Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del
Offentligt
849258_0001.png
849258_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
Dato: 20. maj 2010
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 177 af 18. maj 2010 (Alm.del - § 7) stillet efter ønske fra Jacob Jensen.Spørgsmål 177:
Er det en korrekt udlægning af fodnoten på side 13 i svar på § alm. del § 7spørgsmål 159, at finansministeren anerkender, at S og SF’s økonomiske udspil”Fair Løsning” lever op til EU’s forventede konvergenskrav til Danmark?Svar:
Nej, det er ikke korrekt.Det fremgår af de hovedkonklusioner, som er fremhævet i indledningen af svaretpå FIU spørgsmål 159. Her står blandt andet, at
Den aktuelle kortsigtede udfordring, som knytter sig til, at Danmark er kommet ind iEUsprocedure for uforholdsmæssigt store underskud,tages der ikke stilling tili S og SFs plan”,og”Samlet er det vurderingen, at det strukturelle underskud kan forøges med 5 mia. kr. i2010 og med omkring 16-26 mia. kr. i 2013 i forhold til Konvergensprogram 2009, sålænge den foreslåede vækst i det offentlige forbrug fastholdes. Dermed vurderes planen ik-ke at indfri den ventede EU-henstilling”.
Danmark er i ”proceduren for uforholdsmæssigt store underskud”. Så længeDanmark er i proceduren – og det ikke er konstateret, at Danmark har bragt situnderskud under 3 pct. af BNP – vil Danmark generelt blive bedømt på, om dergennemføres initiativer, som direkte styrker de offentlige finanser.I Stabilitets- og Vækstpagten artikel 3 stk. 4. står således følgende om henstillin-gerne til de lande, der er i proceduren for uforholdsmæssigt store underskud:" In the recommendation, the Council shall request that the Member State achieves a minimumannual improvement of at least 0,5 % of GDP as a benchmark, in its cyclically adjusted bal-ance net of one-off and temporary measures, in order to ensure the correction of the excessive defi-cit within the deadline set in the recommendation. "Kriteriet er altså om denstrukturellesaldo forbedres. Desuden fremgår det, atforbedringen skal være mindst ½ pct. af BNP per år i gennemsnit, i de år somhenstillingen vedrører.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
I Finansministeriets svar er fokus derfor på, hvordan S og SFs forslag påvirkerdenstrukturellesaldo.I fodnoten på side 13 er det angivet1.At AEs beregninger peger på, at den strukturelle saldo svækkes med ca.13½ mia. kr. i 2013. Så selv under de antagelser som anvendes af AE, er detvurderingen, at de henstillinger om forbedringer af den strukturelle saldo,som Danmark vil blive mødt med fra EUs side, ikke indfris

1

.Hvis FMs vurdering af skatteforslagene iFair Forandringlægges til grund, vilAEs indfasning af forslagene desuden indebære en svækkelse af den struk-turelle saldo i 2013, der skønnes til mere end 1 pct. af BNP (ca. 19½ mia.kr.) i forhold til Konvergensprogrammet. Det fremgår også af noten.
2.
Der er i svar på spørgsmål 159 af 12. maj ikke taget stilling til den faktiske saldo i2013, herunder heller ikke i fodnoten s. 13. Der er imidlertid efter Finansministe-riets opfattelse langt fra sikkert, at det faktiske underskud bringes under 3 pct. afBNP i 2013, med den ekspansive finanspolitik, som forslaget lægger op til. Detfaktiske underskud er meget følsomt over for den konkrete konjunkturudviklingog udviklingen i en række særlige indtægtsposter, der kan svinge meget fra år til år,herunder blandt andet provenuer fra Nordsøen, pensionsafkastskat mv.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen
1
AEs indfasningseksempel forudsætter endda, at de offentlige investeringer reduceres fra knap 50 mia. kr. i 2010 til knap30 mia. i 2013, dvs. en reduktion i de offentlige investeringer på ca. 40 pct. eller knap 20 mia. kr. I AEs eksempel med S-SFs plan er de offentlige investeringer i 2013 således 5 mia. lavere end i KP09.