Samtidig ville handlemulighederne i finanspolitikken være reduceret dekommende år.Hvis en udsættelse af konsolideringen samtidig betyder at tilliden til den økonomi-ske politik svækkes, så medfører det risiko for højere renter og øget sårbarhedoverfor finansiel uro.Genopretningsaftalen indfrier den henstilling fra EU, som Danmark modtog i juli,om at starte konsolideringen i 2011 og sikre en gennemsnitlig årlig finanspolitiskstramning på mindst ½ pct. af BNP i perioden 2011-2013.Stabilitets- og Vækstpagtens regler om henstillinger siger, at Rådet skal henstillestrukturelle budgetforbedringer på mindst ½ pct. af BNP årligt i gennemsnit.Det er intentionen med reglerne om henstillinger, at det pågældende land skalstramme finanspolitikken løbende i konsolideringsperioden frem til og med året,hvor det har frist for at få underskuddet ned under 3 pct. af BNP.Stabilitets- og Vækstpagtens regler og praksis indebærer, at lande med henstillingerselv kan bestemme fordelingen af den samlede stramning over konsolideringspe-rioden, men at et land ikke lemper finanspolitikken i et år i perioden og normaltheller ikke venter med hele stramningen til det sidste år.Selve genopretningsaftalen indebærer, at henstillingen indfris, og stramningerne iaftalen er fordelt nogenlunde ligeligt henover de tre år. Aktivitetsvirkningen fraselve genopretningsaftalen i 2011 er imidlertid omtrent neutral. Hvis den del af
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
konsolideringen, som i henhold til aftalen indfases i 2011, måtte blive udskudt, såvil stramningen i 2012 og 2013 forøges med 50 pct.Hvis Danmark måtte vente med at påbegynde konsolideringen til 2012 eller 2013og ECOFIN konkluderer, at Danmark ikke efterlever sin henstilling, vil Rådetvedtage en ny henstilling, som kan øge kravet til strukturelle budgetforbedringer,og som eventuelt samtidigt kan udskyde fristen for at korrigere underskuddet medtypisk ét år. Danmark må samtidig forventes at kommer under et intensiveret poli-tisk pres for at leve op til EU-landenes fælles spilleregler.Der henvises i øvrigt til svar på EUU spørgsmål 79 af 31. maj 2010 (alm. del).
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen