Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
17. juni 2010
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 180 af 20. maj 2010 (Alm.del - § 7).Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse virkningen på den samlede beskæftigelses-, BNP- ogoffentlig saldo-effekt af elementerne i genopretningsplanen hver for sig (dvs.fastfrysning af overførsler, fastfrysning af skattegrænser, udskydelsen aftopskatteændringen og øvrige) samt af den gradvise finansiering afskattereformen, tilbagerulningen af investeringsniveauet fra 2010-niveauet samtnulvæksten i det offentlige forbrug. Endvidere ønskes en samlet vurdering af denétårige finanseffekt og den samlede beskæftigelsesvirkning af ovenstående. Alleoplysningerne ønskes for 2011, 2012 og 2013 i hhv. pct.point for BNP-virkningenog 1.000 personer for beskæftigelsesvirkningen.Svar:
Regeringen og Dansk Folkeparti har den 25. maj 2010 indgåetAftale om genopretningaf dansk økonomi.Aftalen udmønter kravet om budgetforbedringer på 24 mia. kr.frem mod 2013, som er forudsat iKonvergensprogrammet for 2009,februar 2010. Forså vidt angår 2011 gælder følgende:Genopretningsaftalen ændrer samlet set ikke på finanspolitikkens aktivitets-virkning og den samlede beskæftigelsesvirkning i 2011 i forhold til det for-udsatte iKonvergensprogrammet for 2009,februar 2010.Samlet set skønnes finanspolitikken, frigivelsen af SP-midler mv. samt ren-teændringer i 2009-2011 at indebære et vækstbidrag på 0,4 pct. af BNP i2011. Den samlede økonomiske politik inklusive rentefaldet kan dermedunderstøtte efterspørgslen i 2011, selv om konsolideringen startes i 2011.
Aftalen afspejler andre elementer end regeringens udspil fra den 19. maj 2010. Iregeringens udspil indgik suspension af den automatiske regulering af overførsels-satserne samt en reduktion af kommunernes driftsudgifter frem mod 2013 i for-hold til budgetterne for 2010. Disse elementer er i aftalen erstattet af andre initia-tiver, herunder en afkortning af dagpengeperioden fra 4 år til 2 år, nominel fast-holdelse af udviklingsbistanden på 2010-niveuaet, nedsættelse af børnefamilieydel-sen m.fl. Aftalen skønnes samlet set at øge arbejdsudbuddet med 11.000 personer,jf. svar på spørgsmål nr. 95 af 26. maj 2010 (Alm. del)og vil reducere risikoen for lang-tidsledighed.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Målt ved de flerårige finanseffekter skønnes finanspolitikken mv. samt faldet irenterne siden 2008 samlet set at øge aktivitetsniveauet med 5� pct. i 2011 afta-gende til 2½ pct. i 2013,jf. tabel 1.Den samlede effekt på væksten i 2011 af fi-nanspolitik og renteændringer mv. udgør som nævnt omkring 0,4 pct. Den kon-traktive virkning af konsolideringen af de offentlige finanser kommer dermedførst fra 2012 og frem.Tabel 1. Aktivitetsvirkninger af den økonomiske politik mv. fra og med 2009Pct. af BNPSamlet effekt af den økonomiske politik (BNP-niveau) (1+2)- Samlet effekt af den økonomiske politik (vækstbidrag)1. Finanspolitik og SP mv. (BNP-niveau)- heraf flerårig finanseffekt (BNP-niveau)- heraf frigivelse af midler i SP mv. (BNP-niveau)2. Renteændringer siden 2008 (BNP-niveau)20091,91,91,41,10,40,520104,72,82,82,10,71,920115,20,42,42,00,42,720124,0-1,11,81,60,22,220132,6-1,51,01,00,01,6
Kilde:Økonomisk Redegørelse,maj 2010,Danmarks Konvergensprogram 2009,februar 2010,Serviceeftersyn af Forårspak-ke 2.0,april 2010 og egne beregninger.
Genopretningsaftalen ændrer ikke på den étårige finanseffekt i 2011, men skønnesisoleret set at øge aktiviteten med 0,2 pct.-enheder i 2012,jf. tabel 2.Det kan pri-mært tilskrives, at der med aftalen foretages omprioriteringer af en række offentli-ge udgifter, som øger aktivitetsvirkningen indenfor en uændret samlet udgifts-ramme. Aftalen vurderes at have en neutral virkning på efterspørgslen i 2013.Tabel 2. Skøn for finanseffekten, 2009-2013
Pct. af BNPFlerårig finanseffekt (BNP-niveau)Et-årig finanseffekt - Konvergensprogrammet for 2009 mv.1Et-årig finanseffekt - Aftale om genopretning af dansk økonomiEt-årig finanseffekt- heraf offentlige investeringer- heraf Forårspakke 2.0 og Serviceeftersyn af Forårspakke 2.0- heraf offentligt forbrug- heraf skatteændringer i genopretningsaftale
20091,11,1-1,10,2-0,6-
20102,10,8-0,80,30,30,1-
20112,0-0,60,0-0,6-0,3-0,10,0-0,1
20121,6-0,50,2-0,4-0,10,0-0,10,0
20131,0-0,40,0-0,4-0,10,0-0,2-0,1
Kilde:Økonomisk Redegørelse,maj 2010,Danmarks Konvergensprogram 2009,februar 2010,Serviceeftersyn af Forårs-pakke 2.0,april 2010 og egne beregninger.1)Finanseffekterne i 2009 til 2011 baseres påØkonomisk Redegørelse,maj 2010 og i 2012 og 2013 påDan-marks Konvergensprogram 2009samt initiativer iServiceeftersyn af Forårspakke 2.0,april 2010.
Den finanspolitiske konsolidering dæmper isoleret set BNP-væksten målt ved denétårige finanseffekt i årene efter 2010. Samlet set skønnes den étårige finanseffekt
3
til -0,6 pct. af BNP i 2011 og -0,4 pct. af BNP i 2012 og 2013 på linie med vurde-ringen iDanmarks Konvergensprogram 2009,februar 2010. Men den étårige finansef-fekt inkluderer ikke mulige rentedæmpende virkninger af konsolideringen. Dertilkommer, at der i fravær af konsolidering kan opstå forøget usikkerhed om denfremtidige økonomiske politik, som kan virke efterspørgselsdæmpende.De kontraktive førsteårsvirkninger i 2011-2013 skyldes ikke mindst, at de offentli-ge investeringer forudsættes normaliseret efter et historisk højt niveau i 2010.Endvidere har indfasningen af skattereformenForårspakke 2.0fra 2011 kun en lillekontraktiv virkning på aktiviteten fra 2011 til 2013 på trods af et betydeligt mer-provenu i perioden. Det skyldes, at auktionering af CO2 kvoter, energiafgifter fraerhverv, stramninger på selskabsskatteområdet og øvrige finansieringselementervurderes at have en relativ beskeden direkte virkning på efterspørgslen.Førsteårsvirkninger af det offentlige forbrug skønnes til -0,1 pct. af BNP i 2012og -0,2 pct. af BNP i 2013. Omprioriteringerne i genopretningsaftalen indebærer,en realvækst i det offentlige forbrug på omkring ½ pct. om året i 2011 og 2012 ogca. –� pct. i 2013,jf. også svar på spørgsmål nr. 95 af 26. maj 2010 (Alm. del),der bely-ser virkningerne af genopretningsaftalen. Det skyldes navnlig, at den forudsattereduktion af de kommunale driftsudgifter frem mod 2013 er erstattet af andrebudgetforbedringer, herunder fastholdelse af udviklingsbistanden i kroner på2010-niveauet og nedsættelse af børnefamilieydelsen m.v.Suspensionen af §20-regulering i 2011-2013, udskydelsen af den aftalte forhøjelseaf topskattegrænsen i tre år samt loftet over fradrag for faglige kontingenter ogarbejdsgiverbidrag i genopretningsaftalen indebærer isoleret set et lille kontraktivtaktivitetsbidrag i 2011 til 2013.Samlet set skønnes beskæftigelsen at være hhv. 53.000 og 60.000 personer større i2010 og 2011 end ved neutral finanspolitik og i fravær af SP-udbetalinger mv.,jf.tabel 3.Dertil kommer virkningerne af rentefaldet siden 2008, således at den sam-lede beskæftigelsesvirkning fra den førte økonomiske politik siden 2009 skønnestil i størrelsesordenen 110.000 personer i 2011. Beskæftigelsesvirkningen reduce-res i de kommende år som følge af, at den lempelige politik trækkes tilbage.
4
Tabel 3. Beskæftigelsesvirkninger af den økonomiske politik mv. fra og med 20091.000 pers.Finanspolitik, SP mv.Renteændringer siden 2008Samlet beskæftigelsesvirkning200924630201053308320116053112201252571092013264672
Kilde:Økonomisk Redegørelse,maj 2010,Danmarks Konvergensprogram 2009,februar 2010,Serviceeftersyn afForårspakke 2.0,april 2010 og egne beregninger.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen