Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del
Offentligt
863802_0001.png
863802_0002.png
863802_0003.png
863802_0004.png
863802_0005.png
863802_0006.png
863802_0007.png
863802_0008.png
Finansudvalget (FIU)Christiansborg
Finansministeren
14. juni 2010
Svar på spørgsmål nr. 179 af 20. maj 2010 (Alm. del - § 7)Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse de fordelingsmæssige effekter af genopretningsplanen i2013 set i forhold til i dag. De fordelingsmæssige konsekvenser ønskes belyst forde forskellige indkomstgrupper (deciler) og opdelt på socioøkonomisk status ogangivet i kr. samt i procent af rådighedsbeløbet. Der ønskes både en samlet vurde-ring og en vurdering af hvert af elementerne i genopretningsplanen, dvs. fastfrys-ning af overførsler, fastfrysning af skattegrænser, udskydelsen af topskatteændrin-gen og øvrige. Derudover ønskes en beregning af den samlede virkning på gini-koefficienten.Svar:
Den 25. maj har regeringen og Dansk Folkeparti indgået aftale om genopretningaf dansk økonomi. Efterfølgende har regeringen og Dansk Folkeparti den 31. maj2010 justeret forslaget om nedsættelse af børnefamilieydelsen.Aftalen har samlet set en omtrent neutral virkning på de målte indkomstforskelle.Det er konkret skønnet, at aftalen om genopretning af dansk økonomi samlet setbidrager til, at Gini-koefficienten øges med 0,05 pct.-enheder, jf. nedenfor.Aftalen om genopretning af dansk økonomi indeholder en række omprioriterin-ger, således at udviklingen i de samlede offentlige driftsudgifter fortsat bidragermed budgetforbedringer på ca. 13½ mia. kr. i 2013 i forhold til hidtidige planer.Her indgår bl.a. følgende elementer, som påvirker familiens rådighedsbeløb ogmedgår til at finansiere øget offentlig service:nedsættelse af børnefamilieydelsentiltag vedrørende dagpenge (udover en halvering af dagpengeperioden),feriedagpenge og sygedagpenge, markedsrente ved indefrysning af ejen-domsskatter, ensretning af regler for tabt arbejdsfortjeneste mv.
Det skønnes, at aftalte omprioriteringer, der påvirker husholdningernes rådig-hedsbeløb, isoleret set bidrager til at øge Gini-koefficienten med 0,1 pct.-enheder i2013.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Hertil kommer nedenstående initiativer, der tilvejebringer i alt 11,3 mia. kr. i 2013,jf. side 12 iAftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om genopretning af dansk økono-mi,hvoraf 10½ mia. kr. direkte berører familiernes disponible indkomster, mens� mia. kr. tilvejebringes ved en forhøjelse af private og offentlige arbejdsgiveresbidrag til arbejdsmarkedsformål mv.:Suspension af den automatiske regulering af beløbsgrænser for skatter mv.(§20) i 2011-2013.Udskydelse af den aftalte forhøjelse af topskattegrænsen til 2014Dagpengeperioden halveresLoft over fradrag for faglige kontingenter mv.
Disse initiativer, der tilvejebringer ca. 11,3 mia. kr. i 2013, bidrager isoleret set til,at familiernes gennemsnitlige disponible indkomster reduceres med ca. 1,3 pct., i2013,jf. tabel 1.Initiativerne har en omtrent neutral virkning på de målte ind-komstforskelle, idet initiativerne bidrager til, at Gini-koefficienten reduceres med0,06 pct.-enheder i 2013. I fordelingsberegningerne er det gennemsnitlige umid-delbare tab i rådighedsbeløb som følge af halveringen af dagpengeperioden fordeltpå de ledige proportionalt med, hvor meget de har fået i a-dagpenge.De indregnede virkninger på indkomstforskelle angiver de umiddelbare virkningerfør mulige adfærdsvirkninger. Den samlede aftale skønnes at øge beskæftigelsenmed 11.000 fuldtidspersoner, navnlig som følge af forkortelsen af dagpengeperio-den. Virkningerne heraf på indkomstfordelingen er ikke indregnet.Aftalen har som nævnt samlet en omtrent neutral virkning på de målte indkomst-forskelle, idet Gini-koefficienten øges med 0,05 pct.-enheder. Familiernes dispo-nible indkomster reduceres med ca. 1,6 pct. i 2013 i gennemsnit i forhold til gæl-dende regler,jf. tabel 1.Den neutrale virkning på de målte indkomstforskelle afspejles i, at virkningerne påde gennemsnitlige disponible indkomster – opgjort absolut i kr. – er stigende medindkomsterne,jf. tabel 2,der viser virkninger på familiernes disponible indkomsteropgjort i kr.Inddeling på indkomstdecilerne er opgjort med udgangspunkt i ækvivalerede di-sponible indkomster, og virkningerne er ligeledes ækvivalerede. Ækvivaleringenindebærer, at virkningen på forbrugsmuligheder af en indkomstændring er størrefor familier med flere medlemmer end for fx enlige.De disponible indkomster for de 10 pct. af befolkningen med de laveste indkom-ster reduceres med knap 2,2 pct. i forhold til gældende regler. Det drejer sig blandtandet om studerende – der over livsforløbet typisk har en relativ høj disponibelindkomst. Hertil kommer en stor andel selvstændige med skiftende indkomst. Derer meget stor udskiftning i denne gruppe fra år til år. Langt hovedparten af pensi-onisterne er placeret i 2. til 4. indkomstdecil.
3
Dagpengeniveauet er højere end det indkomstniveau som afgrænser de 10 pct.med de laveste indkomster. Når eksempelvis en halvering af dagpengeperiodenhar betydning for rådighedsbeløbet i 1. indkomstdecil, er det fordi, indkomster eropgjort på familieniveau (ækvivaleret).Aftalen om genopretning af dansks økonomi indebærer, at de gennemsnitlige di-sponible indkomster i 2013 reduceres med ca. 0,9 pct. for folke- og førtidspensio-nister,jf. tabel 3,hvilket svarer til godt halvdelen af den gennemsnitlige virkning.De gennemsnitlige virkninger for fuldt beskæftigede svarer omtrent til de gen-nemsnitlige virkninger for befolkningen, mens virkningerne for delårsbeskæftige-de mv. og fuldt ledige i 2013 er noget større end de gennemsnitlige virkninger forbefolkningen. Det bemærkes, at de anførte virkninger i 2013 er opgjort veduændret adfærd, og opgørelsen viser således ikke virkninger af en øget beskæfti-gelsesgrad for særligt fuldt ledige, der vil medføre højere disponible indkomster.Opgjort i kr. reduceres de gennemsnitlige disponible indkomster i 2013 med ca.4.000 kr. for fuldtidsbeskæftigede,jf. tabel 4.De gennemsnitlige virkninger på de disponible indkomster udgør omkring 1.600-1.700 kr. for folke- og førtidspensionister. En halvering af dagpengeperioden viludelukkende påvirke rådighedsbeløbet for en mindre gruppe af ledige, som harmodtaget dagpenge i 2 år inden for 3 år. Rådighedsbeløbet for ledige, som ikkehar modtaget dagpenge i 2 år inden for 3 år påvirkes således ikke af en halveringaf dagpengeperioden. Beregningsteknisk er halveringen af dagpengeperioden ind-regnet som en generel reduktion af dagpengesatsen, hvorved at alle dagpenge-modtagere – beregningsteknisk – får reduceret rådighedsbeløbet, jf. ovenfor. Denanvendte metode indebærer, at rådighedsbeløbet reduceres i gennemsnit med 4-5.000 kr. for delårsbeskæftigede og fuldt ledige.Når virkningen af halveringen af dagpengeperioden i kr. er større for de delårs-beskæftigede end for de fuldt ledige m.fl., skyldes det, at bl.a. kontanthjælpsmod-tagere, som ikke direkte påvirkes økonomisk af halveringen af dagpengeperioden,indgår i gruppen af ledige m.fl.
4
Tabel 1Fordelingsvirkninger af aftale om genopretning af dansk økonomi i 2013, pct.

Suspen

spen-

sion af

§ 20-

regule-

ring i

2011,

2012 og

Ind-

komst

decil

2013

Udsky-

delse af

forhø-

jelse af

topskat

tegræn

sen i

2011 i

tre år

Dagpen-

geperio-

de hal-

veres

Loft for

fradrag

for

faglige

kontin-

genter

Samlet

heraf

Nedsæt-

telse af

børne-

familie-

ydelsen

Øvrige

tiltag

Samlet

virk-

ning af

aftale

om

genop-

retning

af

dansk

øko-

nomi

--------------- Pct. af disp. indkomst---------------1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.Alle-0,84-0,70-0,66-0,68-0,72-0,77-0,82-0,91-0,94-0,82-0,80-0,00-0,01-0,02-0,05-0,10-0,16-0,21-0,29-0,36-0,39-0,22-0,35-0,35-0,32-0,28-0,23-0,18-0,16-0,13-0,11-0,05-0,18-0,03-0,04-0,07-0,10-0,12-0,13-0,13-0,12-0,12-0,08-0,10-1,22-1,10-1,07-1,11-1,17-1,24-1,32-1,45-1,53-1,34-1,30-0,68-0,33-0,28-0,27-0,23-0,19-0,14-0,10-0,07-0,04-0,17-0,28-0,18-0,16-0,15-0,14-0,12-0,10-0,09-0,06-0,04-0,11-2,18-1,61-1,51-1,53-1,54-1,55-1,56-1,64-1,66-1,42-1,58
---------------------- Pct.-enheder ----------------------Æn-dring iGini-0,03-0,080,06-0,01-0,060,070,030,05
Anm.: Inddeling på indkomstdecilerne er opgjort med udgangspunkt i ækvivalerede disponibleindkomster, og virkningerne er ligeledes ækvivalerede. Ækvivaleringen indebærer, at virkningen påforbrugsmuligheder af en indkomstændring er større for familier med flere medlemmer end for fxenlige. Øvrige tiltag indeholder virkninger af harmonisering af vilkår for optjening og genoptjeningaf dagpengeretten, perioden for beregning af dagpenge (13 til 52 uger), beskæftigelseskravet for rettil sygedagpenge (13 til 52 uger), harmonisering af regler om sygedagpenge på søgnehelligdage,afskaffelse af feriedagpenge til dimittender, feriedagpenge ved voksen- og efteruddannelse, detstatslige tilskud til frivillig indbetaling af ATP-bidrag for modtagere af efterløn og fleksydelse,ændret revalideringsydelse for personer under 30 år, satserne for VEU-godtgørelse (andel af hus-holdningsbelastningen), markedsrente for indefrysning af ejendomsskatter, ensretning af regler fortabt arbejdsfortjeneste, harmonisering af befordringsordninger, afskaffelse af bonusordning tilelever over 18 år i lønnet praktik, tilpasning af skolepraktikydelse og produktionsskoleydelse.
5
Kilde: Beregninger på basis af stikprøver på 3,3 pct. af befolkningen.Tabel 2Fordelingsvirkninger af aftale om genopretning af dansk økonomi i 2013, kr.

Suspen

spen-

sion af

§ 20-

regule-

ring i

2011,

2012 og

Ind-

komst

decil

2013

Udsky-

delse af

forhø-

jelse af

topskat

tegræn

sen i

2011 i

tre år

Dagpen-

geperio-

de hal-

veres

Loft for

fradrag

for

faglige

kontin-

genter

Samlet

heraf

Nedsæt-

telse af

børne-

familie-

ydelsen

Øvrige

tiltag

Samlet

virk-

ning af

aftale

om

genop-

retning

af

dansk

øko-

nomi

--------------- Kr.---------------1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.Alle-690-900-980-1.130-1.330-1.570-1.860-2.280-2.710-3.530-1.700-0-10-30-90-190-320-470-740-1.030-1.680-460-290-450-470-470-430-370-370-340-310-220-370-30-60-110-170-220-260-290-320-340-360-210-1.010-1.420-1.590-1.860-2.170-2.520-2.990-3.680-4.390-5.790-2.740-560-430-420-450-430-380-320-260-190-150-360-230-230-240-260-260-240-220-230-190-170-230-1.800-2.080-2.250-2.570-2.860-3.140-3.530-4.170-4.770-6.110-3.330
---------------------- Pct.-enheder ----------------------Æn-dring iGini-0,03-0,080,06-0,01-0,060,070,030,05
Anm.: Inddeling på indkomstdecilerne er opgjort med udgangspunkt i ækvivalerede disponibleindkomster, og virkningerne er ligeledes ækvivalerede. Ækvivaleringen indebærer, at virkningen påforbrugsmuligheder af en indkomstændring er større for familier med flere medlemmer end for fxenlige. Indholdet af øvrige tiltag er beskrevet i anmærkning til tabel 1.Kilde: Beregninger på basis af stikprøver på 3,3 pct. af befolkningen.
6
Tabel 3Fordelingsvirkninger af aftale om genopretning af dansk økonomi i 2013 fordelt efter arbejdsmarkedstilknytning,pct,

Suspen-

sion af §

20-

regulering

Arbejds-

markedstil-

knytning

i 2011,

2012 og

2013

Udskydel-

se af for-

højelse af

topskat-

tegrænsen

i 2011 i tre

år

Dagpenge-

perioden

halveres

Loft for

fradrag for

faglige

kontingen-

ter

Samlet

heraf

Nedsættel-

se af børne-

familieydel-

sen

Øvrige

tiltag

Samlet

virkning af

aftale om

genopret-

ning af

dansk

økonomi

--------------- Pct. af disp. indkomst---------------Fuldt beskæf-tigedeSelvstændigeDeltidsbe-skæftigelseDelårs-beskæftigel-se*Fuldt ledigem.fl.*Uddannel-sessøgendeFørtidspensi-onisterEfterløns-modtagereAndre 18-66-årigeFolkepensio-nister-0,70-0,08-0,02-0,01-0,81-0,00-0,05-0,86-0,69-0,17-0,16-0,09-1,11-0,11-0,11-1,33-0,68-0,09-0,23-0,05-1,05-0,00-0,16-1,21-0,65-0,07-0,08-0,03-0,83-0,05-0,05-0,93-0,87-0,15-0,17-0,08-1,27-0,12-0,35-1,74-0,76-0,08-1,35-0,09-2,28-0,33-0,32-2,93-0,74-0,14-1,11-0,13-2,12-0,19-0,23-2,54-0,77-0,20-0,07-0,11-1,15-0,12-0,08-1,35-0,89-0,69-0,30-0,19-0,07-0,21-0,14-0,07-1,40-1,16-0,11-0,14-0,06-0,07-1,57-1,37
Anm.: Se anmærkning til tabel 1. Ækvivaleringen indebærer, at personers rådighedsbeløb kan på-virkes af initiativer via andre personer i familien selvom de ikke selv er berørt. Det gælder fx halve-ring af dagpengeperiodens påvirkning af den familieækvivalerede disponible indkomst for folke-pensionister. * Halveringen af dagpengeperioden er beregningsteknisk indregnet som en generelnedsættelse af dagpengesatsen, hvorved alle modtagere af dagpenge får reduceret rådighedsbelø-bet.Kilde: Beregninger på basis af stikprøver på 3,3 pct. af befolkningen.
7
Tabel 4Fordelingsvirkninger af aftale om genopretning af dansk økonomi i 2013 fordelt efter arbejdsmarkedstilknytning,kr.

Suspen-

sion af §

20-

regulering

Arbejds-

markedstil-

knytning

i 2011,

2012 og

2013

Udskydel-

se af for-

højelse af

topskat-

tegrænsen

i 2011 i tre

år

Dagpenge-

perioden

halveres

Loft for

fradrag for

faglige

kontingen-

ter

Samlet

heraf

Nedsættel-

se af børne-

familieydel-

sen

Øvrige

tiltag

Samlet

virkning af

aftale om

genopret-

ning af

dansk

økonomi

--------------- kroner---------------Fuldt beskæf-tigedeSelvstændigeDeltidsbe-skæftigelseDelårs-beskæftigel-seFuldt ledigem.fl.Uddannel-sessøgendeFørtidspensi-onisterEfterløns-modtagereAndre 18-66-årigeFolkepensio-nister-1.330-140-40-20-1.530-0-100-1.630-1.310-320-300-160-2.090-210-220-2.520-1.510-210-520-120-2.360-0-350-2.710-1.240-130-140-60-1.570-90-100-1.760-1.350-240-260-120-1.970-180-540-2.690-1.070-110-1.900-120-3.200-460-450-4.110-1.430-280-2.140-260-4.110-370-450-4.930-1.740-450-160-240-2.590-280-190-3.060-2.290-1.570-780-420-180-480-360-160-3.610-2.630-280-320-160-160-4.050-3.110
Anm.: Se anmærkning til tabel 3.Kilde: Beregninger på basis af stikprøver på 3,3 pct. af befolkningen.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen
8