Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
17. juni 2010
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 169 af 17. maj 2010 (Alm.del - § 7).Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, hvad det skønnes at ville koste, såfremt unge under 25 fårnemmere adgang til a-kasserne, jf. B190 fra folketingsåret 2008-09?Svar:
Finansministeriet har bedt Beskæftigelsesministeriet om et svarbidrag:Det Radikale Venstre og Socialdemokraterne foreslog i B190, at unge under 25 år,der efter 18 måneders sammenhængende beskæftigelse melder sig ind i en a-kasse,opnår ret til dagpenge på dimittendsats efter en måned. Dagpengeretten betingesaf, at den unge sidder i en uopsagt stilling ved indmeldelsen i a-kassen.Forslaget indebærer, at dagpengeretten for unge under 25 år ikke vil være betingetaf et års medlemskab af en a-kasse. Det må derfor antages, at ændringen vil med-føre, at et antal af de unge under 25 år, som allerede i dag er forsikrede, vil meldesig ud af a-kassen, og afvente at de bliver truet af ledighed før de i givet fald vilmelde sig ind igen. En konsekvens af forslaget, herunder at medlemskab af a-kassen kan erhverves med ”kort varsel”, vil således være, at forsikrede ledige un-der 25 år mister incitamentet til at være medlem af en a-kasse, og dermed ikke vilbidrage til den solidariske forsikringsordning. En sådan nedgang i antallet af for-sikrede vil medføre en reduktion i statens indtægter fra det obligatoriske bidrag tilarbejdsløshedsforsikringen (medlemsbidraget).Det obligatoriske medlemsbidrag er i 2010 3.612 kr. årligt for fuldtidsforsikrede.Hvis det antages, at 25 pct. af de i alt 84.000 forsikrede unge under 25 år (Dan-marks Statistik, april 2010) vil melde sig ud af a-kassen som følge af den foreslåe-de regelændring, vil det medføre en årlig statslig mindreindtægt fra medlemsbidragpå ca. 75 mio. kr.Lempelsen af reglerne for unge under 25 år vil endvidere medføre, at en andel afde ikke-forsikrede unge ville kunne modtage dagpenge efter dimittendsats i stedetfor kontanthjælp i tilfælde af ledighed. Det vil betyde en merudgift for det offent-lige svarende til forskellen i ydelse mellem kontanthjælp og dagpenge efter dimit-tendsats - i alt ca. 100.000 kr. pr. modtager om året.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Der foreligger ikke oplysninger om hvor mange beskæftigede unge under 25 år,der opfylder kravet om 18 måneders sammenhængende beskæftigelse. Det antagesmed betydelig usikkerhed, at ca. 5 pct. af de i alt ca.13.000 arbejdsmarkedsparateledige og aktiverede start- og kontanthjælpsmodtagere ville kunne modtage dag-penge på dimittendsats ved regelændringen (Jobindsats, april 2010) – i alt 650fuldtidspersoner. Med udgangspunkt i, at forskellen mellem kontanthjælp og dag-penge efter dimittendsats er ca. 100.000 kr. årligt, kan den statslige merudgift vedregelændringen beregnes til ca. 65 mio. kr.Samlet set og med de nævnte antagelser vil forslaget således i alt medføre en mer-udgift for det offentlige på ca. 140 mio. kr.Det understreges, at der er tale om en modelberegning, som er baseret på en ræk-ke antagelser om målgruppens adfærd, herunder hvordan unges adfærd påvirkesaf en nemmere adgang til a-kasserne.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen